2017-09-22, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag får för mig att han inte skulle kunna ha råd med sånt som resor. Men kan ju så klart ha fel.
Resor är inte ofta inte särskilt dyra om man kan acceptera att resa, bo och äta billigt. Lätt att bli bortskämd och bara tänka på kostnaden för flyg, hotell och restaurangmåltider. Med tanke på att PM bott i ubåten så känns det naturligt att anta att han inte är fisförnäm med reseupplägg utan kan resa och bo mer som en tågluffare. Då behövs inte så stor kassa för att få besöka en bunt intressanta platser och även ha råd att tillbringa en tid där. Är man t ex i NY kan man äta frukost för $55 eller äta middag för $3.50 - bara en fråga om man är villig att söka reda på var den fattigare delen av befolkningen går.

Jag gissar att PM har besökt ett antal andra entusiaster runt om.
Citera
2017-09-22, 16:46
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, jag håller med. M är ju en person som har mycket att ge också. Även om han inte kan fortsätta med sina fantastiska projekt, så kan jag se honom som ledare på någon verkstad med daglig sysselsättning för ungdomar på glid eller arbetslösa ("Fas 3-sysselsättning"). Han kan ju motivera och inspirera.
Du är nog ganska ensam om att tycka att han har mycket att ge.
Citera
2017-09-22, 16:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Vad är detta för sinnesjuk jävla värld man får inblick i här?

Madsens värld. Jag brukar läsa på ett annat diskussions forum där en del danskar skriver, en känner till PM och säger att Madsen la piskan bak på cykeln och trampade ner på diverse swingers klubbar. En kuslig typ säger hon att denna Madsen är som vid ett tillfälle skrämt upp henne rejält även i den händelsen var Madsen och Madsens cykel med.

Men allt får väl tas med en nypa salt men vad som är mer intressant i den endra tråden är att dansk media via en Kurt Kragh säger att pojkvännen fått ta emot ett samtal från KW från u-båten och då alarmerat polis. Därav anhålls PM så hastigt, utredningen är så att säga redan inledd säkert med hjälp av samtalet om det nu existerar.

Då när man går till media-länken postaren hänvisar till är just den meningen om samtalet borta från artikeln. All annan text finns kvar och borta är bara det att pojkvännen fick motta ett samtal av KW, av någon anledning har artikeln redigerats så detta inte går att läsa direkt längre men som sagt var är Kurt Krughs uttalande inklistrat.

Kanske Kurt slant med tungan och detta var information som inte fick komma fram, Madsen får ju faktiskt läsa media eller så missförstod Kurt allt och därför är artikeln redigerad. Men på något vis får jag känslan att pojkvännen mottagit enn "nödsamtal" och därför dogs alla resurser igång så snabbt,
Citera
2017-09-22, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Vet du att raketen var explosiv när den transporterades eller gissar du där också? Raketer brukar inte bli explosiva innan bränslepåfyllning vilket brukar vara det sista momentet innan avfyring.

Tack för upplysningen. Det kände jag inte till. Är du så insatt att du säkert vet att man köper raketbränslet på plats på Bornholm?
Senast redigerad av ottoplommon 2017-09-22 kl. 17:00.
Citera
2017-09-22, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Du behöver ju inte vara "osund", men du behöver ha gott om pengar, om du använder verktyg på det random viset. "Sågen överlevde", nja, den blir kanske så användbar för sitt egentliga ändamål, trä, efter en sådan behandling.

I brist på bröd får man ta limpa. Bättre brödlös än rådlös. Till nöds får man improvisera och knåpa ihop en persisk kofta av det hela. Min poäng var att det gick. Att sågen blir sliten är en annan femma.
Citera
2017-09-22, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
En sågsvans är högst olämplig för metall - om inte önskan är att förstöra sågen. Den må vara allround, men bladet är inte avsett för metall, keramik eller liknande hårda ämnen.

En bågfil har utbytbara sågblad just för att det sliter hårt att såga i metall och då vill man inte kassera hela sågen.

Så ingen sund person tar med sig fogsvans för metallarbete.

Så bågfil är definitivt #1 sågval att ha i ubåten. Men beroende på vad PM gör så finns det definitivt saker en fogsvans är användbar till i ubåten förutom specifikt styckning. Kanske planerade han förbättra inredningen - alla delar av inredningen behöver inte vara i metall.

Min ituitiva gissning var bågfil som också finns med orange handtag, Sedan dök fogsvansen upp, som också finns med orange handtag. Har letat rund om i innanmätet på Nautilus utan att hitta något av trä. Funderade på sofforna som den enda möjliga men det verkar synnerligen opraktiskt att använda det i ett annan än rosfri metall. Klädseln verkar vara av galon.

Någon annan som sett något trämaterial i ubåten?

Några har vittnat om att fogsvans är utmärkt vid exvis styckning av älg ...
För rör kapning vore bågfil bättre, men färdigkapade delar bör funnits i ubåten alt verkstaden (och då medtagits).

PM måste tagit med sig sågen av en specifik anledning, den eftermiddagen och hur som verkar den försvunnen både från verkstaden och båten.
Citera
2017-09-22, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Han var ju känd i ubåtsbranschen. Om det finns en sån. Men nån här (!) gav honom stjärnstatus. Media har gjort sitt till. Men han kan nog vara imponerande på naiva personer som dåras av hans vältalighet.
Han är en nolla och en pajas.
Nej, han var inte nolla och pajas även om du väljer att tycka det trots att du inte träffat honom och saknar tekniskt kunnande för att ens kunna fundera på exakt hur nära nolla han skulle kunna anses vara.

Däremot var han inte någon världskändis - men klart känd bland folk med likartade intressen. Och tillräckligt duktig för att folk skulle vara intresserad av att följa PM samt att det skulle förekomma samarbeten och informationsöverföringar mellan olika grupper runt om i världen.

PM blir inte mindre kunnig bara för att han är en otålig natur som fokuserar på snabba lösningar framför att låta det ta sin tid.
Citera
2017-09-22, 17:22
Medlem
PantherEs avatar
Citat:
En sågsvans är högst olämplig för metall - om inte önskan är att förstöra sågen. Den må vara allround, men bladet är inte avsett för metall, keramik eller liknande hårda ämnen.

En bågfil har utbytbara sågblad just för att det sliter hårt att såga i metall och då vill man inte kassera hela sågen.

Så ingen sund person tar med sig fogsvans för metallarbete.

Så bågfil är definitivt #1 sågval att ha i ubåten. Men beroende på vad PM gör så finns det definitivt saker en fogsvans är användbar till i ubåten förutom specifikt styckning. Kanske planerade han förbättra inredningen - alla delar av inredningen behöver inte vara i metall.
Det finns olika tandningar på "fogsvansar", vissa med 7 tänder per tum och vissa med 12 tänder per tum, med mera.
Med en "Allroundsåg" kan man såga i mjukare metaller.

Här är ett exempel på allroundsåg:
http://www.bahco.com/sv-se/p/general-purpose-saw/51-11-36-47-e6-2a-b6-b3-fe-83-b2-96-3a-31-9c-fe/

Och här en annan som man ser som nr 13 på bilden med beskrivning i texten lite nedanför:
https://www.dinbyggare.se/bagfilar-och-andra-metallsagar/
"Vid lättare sågningar i mjukare metaller kan man klara sig med en s k allroundsåg (13)"
Senast redigerad av PantherE 2017-09-22 kl. 17:39.
Citera
2017-09-22, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CredFrost
Nu behöver ju visserligen en såg i detta sammanhang inte ha så mycket kontakt med ben, förutsatt att PM var någorlunda smart så försökte han väl att såga i muskulaturen omkring lederna. Alltså att sära på exempelvis benen vid knäskålarna. Visst, lite ben får man ju såga av (exempelvis vid dekapitering då nackkotorna kan slita lite på sågen) men inte direkt som att man behöver såga av armar o ben som om de vore en planka som ska sågas itu.

Att PM kopplades ihop med ett tidigare styckmord i Köpenhamn okt 1986 (då var PM bara 15 år) beror på att benen var styckade på samma sätt under knäna som jag förstod det. Det fanns likheter i styckningsförfarandet. Googla Peter Madsen Kazuko Toyonaga så får du upp alla artiklar från den 25 Augusti och framåt.
PS. Torson påträffades i Köpenhamns inlopp samt de övriga kvarlevorna där inloppet rinner förbi Kristiania.
Eftersom PM och likasinnade nördar höll till ett par 100 m (på Rehafsöen) från första fyndplatsen så tror jag att det var det stora samtalsämnet för dan under väldigt lång tid. Så kanske det gjorde ett djupt intryck på PM.
Citera
2017-09-22, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag bor i Malmö och har aldrig hört talas om varken PM eller några ubåtar. Däremot så var där någon artikel i lokalblaskan när den senaste raketuppskjutningen av Nexö 1 var. Nexö 1 var ändå rätt så imponerande även om den störtade strax efter start. Den ser ut och lyfter som en proffsraket iaf.

https://www.sydsvenskan.se/2016-07-25/danskarnas-raketdrommar-kraschade
Raketerna är imponerande. Och det är lätt att glömma bort hur många proffsraketer som störtat genom åren. Skillnaden är att de med proffsraketerna har fetare datorer och bättre matematiker för att försöka förutsäga resultatet - och lyckas ändå inte hela vägen.

Helst vill man lära av andras erfarenhet - men det är svårt att lyckas med det hela vägen. Så precis som för proffsen blir det kvar en del trial-and-error medan man försöker lära sig.
Citera
2017-09-22, 17:31
Medlem
Citat:
Nej, han var inte nolla och pajas även om du väljer att tycka det trots att du inte träffat honom och saknar tekniskt kunnande för att ens kunna fundera på exakt hur nära nolla han skulle kunna anses vara.

Däremot var han inte någon världskändis - men klart känd bland folk med likartade intressen. Och tillräckligt duktig för att folk skulle vara intresserad av att följa PM samt att det skulle förekomma samarbeten och informationsöverföringar mellan olika grupper runt om i världen.

PM blir inte mindre kunnig bara för att han är en otålig natur som fokuserar på snabba lösningar framför att låta det ta sin tid.
Hans ego är enormt men i mitt tycke inte mkt att hänga i julgranen. Han ser sin ubåt som sitt egen. Ger inte credit till hela det stora gäng som alla biträtt med expertis, kunnande och praktisk hjälp. Han har massor av kunnande. Men som människa kan jag inte ge honom mkt respekt. Sorry. En pajas som är beroende av omgivningens applåder. Klarar inte att bli ifrågasatt. Arg. Slänger verktyg efter folk. Not my cup of cake.
En snubbe med riktigt dåligt omdöme. Charmig. Halvpsykopat.
Ja ja.
Citera
2017-09-22, 17:36
Medlem
Citat:

Det finns många ingenjörer och Peter Madsen är inte en av dem. Hur utmärker sig Madsen med sitt tekniska kunnande?

Jag uppfattar honom som C-kändis i bästa fall, det är väl inte som att han har varit med i Big Brother eller liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in