2015-10-01, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skierfe
Ja, vård gör att prylarna håller längre.

ITAB Outdoor har bra byxor för 500 kronor. Man behöver inte köpa Fjällräven för 1500 kronor om man är ute i skogen över dagen lite då och då. Bra tips!
Precis, deras T&P vildmarksbyxor känns riktigt prisvärda. Kanske inte de allra snyggaste, men sköna och hållbara med bra fickor.
Citera
2015-11-16, 17:39
Medlem
Turrluffs avatar
Funderar på att köpa ett par nya jaktbyxor och är beredd att lägga mellan 700-1200kr. Antar att det inte går att hitta GoreTex för den summan men vad är det närmaste i prestanda man kan komma? Vad bör jag titta på gällande styrka, andning, vatten- och vindtäthet och flexibilitet? Vilka olika teknologier finns det som är intressanta och vilka för och nackdelar har de. Vill ju helst behöva lägga så lite tid som möjligt på underhåll.

Ge gärna tips på modeller och anekdoter kring olika byxor ni testat.

Vet ni förresten om det gjorts några test av vilka byxor som man kan läsa via internet. Googlade men hittade inte ett enda test för jaktbyxor.
Senast redigerad av Turrluff 2015-11-16 kl. 17:42.
Citera
2016-11-11, 23:35
Medlem
Har beställt hem jaktstället Brokared från Engelsons (http://www.engelsons.se/jakt/setpriser/set-pris-jacka-byxa-brokared). Har dock inte testat det utomhus än eftersom jag är osäker på hur bra det funkar i minusgrader. Är det någon som har ett? Är det något man kan använda även på vintern?
Citera
2016-12-01, 00:52
Medlem
Elementarts avatar
En snabb fråga bara så att jag har förstått detta rätt, visst är denna väska bara en sånt överdrag som man trär över sin vanliga väska? http://staydry.nu/produkt/ryggsack-svartgra/
Citera
2016-12-18, 03:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Elementart
En snabb fråga bara så att jag har förstått detta rätt, visst är denna väska bara en sånt överdrag som man trär över sin vanliga väska? http://staydry.nu/produkt/ryggsack-svartgra/
nej
Citera
2017-09-19, 07:34
Medlem
Taurus-s avatar
Jag har under årets gång kollat på skaljacka + vandringsbyxa att ersätta mina nuvarande med. Önskemålet är att dessa ska tåla regn och vara slittåliga.

Jag har provat Tierras Ace hooded jacket och även Ace pant i butik, kändes direkt att det var bra kvalitet! Byxorna var riktigt sköna och stretchiga. Synd att det inte fanns sidofickor, men det kan jag leva med.

Är det någon som haft något av plaggen en längre tid och har input om hur de funkar ute i naturen vid regn osv?
Citera
2017-09-19, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taurus-
Jag har under årets gång kollat på skaljacka + vandringsbyxa att ersätta mina nuvarande med. Önskemålet är att dessa ska tåla regn och vara slittåliga.

Jag har provat Tierras Ace hooded jacket och även Ace pant i butik, kändes direkt att det var bra kvalitet! Byxorna var riktigt sköna och stretchiga. Synd att det inte fanns sidofickor, men det kan jag leva med.

Är det någon som haft något av plaggen en längre tid och har input om hur de funkar ute i naturen vid regn osv?
Inte om plaggen generellt sett, men de kläder jag har från Tierra (skalbyxa och softshelljacka) är jag väldigt nöjd med. Jag slog en snabbtitt på kläderna du tittat på, och byxorna ser bra ut. Förstärkningar på rätt ställen och gjort i ett bra material så sitter de bra så blir det nog bra. Det jag ska påpeka är att Ace hooded jacket inte är en skaljacka utan en softshelljacka, vilket innebär att den tål en del regn men det är ingen regn-/skaljacka. Vill du ha en skaljacka så titta t.ex. på Nevado jacket.
Citera
2017-09-19, 17:46
Medlem
Taurus-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blandband1
Inte om plaggen generellt sett, men de kläder jag har från Tierra (skalbyxa och softshelljacka) är jag väldigt nöjd med. Jag slog en snabbtitt på kläderna du tittat på, och byxorna ser bra ut. Förstärkningar på rätt ställen och gjort i ett bra material så sitter de bra så blir det nog bra. Det jag ska påpeka är att Ace hooded jacket inte är en skaljacka utan en softshelljacka, vilket innebär att den tål en del regn men det är ingen regn-/skaljacka. Vill du ha en skaljacka så titta t.ex. på Nevado jacket.

Stort tack för ditt svar!
Jaså, då måste jag prova ut en annan jacka, Nevado eller Nijak. Jag undrar också generellt om hur mycket regn sådana skaljackor egentligen tål?

Hittils har jag kört på kanvasjacka- och byxa, sedan tagit på regnställ i PU vid regn. Går det att lämna regnstället hemma med Tierras skaljacka- och byxa? Skulle de tåla flera dagars regn?
Citera
2017-09-19, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taurus-
Stort tack för ditt svar!
Jaså, då måste jag prova ut en annan jacka, Nevado eller Nijak. Jag undrar också generellt om hur mycket regn sådana skaljackor egentligen tål?

Hittils har jag kört på kanvasjacka- och byxa, sedan tagit på regnställ i PU vid regn. Går det att lämna regnstället hemma med Tierras skaljacka- och byxa? Skulle de tåla flera dagars regn?
Ösregnar kontinuerligt det så kommer du bli blöt oavsett vad du har på dig (bortsett från täta material som t.ex. galon eller PU). Är det "normalt" regn så blir du inte blöt i en bra skaljacka och de tål flera dagars regn, i och med att de torkar över natten. Blir du blöt så är det vanligast att det kommer inifrån, d.v.s. att du svettas såpass mycket att det inte kommer ut genom membranen men det avhjälps genom att öppna ventilationen som brukar finnas i armhålorna.
De ställen som jag blivit blöt på när jag fjällvandrat i regn är baken om man råkat sitta där det är blött (sitter du i något blött så blir det såpass högt vattentryck mot membranytan att vattnet pressas genom, avhjälps att sitta på sittunderlag) och axlarna där ryggsäckens axelband går p.g.a. svett. Kontentan är alltså att i alla fall jag inte blir speciellt blöt under regn.

Jag tycker alltså att det går att helt skippa PU-stället förutsatt att det inte kontinuerligt ösregnar.
Citera
2017-09-19, 19:03
Medlem
swimp78s avatar
Jag skulle aldrig använda en sk skaljacka - dvs en regnjacka man ska använda även när det inte regnar

Går jag i fjällen och behöver vindskydd använder jag hellre en jacka som andas men står mot vind, typ en dedikerad vindjacka eller nån sorts enkel polycottonsak i stil med fjällräven g1000 eller Lundhags LPC
Annars svettas iaf jag som en gris - om jag ska vandra i en regnjacka!

Jag har en packbar dedikerad regnjacka som jag tar på mig i nödfall när det verkligen regnar.
Citera
2017-09-20, 07:31
Medlem
Taurus-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blandband1
Ösregnar kontinuerligt det så kommer du bli blöt oavsett vad du har på dig (bortsett från täta material som t.ex. galon eller PU). Är det "normalt" regn så blir du inte blöt i en bra skaljacka och de tål flera dagars regn, i och med att de torkar över natten. Blir du blöt så är det vanligast att det kommer inifrån, d.v.s. att du svettas såpass mycket att det inte kommer ut genom membranen men det avhjälps genom att öppna ventilationen som brukar finnas i armhålorna.
De ställen som jag blivit blöt på när jag fjällvandrat i regn är baken om man råkat sitta där det är blött (sitter du i något blött så blir det såpass högt vattentryck mot membranytan att vattnet pressas genom, avhjälps att sitta på sittunderlag) och axlarna där ryggsäckens axelband går p.g.a. svett. Kontentan är alltså att i alla fall jag inte blir speciellt blöt under regn.

Jag tycker alltså att det går att helt skippa PU-stället förutsatt att det inte kontinuerligt ösregnar.

Då slår jag till på Ace pant och provar mig till rätt jacka. Tack för hjälpen!
Citera
2017-09-20, 07:35
Medlem
Taurus-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Jag skulle aldrig använda en sk skaljacka - dvs en regnjacka man ska använda även när det inte regnar

Går jag i fjällen och behöver vindskydd använder jag hellre en jacka som andas men står mot vind, typ en dedikerad vindjacka eller nån sorts enkel polycottonsak i stil med fjällräven g1000 eller Lundhags LPC
Annars svettas iaf jag som en gris - om jag ska vandra i en regnjacka!

Jag har en packbar dedikerad regnjacka som jag tar på mig i nödfall när det verkligen regnar.

Du har helt klart en poäng, varför jag kollar efter skaljackor med öppningar för ventilation. Det verkar som att Ace pant har offrag sidofickorna för att ha ventilationsöppningar där istället, en klart värd kompromiss.
Alternativet är att jag letar efter en lättvikts-regnjacka, men frågan om de tål lika mycket regn som PU. Synd att PU inte är så lätt bara
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in