Citat:
Ursprungligen postat av
Taurus-
Stort tack för ditt svar!
Jaså, då måste jag prova ut en annan jacka, Nevado eller Nijak. Jag undrar också generellt om hur mycket regn sådana skaljackor egentligen tål?
Hittils har jag kört på kanvasjacka- och byxa, sedan tagit på regnställ i PU vid regn. Går det att lämna regnstället hemma med Tierras skaljacka- och byxa? Skulle de tåla flera dagars regn?
Ösregnar kontinuerligt det så kommer du bli blöt oavsett vad du har på dig (bortsett från täta material som t.ex. galon eller PU). Är det "normalt" regn så blir du inte blöt i en bra skaljacka och de tål flera dagars regn, i och med att de torkar över natten. Blir du blöt så är det vanligast att det kommer inifrån, d.v.s. att du svettas såpass mycket att det inte kommer ut genom membranen men det avhjälps genom att öppna ventilationen som brukar finnas i armhålorna.
De ställen som jag blivit blöt på när jag fjällvandrat i regn är baken om man råkat sitta där det är blött (sitter du i något blött så blir det såpass högt vattentryck mot membranytan att vattnet pressas genom, avhjälps att sitta på sittunderlag) och axlarna där ryggsäckens axelband går p.g.a. svett. Kontentan är alltså att i alla fall jag inte blir speciellt blöt under regn.
Jag tycker alltså att det går att helt skippa PU-stället förutsatt att det
inte kontinuerligt ösregnar.