Citat:
Ursprungligen postat av
ottoplommon
Jag bor vid stranden där jag alltid bott. I min bekantskapskrets finns det fiskegubbar,segelmakare,sjökaptener,sjömän osv. Det går en ravin genom hela sundet där de riktigt djupgående fartygen passerar. Jag har inte funderat närmre på det. Men jag antar att det är skämtsamt menat. Öresunds "djuphavsgrav" är ravinen. Utanför Malmö kan man ju nästan vada ut midssunds.
Nej, det går ingen "ravin" där. Det är 8 meter djupt i farleden genom Flintrännan. Det finns inte en enda fiskegubbe, segelmakare, sjökapten eller sjöman som skulle referera till det som någon ravin, än mindre en djuphavsgrav. Och några "riktigt djupgående fartyg" ser ni inte röken av där, för de skulle gå på grund allihop. Tvärtom är det så att det går en tröskel tvärsöver ungefär där, som har stor inverkan på vattenutbytet i Östersjön. Det om något kan man ju tycka att du av alla borde känna till om du nu skulle besitta de kunskaper du försöker ge sken av. Och som sagt, det finns en anledning till att ryss-ubåten gick Stora Bält.