2017-09-18, 09:51
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rache
Kan ju upplysa dig om att nya bilar är gjorda för att tryckas ihop vid en krock för att skydda förare/passagerare. M.a.o så dämpar bilen smällen, istället för att ge dig en jävla smäll vid krock...
Tusenlappar spelar väl mindre roll när det handlar om liv? Sluta gnäll och läs på lite istället. Idiot.
Du verkar tro att deformationszoner är något nytt... Har en bok härhemma från 1975 "Allt om bilen" där förklaras ingående hur deformationszoner fungerar. Volvo kom ju med det redan 1966. Kombinerat med riktiga stötfångare och trepunktsbälten samt skivbromsar runtom.
Citera
2017-09-18, 09:59
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Vad är det för fel ¨å dropplister? Och på automatväxlade bilar är det ju rena idiotin med en golvspak. Den tar en massa plats och har inte alls samma självklara känsla och smidighet när man ska byta växelläge. Helsoffa är dessutom det även riktigt bra. Jag har ju en "falsk" helsoffa i min ena bil då den är delad i två så man kan ställa in de efter behag med 12 inställnignar per soffdel. Och i mitten självklart ett urbekvämt uppfällbart armstöd som rymmer både förvaringsutrymme samt mugghållare. Europeiska och asiatiska bilar är riktigt dåliga på armstöd och komfort i allmänhet.

Men visst ventialtionsrutor är väl inte direkt nödvändigt förutom som designdetalj om man tycker det är snyggt. som tex den med en liten stolpe delade rutan på bakdörrar samt ett fönster vid hatthyllan. Inte nödvändigt men snyggt.

Ehrm joråmensåatte... jag var alltså ironisk där Volvo 240.... Har själv några bilar utrustade med allt det där. Dessutom har de idag svårfunna stilistiska grepp såsom fenor, panoramarutor och tvåtonslackering. Hittade ej heller detta i nybilshallen. Även här ställde de unga modelejonen som jobbade som säljare sig frågande till mina högst rimliga önskemål...
Citera
2017-09-18, 10:49
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Tror du på allvar att tex en Volvo 740s stötfångare inte är fjädrande med förutom att bestå av mer tålig plast?

740 konstruerades på tidigt 80-tal. Det är 35 år sen.
Trenderna och säkerhetstänket har förändrats åtskilliga gånger sedan dess.
En V90 har - precis som alla andra moderna bilar - stora plastsjok både fram och bak. Som är ömtåliga och dyra att fixa om skador uppstår. Bakom detta döljer det sig avancerat teknologi för att skydda folk i bilen vid en krasch men om då plasten ryker ger man blanka fan i. Och det verkar vettigt.
Att sen inte samma plastbitar klarar små pakeringsknuffar må vara. Det är inte tänkt att man ska knuffas på parkeringar - oavsett hur front/bak är konstruerad.
Citera
2017-09-18, 12:00
Medlem
Citat:
Vad är det för fel ¨å dropplister? Och på automatväxlade bilar är det ju rena idiotin med en golvspak. Den tar en massa plats och har inte alls samma självklara känsla och smidighet när man ska byta växelläge. Helsoffa är dessutom det även riktigt bra. Jag har ju en "falsk" helsoffa i min ena bil då den är delad i två så man kan ställa in de efter behag med 12 inställnignar per soffdel. Och i mitten självklart ett urbekvämt uppfällbart armstöd som rymmer både förvaringsutrymme samt mugghållare. Europeiska och asiatiska bilar är riktigt dåliga på armstöd och komfort i allmänhet.

Men visst ventialtionsrutor är väl inte direkt nödvändigt förutom som designdetalj om man tycker det är snyggt. som tex den med en liten stolpe delade rutan på bakdörrar samt ett fönster vid hatthyllan. Inte nödvändigt men snyggt.

Bara en liten kommentar.

Att man delar rutan i bakdörrar med en liten stolpe har inte nåt med snyggt att göra i första hand, utan för att det just oftast är tvunget. Annars skulle man inte kunna få ner bakrutan då det ofta inte finns plats nog på höjden nere i bakre delen av dörren då urtaget för hjulhuset ofta inkräktar.
Citera
2017-09-18, 23:33
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-jorgen
TS får ta o tänka lite längre...

Du tror att det är stötfångare osv som gör försäkringar dyra.
Nej det är personskadorna som kostar, inte det materiella.

Om Nisse blir påkörd av en hård Volvo 240 Så kommer hans sjukhuskostnad och "eventuellt" fortsatta liv bli mycket dyrare för dig som försäkringspremiebetalare än om Nisse blir påkörd av sista generationens V70/S80.

Helt sant, men det drabbar trafikförsäkringsdelen. Kaskodelen drabbas av dyra reparationer.
(En svårt trafikskadad person kan kosta många miljoner för försäkringsbolaget, betydligt mer än den dyraste sportbilen)
Citera
2017-09-19, 06:47
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Helt sant, men det drabbar trafikförsäkringsdelen. Kaskodelen drabbas av dyra reparationer.
(En svårt trafikskadad person kan kosta många miljoner för försäkringsbolaget, betydligt mer än den dyraste sportbilen)
Fast nog är det vagnskadan och inte kaskodelen som betalar eventuella karossskador.
Med en självrisk som ofta är lika hög, eller ibland högre, än reparationspriset för en liten parkeringsskada ...
TS överdriver problemet mycket. Nu brukar jag förvisso tänka mig för var jag parkerar, men jag har aldrig nånsin, på minst 20 år med lackerade kofångare, råkat ut för det som beskrivs. Andra skador har skett, men de hade definitivt inte varit billigare att åtgärda om det varit stålplåtskofångare.
Citera
2017-09-19, 06:58
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Fast nog är det vagnskadan och inte kaskodelen som betalar eventuella karossskador.
Med en självrisk som ofta är lika hög, eller ibland högre, än reparationspriset för en liten parkeringsskada ...
TS överdriver problemet mycket. Nu brukar jag förvisso tänka mig för var jag parkerar, men jag har aldrig nånsin, på minst 20 år med lackerade kofångare, råkat ut för det som beskrivs. Andra skador har skett, men de hade definitivt inte varit billigare att åtgärda om det varit stålplåtskofångare.
Jag säger inte att det skall vara plåt. Men något gummi material som tål lite småsmällar. ÄvenÄven om plasten inte spricker blir den repig och måste lackas om. En onödig kostnad för ett mode. Vän på vad års premien är på många bilar idag. Pengar man kan ha roligare för. Samma problem med att midjelisterna också har försvunnit. Risken för dörruppslag är idag mycket större.
Citera
2017-09-19, 07:01
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase

Kaskoförsäkringen är det sammangripande begreppet där vagnskada kan vara en del av. (Bland andra delar av kasko, som stöld, brand etc.) Trafikförsäkringen är främst en anvarsförsäkring som ersätter "vad man ställer till med" på tredje man, och egna personskador. Nog om detta:

Ja, bilreparationer har ju aldrig varit speciellt billiga, men äldre bilar hade framför allt den fördelen (förutom robust och enkel konstruktion, tjock stålplåt) att dessa kunde den normalt händige lekmannen reparera själv på sin garageinfart för endast reservdelskostnad. Dagens moderna bilar kräver serviceverkstad, även för rätt obetydliga fel. Tror skiljelinjen för "hem-meck" och "måste till verkstan" för många gick sisådär för 20 år sedan redan. Något som eskalerade med tiden sedan dess.
Citera
2017-09-19, 07:11
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Jag säger inte att det skall vara plåt. Men något gummi material som tål lite småsmällar. ÄvenÄven om plasten inte spricker blir den repig och måste lackas om. En onödig kostnad för ett mode. Vän på vad års premien är på många bilar idag. Pengar man kan ha roligare för. Samma problem med att midjelisterna också har försvunnit. Risken för dörruppslag är idag mycket större.
Om man inte har ont av att en gummikofångare är repig behöver man inte ha det av att en lackad är repig heller.
Jag förstår vad du menar, men jag anser att du överdriver problemet. Viss sker det småincidenter på parkeringar, men om man själv ser till att parkera förnuftigt kan man undvika de flesta.

"Modet" har bestått i drygt 30 år vid det här laget, men det du inte tänker på är att på det gamla sättet, med en liten kofångare och plåt under och över så fick man skadorna på plåten istället vid det tillfällena en bil som inte matchade den egna i höjd. Inte ett dugg billigare att reparera än plast.
Citera
2017-09-19, 07:45
Medlem
pillenottens avatar
Jag har full förståelse för TS "det var bättre förr ironi"
Råkade själv ut för en sån här incident för några månade sedan i en helt stillastående bilkö på nästan plan mark lyckades jag (inte helt klart att det faktiskt var jag) i 0,05km/h rulla in taxi med en äkta MENA - förare.
En lätt puff, tror inte ens man kunnat klämma ihjäl en ekorre däremellan, men ut far MENA- föraren och gafflar om att jag förstört hans bil, gnuggar bort lite smuts på "kofångaren" och pekar på en liten svart inbuktning stor som en kaffeböna (det finns fler äldre skador och skrapmärken redan).Han kräver att vi ska invänta polis (i en timslång 3 fils bilkö) jag tycker inte att det finns så mycket att diskutera - det finns inget på min bil som kan åstadkomma märket han pekar på, han har mitt bilnummer, jag säger att vi inte kommer längre så jag åker därifrån i kön som nu börjat rulla sakta.
MENA-föraren ringer polisen och anmäler smitning från olycksplats - polisen ringer mig och jag förklarar att det inte rör sig om en trafikolycka och beskriver omständigheterna, får rådet att kontakta föraren och möta upp honom - vilket jag gör.
Möts upp på Arlanda jag kör upp min bil bakom, konstaterar återigen att det inte finns något på min bil som korresponderar mot skadan men han ger sig inte, och nu har han minsann ont i nacken också.....
Tror ingen normal människa ens hade bemödat sig att kliva ur sin bil vid en sådan här händelse.

Hur som helst, det kostade mig självrisk vilket jag hackar i mig, men det som retar mig är en halvskabbig Taxi fick en ny kofångare (och därmed täckning för alla gamla skador) samt förmodligen även stilleståndsersättning på försäkringen
Citera
2017-09-19, 15:05
Medlem
avcs avatar
Citat:
Sen har det ju nappast producerats en enda vacker bil sedan 2000 med få undantag såsom Ford Crown Victoria, V70N poch några ytterligt få till jag inte kommer på just nu.
Håller med, dagens bilar är så löjligt plottriga. BMW's redan 2002 hatade Bangleröv startade denna tönttrend med massa överdesign (för oss som minns hur löjeväckande ful 5-serie E60 var när den kom ut). Äldre bilar må se tunnare ut men var betydligt renare i designen.

Citat:
1.5l/mil. Vad har du haft för bilar egentligen? Airbag är bra, farthållare är helt onödigt och dessutom inget nytt. Jänkarna har haft det hur länge som helst.

Display förutom själva instrumentpanelen är förövrigt rent bögeri. Dessutom är touchdisplayer mer trafikfarliga än knappar enligt nån studie jag hörde om på nyheterna för ett tag sen.
Farthållare är förjävla härligt när man skall avverka långa sträckor. Fick oturen att köra en absolut grundutrustad VW-buss anno 2008 eller något sådant, 30 mil enkel väg utan farthållare. Sjukt irriterande att behöva gasa hela tiden när man istället bara kan slappna av.

Displayerna är töntiga som fan, ja, och det intensiva ljuset/plottrigheten bör göra det trafikfarligt också. Knappar kan man känna sig till utan att titta, och när man tittar är de ändå oftast enkla och logiska. Får hoppas på lag på telefonförbud under körning vilket också bör innefatta andra (o)smart-produkter.

Citat:

Kör du jänkarklassiker till vardags?

Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
740 konstruerades på tidigt 80-tal. Det är 35 år sen.
Trenderna och säkerhetstänket har förändrats åtskilliga gånger sedan dess.
En V90 har - precis som alla andra moderna bilar - stora plastsjok både fram och bak. Som är ömtåliga och dyra att fixa om skador uppstår. Bakom detta döljer det sig avancerat teknologi för att skydda folk i bilen vid en krasch men om då plasten ryker ger man blanka fan i. Och det verkar vettigt.
Att sen inte samma plastbitar klarar små pakeringsknuffar må vara. Det är inte tänkt att man ska knuffas på parkeringar - oavsett hur front/bak är konstruerad.
V90 är ett försök av Volvo att komma in i "premiumbranschen", där iDioterna bryr sig 100x mer om formen än funktionen. Sen tjänar ju tillverkaren mer på att byta något som går sönder lätt också.
Citera
2017-09-19, 22:58
Medlem
Konstruktionsmässigt så är det i stort sett samma princip hos en stötfångare hos en Volvo V90 som hos en Volvo 740. De flesta bilar har sedan 70-80 talet en konstruktion med ett yttre stötfångarskal i plast (vanligtvis ABS), en krockbalk i plåt (ofta höghållfast stål) eller aluminium som sitter fast i (och fördelar krafterna mellan) de två energiabsorberande strukturerna fram och bak, samt ett energiabsorberande plastskum mellan dessa två.

Det som hänt sedan Volvo 740 är i princip att höljet numera tenderar att vara tillverkad i en större del snarare än flera mindre (billigare att tillverka, bättre designmässigt), samt att den är lackad i bilens färg. Förr var det vanligt att ett svart olackat hölje täckte själva stötfångaren, sedan kunde det finnas en undre del och en separat grill. Idag är alltihop vanligtvis en del, och grillgallret monteras sedan i plasthöljet.

Dessa stötfångarskal är i regel ganska tåliga, och dem är faktiskt ganska lättlagade genom plastsvetsning och formning efter uppvärmning (med ex. värmepistol). Men debiterar verkstaden 1000-1500 spänn timmen så byter man nog hela höljet snarare än lagar, då det kanske handlar om 4-5kkr för höljet i sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in