2017-09-19, 20:58
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Skämtar du som hänvisar till Delingpole och Breitbart och tror att någon skall ta dig på allvar?

"concedes that it is now almost impossible that the doomsday predictions made in the last IPCC Assessment Report of 1.5 degrees C warming above pre-industrial levels by 2022 will come true."

Och var hittar du denna siffra i IPCC:s rapport?
Nej, jag hänvisar till Nature Geoscience enl. länken ovan. En hel del att ta in men jag rekommenderar att du läser hela:

Här är dina norska kollegor om detta:

http://www.cicero.uio.no/no/posts/nyheter/commentary-did-15c-suddenly-get-easier
Citera
2017-09-19, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Klimatet har väl inte förändrats speciellt mycket, jag tycker snarare det är kyligare nu än tidigare år. Jag tror inte det förändras speciellt fort. Eller? Det hade kanske varit ganska skönt med varmare väder pågrund av miljöförstöring?

Kör mycket mc och har uppskattat sommarens väder med ca max 20 grader.

Om vinterns väder också kunde tillåta mc-färder, med ca 10 grader plus vore allt helt perfekt!!!
Citera
2017-09-19, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nej, jag hänvisar till Nature Geoscience enl. länken ovan. En hel del att ta in men jag rekommenderar att du läser hela:
Det du citerade och som jag i min tur klippte ut kom från Breitbart, inte från Nature Geoscience. Jag upprepar min fråga var du hittar detta påstående hos IPCC.
Citera
2017-09-20, 03:19
Medlem
Andersdamaans avatar
3.3 grader varmt i Åkeslund/Bromma just nu (03:10 2017-08-29) Vi hade högre temperaturer på julafton förra året! Bådar detta gott? Vågar man hoppas på en riktig vargavinter för en gångs skull?
Senast redigerad av Andersdamaan 2017-09-20 kl. 03:23.
Citera
2017-09-20, 07:07
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Det du citerade och som jag i min tur klippte ut kom från Breitbart, inte från Nature Geoscience. Jag upprepar min fråga var du hittar detta påstående hos IPCC.
IPCC är irrelevant i detta. Förstår inte att du inte kan ta in glada nyheter för en gång skull men så är det när man befinner sig i kognitiv dissonans antar jag. Mina "prognoser" över vad som kommer att diskuteras framöver är följande:
  • Era modeller visar sig vara dåliga på att ge korrekta prognoser som jag hat sagt.
  • Uppvärmningen blir måttlig framöver som jag har sagt.
  • Vi kommer nog att börja prata om positiva följder av ökad temperatur och ökade koldioxidhalter som jag har sagt.
  • Parisöverenskommelsen kommer att bli obsolet som jag har sagt.
  • Trumps politik i synnerhet uttåget ur Parisöverenskommelsen har uppenbart lett till en sundare debatt och fler och fler kommer att prata om AGW i andra termer som jag har sagt.
  • Alarmisternas lögner blir avslöjade som jag har sagt.
  • Fler och fler i MSM kommer att publicera alternativa framtidsprognoser som jag har sagt och som redan börjar att hända:

Climate change not as threatening to planet as previously thought, new research suggests

Citat:
Climate change poses less of an immediate threat to the planet than previously thought because scientists got their modelling wrong, a new study has found. New research by British scientists reveals the world is being polluted and warming up less quickly than 10-year-old forecasts predicted, giving countries more time to get a grip on their carbon output.

http://www.telegraph.co.uk/science/2017/09/18/immediacy-threat-climate-change-exaggerated-faulty-models/

Global warming may be occurring more slowly than previously thought, study suggests

Previous climate models may have been 'on the hot side'

Citat:
Computer modelling used a decade ago to predict how quickly global average temperatures would rise may have forecast too much warming, a study has found.

The Earth warmed more slowly than the models forecast, meaning the planet has a slightly better chance of meeting the goals set out in the Paris climate agreement, including limiting global warming to 1.5C above pre-industrial levels.

Scientists said previous models may have been “on the hot side”.

The study, published this week in the journal Nature Geoscience, does not play down the threat which climate change has to the environment, and maintains that major reductions in emissions must be attained.

But the findings indicate the danger may not be as acute as was previously thought.

Myles Allen, professor of geosystem science at the University of Oxford and one of the study’s authors told The Times: “We haven’t seen that rapid acceleration in warming after 2000 that we see in the models. We haven’t seen that in the observations.”

http://www.independent.co.uk/environment/climate-change-global-warming-paris-climate-agreement-nature-geoscience-myles-allen-michael-grubb-a7 954496.html

We were wrong — worst effects of climate change can be avoided, say experts

Scientists admit that world is warming more slowly than predicted

Citat:
The worst impacts of climate change can still be avoided, senior scientists have said after revising their previous predictions.

The world has warmed more slowly than had been forecast by computer models, which were “on the hot side” and overstated the impact of emissions, a new study has found. Its projections suggest that the world has a better chance than previously claimed of meeting the goal set by the Paris agreement on climate change to limit warming to 1.5C above pre-industrial levels.

https://www.thetimes.co.uk/edition/news/we-were-wrong-worst-effects-of-climate-change-can-be-avoided-say-scientists-k9p5hg5l0
Citera
2017-09-20, 08:06
Medlem
Citat:
IPCC är irrelevant i detta.
Verkligen? Så IPCC har inget att göra med påståendet ""concedes that it is now almost impossible that the doomsday predictions made in the last IPCC Assessment Report of 1.5 degrees C warming above pre-industrial levels by 2022 will come true." som du valde att citera, rimligen för att du ansåg det relevant.

Citat:
Förstår inte att du inte kan ta in glada nyheter för en gång skull men så är det när man befinner sig i kognitiv dissonans antar jag.
Det hör till saken att ibland kommer det artiklar som ger lite positiva nyheter och ibland de som ger lite negativa. Så har det varit i decennier men medelvärdet har ändå inte flyttats utan osäkerheten förblir i samma intervall. Det är bara du som väljer plocka ut en enstaka artikel med ett budskap som du gillar och se den som den helt avgörande.
Citat:
Mina "prognoser" över vad som kommer att diskuteras framöver är följande:
Självförtroende saknar du i alla fall inte i din övertygelse om att allt du sagt kommer att slå in.

Det som är positivt är snarare att man börjar revidera ned prognoserna för hur mycket fossilbränslen vi kommer att använda eftersom alternativ som vind- och solkraft sjunkit så dramatiskt i pris.
Citera
2017-09-20, 08:16
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
IPCC är irrelevant i detta. Förstår inte att du inte kan ta in glada nyheter för en gång skull men så är det när man befinner sig i kognitiv dissonans antar jag. Mina "prognoser" över vad som kommer att diskuteras framöver är följande:
  • Era modeller visar sig vara dåliga på att ge korrekta prognoser som jag hat sagt.
  • Uppvärmningen blir måttlig framöver som jag har sagt.
  • Vi kommer nog att börja prata om positiva följder av ökad temperatur och ökade koldioxidhalter som jag har sagt.
  • Parisöverenskommelsen kommer att bli obsolet som jag har sagt.
  • Trumps politik i synnerhet uttåget ur Parisöverenskommelsen har uppenbart lett till en sundare debatt och fler och fler kommer att prata om AGW i andra termer som jag har sagt.
  • Alarmisternas lögner blir avslöjade som jag har sagt.
  • Fler och fler i MSM kommer att publicera alternativa framtidsprognoser som jag har sagt och som redan börjar att hända:

Climate change not as threatening to planet as previously thought, new research suggests

http://www.telegraph.co.uk/science/2017/09/18/immediacy-threat-climate-change-exaggerated-faulty-models/

Global warming may be occurring more slowly than previously thought, study suggests

Previous climate models may have been 'on the hot side'

http://www.independent.co.uk/environment/climate-change-global-warming-paris-climate-agreement-nature-geoscience-myles-allen-michael-grubb-a7 954496.html

We were wrong — worst effects of climate change can be avoided, say experts

Scientists admit that world is warming more slowly than predicted

https://www.thetimes.co.uk/edition/news/we-were-wrong-worst-effects-of-climate-change-can-be-avoided-say-scientists-k9p5hg5l0
Varför läser du inte abstraktet på nature geosciences istället?

Xenonen, lasternassumma. En fråga:
Klimatkänsligheten anges av IPCC till 1.5<cs<4.5 K (cs=equilibrium climate sensitivity). Vi kan samtidigt uppskatta en forcing av CO2 som F=5.35 ln C => dF=5.35 ln C - 5.35*ln C0= 5.35*ln (C/C0)
Detta borde ge en klimatkänslighet angiven som grader K per W/m^2: cs/(5.35*ln(2))

Om vi då tittar hur mycket nuvarande CO2 - koncentration borde höja temperaturen från förindustriell tid med en koncentration på C0=280 ppm och dagens koncentration C på 405 ppm så borde uppvärmningen bli, när energibalansen åter är i balans:

(cs/(5.35*ln (2)))*(5.35*ln(405/280))=>
(1.5/(5.35*ln (2)))*(5.35*ln(405/280))<dT<(4.5/(5.35*ln (2)))*(5.35*ln(405/280))

Vilket med värden blir ~0.8<dT<~2.4 K. Eller med cs=3, dT=~1.6 K.

Är forcingen här på 5.35*ln C en väldig grov uppskattning? Annars tycker jag att det verkar som att CO2 - budgeten sannolikt redan är övertrasserad för 1.5-gradersmålet? Eller vad har jag missat?

Forcingen för CO2 är hämtad här: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Radiative_forcing

Som i sin tur anger Myhre et al som källa.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2017-09-20 kl. 08:54.
Citera
2017-09-20, 08:18
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Verkligen? Så IPCC har inget att göra med påståendet ""concedes that it is now almost impossible that the doomsday predictions made in the last IPCC Assessment Report of 1.5 degrees C warming above pre-industrial levels by 2022 will come true." som du valde att citera, rimligen för att du ansåg det relevant.

Det hör till saken att ibland kommer det artiklar som ger lite positiva nyheter och ibland de som ger lite negativa. Så har det varit i decennier men medelvärdet har ändå inte flyttats utan osäkerheten förblir i samma intervall. Det är bara du som väljer plocka ut en enstaka artikel med ett budskap som du gillar och se den som den helt avgörande.

Självförtroende saknar du i alla fall inte i din övertygelse om att allt du sagt kommer att slå in.

Det som är positivt är snarare att man börjar revidera ned prognoserna för hur mycket fossilbränslen vi kommer att använda eftersom alternativ som vind- och solkraft sjunkit så dramatiskt i pris.

Paradigmskiftet kommer att infinna sig gradvist. Det här bara början ska du se.
Citera
2017-09-20, 08:20
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan

Xenonen, lasternassumma. Fråga:
Klimatkänsligheten anges av IPCC till 1.5<cs<4.5 K (cs=equilibrium climate sensitivity). Vi kan samtidigt uppskatta en forcing av CO2 som F=5.35 ln C => dF=5.35 ln C - 5.35*ln C0= 5.35*ln (C/C0)
Detta borde ge en klimatkänslighet angiven som grader K per W/m^2: cs/(5.35*ln(2))

Om vi då tittar hur mycket nuvarande CO2 - koncentration borde höja temperaturen från förindustriell tid med en koncentration på C0=280 ppm och dagens koncentration C på 405 ppm så borde uppvärmningen bli, när energibalansen åter är i balans:

(1.5/(5.35*ln (2)))*(5.35*ln(405/280))<dT<(4.5/(5.35*ln (2)))*(5.35*ln(405/280))

Är forcingen här på 5.35*ln C en väldig grov uppskattning? Annars tycker jag att det verkar som att CO2 - budgeten sannolikt redan är övertrasserad? Eller vad har jag missat?

Forcingen för CO2 är hämtad här: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Radiative_forcing

Att dina (pseudo)vetenskaoliga (troll)formler snart är irrelevanta.
Citera
2017-09-20, 09:00
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Att dina (pseudo)vetenskaoliga (troll)formler snart är irrelevanta.
Trollformler för dig kanske. Studien du länkar till säger alltså att vi snabbt måste minska våra utsläpp för att slippa en uppvärmning på 1.2 till 2 grader. Bra att du verkar acceptera den.
Citera
2017-09-20, 09:06
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:

Xenonen, lasternassumma. En fråga:

Är forcingen här på 5.35*ln C en väldig grov uppskattning? Annars tycker jag att det verkar som att CO2 - budgeten sannolikt redan är övertrasserad för 1.5-gradersmålet? Eller vad har jag missat?

Du räknar alltså med att de senaste 150 åren inte är en god uppskattning av klimatkänsligheten? Är det naturlig variation, om man får svära i kyrkan, som gör att ökningen i så fall är mindre, eller har effekten inte nått fullt genomslag än?

När beräknas nivån stiga till 560 ppm?

Forcingen är ju där energibudgeten hamnar i obalans. Satellitmätningarna styrker, än så länge, att så inte är fallet utan att uppvärmningen har en mer jordnära förklaring..
Citera
2017-09-20, 10:29
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Trollformler för dig kanske. Studien du länkar till säger alltså att vi snabbt måste minska våra utsläpp för att slippa en uppvärmning på 1.2 till 2 grader. Bra att du verkar acceptera den.
Där du sitter med dina (troll)formler verkar du ha helt tappat kontakt med verkligheten. Jag menar faktiskt allvar - om än med en raljant ton - att du och dina gelikar snart är irrelevanta. Som tur är här ute i verkligheten så är det inte du och dina sektkompisar som tar de politiska besluten. Allt handlar om pengar och som alltid när det gäller ekonomi så tar människor känslomässiga beslut då något annat att grunda sina långsiktiga beslut på inte finns. Nu börjar artiklar strömma in i MSM som antyder att situationen inte är så farlig som man inbillade sig. Jag kan garantera att de kommer flera och att politikerna snabbt kommer att ta till sig dem och att de börjar räkna på kronor och ören i sammanhanget. Sedan kan ni sitta där med era modeller och projektioner bäst ni vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in