2017-09-20, 15:55
Medlem
Hej!

Jag skulle behöva hjälp med följande situation. Min kompis jobbar som är 40 år jobbar som fastighetsförvaltare och har jobbat med det i 4 månader. Han är medlem i fastighetsanställdas förbund och arbetsgivaren är bunden av kollektivavtalet för fastighetsarbete mellan Almega och Fastighetsanställdas förbund. Han har en lön på 20 000 kr/mån medan hans kollegor tjänar 23 000kr/mån, är detta okej? Det jag kan hitta är att Almegas lägsta löner ser ut på följande vis:
24 år, 19.895 kr medan Fastighetsanställdas förbund har en lägsta lön för personer över 20 år på 20 år: 22 260 kronor. Vilken av dom är det som gäller?

Tack på förhand!
Citera
2017-09-20, 15:57
Medlem
199702042s avatar
Påpekar kollektivavtalet och får högre lön, kan också krävas repro när han blivit fast anställd om han är lite rädd för konfrontation
Citera
2017-09-20, 16:00
Medlem
Jag har aldrig hört talas om en fastighetsförvaltare som tjänar så lite, marknadslönen ligger runt 30-42 000 kr per månad.
Citera
2017-09-20, 16:06
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phosphene
Jag har aldrig hört talas om en fastighetsförvaltare som tjänar så lite, marknadslönen ligger runt 30-42 000 kr per månad.

Jag kan tänka mig att TS menar Fastighetsskötare och ej Fastighetsförvaltare.
Citera
2017-09-20, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Ja, det tror jag med, annars låter det väldigt konstigt.
Citera
2017-09-20, 16:12
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah

Stämmer nog bra. Speciellt med tanke på facktillhörigheten, en fastighets reparatör eller skötare tillhör LO facken. Medans en förvaltare tillhör tjänstemanna facken i regel.

Beroende på personens kunskaper och kunnande så är väl 19k som ingångslön ok har personen relevant utbildning ex VVS el eller Styr och regler så skall h*n ha mer i lön.

Oftast så brukar lönen gå upp om man blir fast anställd och sätts i relation till bakgrund och utbildning som kan vara viktig i yrket.
Citera
2017-10-04, 13:46
Moderator
Mappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DnnL
Hej!

Jag skulle behöva hjälp med följande situation. Min kompis jobbar som är 40 år jobbar som fastighetsförvaltare och har jobbat med det i 4 månader. Han är medlem i fastighetsanställdas förbund och arbetsgivaren är bunden av kollektivavtalet för fastighetsarbete mellan Almega och Fastighetsanställdas förbund. Han har en lön på 20 000 kr/mån medan hans kollegor tjänar 23 000kr/mån, är detta okej? Det jag kan hitta är att Almegas lägsta löner ser ut på följande vis:
24 år, 19.895 kr medan Fastighetsanställdas förbund har en lägsta lön för personer över 20 år på 20 år: 22 260 kronor. Vilken av dom är det som gäller?

Tack på förhand!

Det som står i kollektivavtalet gäller. Almega kan inte själva hitta på en lägstalön, lika lite som fastighetsanställdas förbund kan det, utan det är det som de två parterna tillsammans kommit överens om, d.v.s. det du hittar i själva KA eller tillhörande lönebildningsavtalet, som gäller. Normalt ska inte lönenivåerna skilja mellan olika anställningsformer, men det bör också tydligt framgå i KA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in