2017-08-26, 20:28
Medlem
Hej,

Jag letar efter en el/hybrid bil att lease eller delbetala varje månad. max 2000kr. Finns massa såna bilar. Vilken bil rekommenderar ni? Jag ska mest köra fram och tillbaka till jobb och i staden. Inte köra långt bort till en annan stad.
Citera
2017-08-26, 20:50
Medlem
Kennethkvartings avatar
Vilka har du kikat på hittills?

Har du kollat på hyundai ioniq? Jag vet inte hur det funkar med leasing, men jag gillar modellen menar jag.
Citera
2017-08-26, 23:59
Medlem
Vilka hybridbilar går att leasa för under 2000 kr/mån?
Citera
2017-09-06, 00:19
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KommissarieAbbe
Hej,

Jag letar efter en el/hybrid bil att lease eller delbetala varje månad. max 2000kr. Finns massa såna bilar. Vilken bil rekommenderar ni? Jag ska mest köra fram och tillbaka till jobb och i staden. Inte köra långt bort till en annan stad.
Jag säger som Wejo, vilka hybridbilar kan du leasa för det priset? Jag spanade precis in Toyotas hemsida, Toyota Yaris borde väl vara den billigaste hybridbilen och där står det "Från 2295:-"
Och det är då alltså en standardhybrid av den gamla sorten, som inte går att ladda i vägguttag.

https://www.toyota.se/finans-och-for...g.toyota.se%2F

En väldigt bra stadsbil skulle jag dock säga. Förmodligen den absolut bästa "budgetbilen" med god marginal.
Citera
2017-09-07, 11:03
Medlem
rebbans avatar
Är du ute efter ny eller beggad bil?
Citera
2017-09-09, 13:45
Medlem
Du kommer aldrig kunna få en elbil för under 2000kr i månaden. Du verkar inte ha hängt med på att elbilar bara är för folk som vill lägga stora pengar på en för dyr leksak. Alltså inte något man skaffar sig av ekonomiska skäl.
Citera
2017-09-19, 16:05
Medlem
Yardleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phyrex
Du kommer aldrig kunna få en elbil för under 2000kr i månaden. Du verkar inte ha hängt med på att elbilar bara är för folk som vill lägga stora pengar på en för dyr leksak. Alltså inte något man skaffar sig av ekonomiska skäl.

Många som kör elbil av ekonomiska skäl, inkluderat jag själv. Även om inköpspriset änsålänge är högre så blir totalekonomin bättre eftersom elbilar är billiga både i "bränslepengar" och i service/underhåll.

Körde en e-Golf tidigare. Kostade ingenting. Ca 1:50:-/mil i el, låg försäkring och billig service (eller inspektion som det kallas eftersom det inte är så mkt att serva på en elbil).
Citera
2017-09-20, 13:04
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yardley
Många som kör elbil av ekonomiska skäl, inkluderat jag själv. Även om inköpspriset änsålänge är högre så blir totalekonomin bättre eftersom elbilar är billiga både i "bränslepengar" och i service/underhåll.

Körde en e-Golf tidigare. Kostade ingenting. Ca 1:50:-/mil i el, låg försäkring och billig service (eller inspektion som det kallas eftersom det inte är så mkt att serva på en elbil).
Precis den anledningen till att jag tittade på elbilar när jag bytte senast.
Att de är dyra i inköp/leasing är en sak. Men det är totalekonomin som är det viktiga.
För mig sprack det på att bostadsbolaget ville ha 300 000kr för att dra fram elen. Annars hade det blivit en elbil samt alternativlösningar de få gånger jag skulle ha gjort långresor.
Citera
2017-09-21, 08:15
Medlem
Citat:

Vad kostade servicen? Jag har googlat lite och Nissan Leaf och Tesla verkar hemskt dyra i service/underhåll, vilket ju är förvånande.

Inspektion är ju VW:s namn på service, på vår dieselbil står det också "inspektion om xxx mil" i displayen.
Citera
2017-09-21, 19:28
Medlem
Citat:

Man kan inte säga så kategoriskt att en elbil lönar sig. Dels måste man faktorera in att man får mindre kvalitet och bil för pengarna. Många elbilar är svindyra redan i fattigaste utrustningspaketet. Sen måste man betänka hur man ska ladda bilen. Bor man i hus och kan ladda bilen i sitt garage över natten blir det billigt. Måste du däremot åka och ladda bilen på laddstationer som tar betalt, börjar det helt plötsligt närma sig bensinpriser.
Citera
2017-10-13, 12:02
Medlem
Yardleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hösten
Vad kostade servicen? Jag har googlat lite och Nissan Leaf och Tesla verkar hemskt dyra i service/underhåll, vilket ju är förvånande.

2000-2200:- cirka brukar den ligga på hos VW-verkstad.

Leafen vet jag inte. Service på en Tesla kostar mycket, ja, men å andra sidan är det frivilligt att serva den. Vet flera Teslaägare som inte servar så ofta, eller inte alls. Man tappar inga garantier eller så. Det är upp till dig och din ekonomi.
Citera
2017-10-13, 12:26
Medlem
Yardleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phyrex
Man kan inte säga så kategoriskt att en elbil lönar sig. Dels måste man faktorera in att man får mindre kvalitet och bil för pengarna. Många elbilar är svindyra redan i fattigaste utrustningspaketet. Sen måste man betänka hur man ska ladda bilen. Bor man i hus och kan ladda bilen i sitt garage över natten blir det billigt. Måste du däremot åka och ladda bilen på laddstationer som tar betalt, börjar det helt plötsligt närma sig bensinpriser.

Om vi pratar om e-Golfen som jag gör här så vet jag inte vad du menar med att man får mindre kvalitet för pengarna? Det är samma Golf som de andra, bara annan drivlina. Den är helt klart dyrare än en std-Golf men absolut inte fattigt utrustad. Sen är ju e-Golfen dyrare än andra elbilar om man jämför med Leafen, Ioniqen och Kian.

Laddning hemma är definitivt att föredra, absolut. Då har man full bil varje morgon. Alternativt om man kan ladda på jobbet, 8 timmars långsamladdning med 10A räcker för 9-12 mils körning.

Åka och ladda bilen på laddstationer likt man med en fossilbil åker och tankar på en mack blir ju helt klart meckigare. Skulle inte rekommendera det.
Clever t.ex. har lite olika abonnemangsformer men som dyrast så kostar det 5:-/kWh. Så en stor elbil som drar en del blir i paritet med bensinpriser, ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in