2017-09-21, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferdinand666
Citat:

 Ursprungligen postat av hoppsann

Dottern tyckte att bilarna stod slarvigt parkerade, kanske för att de inte stod där de brukar stå.
Det behöver ju ändå inte vara en slarvig parkering.

Nu är det ju så att det gått från "BILAR" tiil bil. Singular. EN bil.

Hur är med den saken vet jag ej. men jag har läst att "parets bilar stod slarvigt parkerade"
Undrar i så fall var bil nr 2 tagit vägen.

Angående tejpen så var det tre rullar men två olika sorter.

---------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------
Fredrik Quist
c19:00 | 2017-09-20
I måndags häktades 24-åringen för att ha mördat paret i Mantorp den 11 juni. Vice chefsåklagare Eva Nemec Nordh, som leder förundersökningen, berättade efter häktningsförhandlingen att 24-åringens dna-profil har säkrats på brottsplatsen.

"Det som ledde utredarna till 24-åringen i Mullsjö var att han var en av totalt tretton personer som, med sitt bankkort, köpt de två olika typer av tejp som användes för att binda offren. Den 13 september förhördes 24-åringen och han blev den 290:e personen att topsas. Den 15 september meddelade Nationellt forensiskt centrum, NFC, att 24-åringens dna matchar en säkrad dna-profil från brottsplatsen. Han anhölls samma dag."

http://www.corren.se/nyheter/linkoping/24-aringen-kan-kopplas-till-bankomatuttag-om4820529.aspx

Mig veterligen gäller den EN bil - den silverfärgade Volvo S40:n av årsmodell 2005 inköpt år 2011 och som MGM verkar ha nyttjat för att åka till Borensberg för att ta ut pengar.
Citera
2017-09-21, 21:48
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emma18
Det här är den bild som polisen släppte angående tejpen där man ser den vanliga svarta eltejpen och den ovanliga silvertejpen. Om jag förstår det rätt är det inte bredden utan vävmönstret som är ovanligt: https://i.imgur.com/SmOQitB.jpg

Jag tror inte de räknade alla 1500 som kända för utredningen, speciellt inte innan de testades/förhördes, men kan ha fel på den punkten. Oavsett kan det ju enkelt förklaras genom att han lämnade telefonen hemma eller stängde av den.

Jag tycker att tejpen liknar den som säljs på Clas Ohlssons, finns i Motala samt Linköping.
Citera
2017-09-21, 21:49
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
"Polisen kan komma att topsa 1500 personer"

"Den 13 september förhördes 24-åringen och han blev den 290:e personen att topsas. Den 15 september meddelade Nationellt forensiskt centrum, NFC, att 24-åringens dna matchar en säkrad dna-profil från brottsplatsen. Han anhölls samma dag."
Ingen länk här heller - men ok, jag har läst samma post denna gång.
Dock har jag bestämt för mig att EG var nr 294 att topsas i utredningen, inte 290 eller något annat. Ähum, sorry. Men jag orkar inte leta länk.

Men tejpen förblir hur som helst det centrala. Så här sa polisens utredare, enligt svt
Citat:
– Ett gift par påträffades döda i sitt hem, de hade utsatts för kraftigt våld och var rejält tejpade
Ingenting om våldets karaktär, ingenting om machetes eller uppspikade kroppsdelar osv. De "var rejält tejpade".
Och så här sa åklagaren efter häktningen
Citat:
– Den misstänkte mannens DNA matchade med det på brottsplatsen
Här är en länk:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/misstankt-for-dubbelmordet-begars-haktad
Citera
2017-09-21, 21:54
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Tala för dig själv.
Att postare kan ha baktankar torde vara givet.
Alla som går in och drumlar i den här tråden utan vidare kan misstänkas. Håll i hatten

Jag talar för dig också , du är inget undantag om du nu inbillar dig det .
Vilka är dessa baktankar du drumlar om när det gäller *****-fallet ?
Jag trodde vi redan hade en misstänkt i det här fallet (*****) .
Men du kanske vill delge oss fler som kan misstänkas som delaktiga ?
Eller på vilket vis ska de annars misstänkas ?
Har de snott tejpen på *****s jobb och därmed satt ditt ***** ?
Få höra nu när en som inte drumlar delar med sig av sina lysande hypoteser om
***** och andras eventuella inblandning i Mantorps-morden .
Är ***** sannolikt ensam mördare eller finns det flera inblandade ?
Var det på tejpen man har hittat *****s DNA eller på andra saker ?
Håll i tupén .
Citera
2017-09-21, 22:05
Medlem
Aftonballes avatar
Ligger och grubblar var och varannan timme om detta!

Först och främst hur kom han dit? Som jag skrev i ett tidigare inlägg att det är en bra bit att gå så var det knappt 3 km,inte så farligt. Men tror knappast han gått från tågstationen.

Varför tog dom/han parets bil till Borensberg och sen tillbaka? Kan det vara som så att nån av offren åkte och MGM hade en av dom som gisslan? Eller finns det en annan gm som stannade i huset och utförde diverse tortyrer för att få koden medans den andra åkte till Borensberg?

Varför Borensberg? Dom/han kan ju knappast vetat att kameran inte va igång, så varför åka dit!? Borensberg är ju inte fullspäckad med folk, men ändå!

Tids nog kommer det komma fram men det är alltid kul att spekulera!
Citera
2017-09-21, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hitbong77
Om jag inte minns fel så blir man bara topsad om man är inblandad i ett brott som kan ge minst 2 års fängelse. Blir man dömd så sparas Dna, är man däremot oskyldig så tror jag inte att det får sparas. Rätta mig om jag har fel någon som vet

Det är nog korrekt tyvärr.
Däremot finns fingeravtryck sparade över en stor del av Sveriges befolkning.
Citera
2017-09-21, 22:09
Medlem
Emma18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Man förstår ju mycket väl varför utredare av gamla olösta brott gärna ser att detta register
tillgängliggörs för dem.

Av rent logistiska skäl skulle det nog inte vara speciellt användbart. PKU-registret är ju inget DNA-register utan ett blodregister. Det går inte att söka efter matchningar på upphittad DNA utan det är som nämnts endast när man vill få tag på DNA på en specifik person som det är användbart. Om man har en misstänkt kan man ju helt enkelt ta ett DNA-prov på honom direkt istället för att använda registret. Om man har en misstänkt men inte vet var han är, så skulle man kunna använda registret för att veta om det är värt att leta reda på honom, men detta är ju ett väldigt begränsat användningsfall.

Den enda realistiska användningen jag kan komma på är när man behöver bevis för att få någon utlämnad till Sverige från ett annat land.
Citera
2017-09-21, 22:10
Medlem
Mogna-Meloners avatar
DISKUSSIONER OM ETT ALLMÄNT DNA-REGISTER

...får tas i forumet Brott och brottsbekämpning. Här blir det väldigt OT och får tråden att dra iväg åt helt fel håll.

/Mod
Citera
2017-09-21, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squonker
Jag tror absolut inte de sprider falska uppgifter. Däremot väljer man ofta att utelämna uppgifter som kan störa utredningen om de kommer ut. När man jobbar i en förundersökning ser man pressen och offentligheten som ett störande moment. Man vill arbeta ifred helt enkelt. Men som sagt, om man tror att offentliggörande av vissa uppgifter kan gagna utredningen, så ser man till och få ut det i media. Huvudregeln är dock alltid att vara mycket restriktiv.

Det brukar i de flesta fall vara en god relation till pressen. Det är oftast samma reporter som har hand om dessa frågor. Har man ingen god relation till media är det svårt att få ut en stänkare utan att avslöja för mycket.
Citera
2017-09-21, 22:24
Medlem
Citat:

"Den 13 september förhördes 24-åringen och han blev den 290:e personen att topsas. Den 15 september meddelade Nationellt forensiskt centrum, NFC, att 24-åringens dna matchar en säkrad dna-profil från brottsplatsen. Han anhölls samma dag."

Han topsades den 13:e som en av tretton av vilka inhandlat aktuell tejp, 290:e eller 294:e totalt.
Han anhölls i sin frånvaro den 15:e. Greps och delgavs misstanke om brott senare samma dag.
Citera
2017-09-21, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Kan vi inte gå tillbaka till den okända kvinnan i stallet. Hon passar in på en förvirrad människa dessutom var hon blodig.
Kan hon vara en släkting till Lekanders.

Hon påstås förekomma på en övervakningsfilm från Lördagen. Vilket verkar mycket märkligt. Morden på paret Lekander skedde först dagen efter. Att de var vid liv på lördagen är belagt då en anhörig samtalde med en på Lördagskvällen.

En märklig film om den existerar. Eller är det en konstig bygd?
Citera
2017-09-21, 22:47
Medlem
Mooskys avatar
Citat:

Så han var på förhör några dagar innan och topsades alltså och BOM fick dom träff.
Tejpen som är speciell hade köpts av 13 personer med kort och han var alltså en av dom och där kom dom honom på spåren. In på förhör topsas och sen fick dom träff. Så nu ska han förklara sig hur hans DNA hamnat på brottsplatsen. Vilken typ av DNA är fortfarande okänt men det kan vara kontaktspår och då blir det väldigt knepigt att påstå att han hälsat på några dagar innan eller liknande.

Han var förmodligen nervös efter den 13 sept om han inte är allt för bakom flötet så att säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in