2017-09-20, 15:55
Medlem
Hej!

Jag skulle behöva hjälp med följande situation. Min kompis jobbar som är 40 år jobbar som fastighetsförvaltare och har jobbat med det i 4 månader. Han är medlem i fastighetsanställdas förbund och arbetsgivaren är bunden av kollektivavtalet för fastighetsarbete mellan Almega och Fastighetsanställdas förbund. Han har en lön på 20 000 kr/mån medan hans kollegor tjänar 23 000kr/mån, är detta okej? Det jag kan hitta är att Almegas lägsta löner ser ut på följande vis:
24 år, 19.895 kr medan Fastighetsanställdas förbund har en lägsta lön för personer över 20 år på 20 år: 22 260 kronor. Vilken av dom är det som gäller?

Tack på förhand!
Citera
2017-09-20, 15:57
Medlem
199702042s avatar
Påpekar kollektivavtalet och får högre lön, kan också krävas repro när han blivit fast anställd om han är lite rädd för konfrontation
Citera
2017-09-20, 16:00
Medlem
Jag har aldrig hört talas om en fastighetsförvaltare som tjänar så lite, marknadslönen ligger runt 30-42 000 kr per månad.
Citera
2017-09-20, 16:06
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phosphene
Jag har aldrig hört talas om en fastighetsförvaltare som tjänar så lite, marknadslönen ligger runt 30-42 000 kr per månad.

Jag kan tänka mig att TS menar Fastighetsskötare och ej Fastighetsförvaltare.
Citera
2017-09-20, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Ja, det tror jag med, annars låter det väldigt konstigt.
Citera
2017-09-20, 16:12
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah

Stämmer nog bra. Speciellt med tanke på facktillhörigheten, en fastighets reparatör eller skötare tillhör LO facken. Medans en förvaltare tillhör tjänstemanna facken i regel.

Beroende på personens kunskaper och kunnande så är väl 19k som ingångslön ok har personen relevant utbildning ex VVS el eller Styr och regler så skall h*n ha mer i lön.

Oftast så brukar lönen gå upp om man blir fast anställd och sätts i relation till bakgrund och utbildning som kan vara viktig i yrket.