2017-09-18, 02:28
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Det skyddet finns redan i en modern bil. Köp en med parkeringssensor så förstår du.

Parkeringssensor hjälper föga när det är andra som bucklar och repar ens redan parkerade bil när man är inne på ICA och handlar.. Tar alltid min gamla bil för sådana ärenden.
(Just ICA här har den jävligaste parkeringen när det gäller parkeringsskador). Det enda som hjälper i så fall, är återigen gummi: Denna gång något som liknar de feta gummilisterna på sidorna, sådana som fanns förr..
Citera
2017-09-18, 02:35
Medlem
soosanys avatar
Tvärtom så borde försäkringsbolagen välkomna detta. Det ger ett behov av försäkringar. Dom skiter i hur ofta folk behöver utnyttja försäkringen eftersom det betalas kollektivt av deras kunder. Börjar det bli allt för mycket höjs premien.
Citera
2017-09-18, 06:18
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRickiestRick
Haha antisladd är PK. Fanns hur många källor som helst ju!

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-raddar-antisladd-liv

http://pmmonline.co.uk/technical/esp-saves-lives/

http://www.fleetnews.co.uk/news/2014/10/31/esp-saves-thousands-of-lives/53961/
"Ingen förståndig bilförare", bara där ser man hur pass PK moralpredikanten i första artikeln är. Och visst har hon (surprise) alldeles rätt. Det finns givetvis ingen "förståndig" förare i hela världen som verkligen vill sladda och ha roligt någon gång. Nej, livet är till för att levas, arbetas igenom, och skiljas från. Den förståndige gamle herren skall därmed enbart använda sin strypta Toyota Prius eller annan motorsvag bromskloss till att åka till kneget måndag till fredag, svänga förbi kyrkan på söndagarna, och möjligen ta en sväng till vallokalen för en röst på Socialdemokraterna vart fjärde år (men då enbart på statlig begäran). I övrigt skall bilen inte användas överhuvudtaget, i synnerhet inte om modellen gör en så fri att man kan själv kan bestämma vart den skall åka. Då kan ju en olycka ske, t ex att alla tokhetsande trafikdårar får infallet att köra om trots man slickar mittlinjen i hela 60 km/h på E4:an!!!

^^ Sådan här jota svarar de alltid med på insändare, samtidigt som de gör rejält intressanta och inlevelsefyllda artiklar där de testar Porschar till bristningsgränsen. Dubbelmoralen består.

Att man utvecklas allteftersom man möter svåra utmaningar har jag redan klargjort, här kommer ett klipp där motorstrypningen gör antisladden till nackdel: https://youtu.be/X46S_ZDDv7M?t=1m11s
Senast redigerad av avc 2017-09-18 kl. 06:53.
Citera
2017-09-18, 08:55
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Parkeringssensor hjälper föga när det är andra som bucklar och repar ens redan parkerade bil när man är inne på ICA och handlar.. Tar alltid min gamla bil för sådana ärenden.
(Just ICA här har den jävligaste parkeringen när det gäller parkeringsskador). Det enda som hjälper i så fall, är återigen gummi: Denna gång något som liknar de feta gummilisterna på sidorna, sådana som fanns förr..
Gummi kan vara bra. Men det var det inte när 240:in gnuggade min bil.
Men du har inte riktigt förstått vad parkeringssensorer gör.
De gör att andra förare inte kör in i din bil.
Citera
2017-09-18, 09:05
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Gummi kan vara bra. Men det var det inte när 240:in gnuggade min bil.
Men du har inte riktigt förstått vad parkeringssensorer gör.
De gör att andra förare inte kör in i din bil.
Med kundvagnar?
(Skämtar inte, 50% av skadorna man på ICAs parkering är från bilar, resten från kundvagnar).
Men åter till parkeringssensorer: Du måste skoja. Skulle mina parkeringssensorer hindra *andra* köra in i min bil när min bil är parkerad? -Så kan du väl ändå inte mena?

Ska man gå all in, kan man lika gärna köpa en självparkerande bil. Verkar vara en vettig lösning för alla som inte kan parkera. Men detta hjälper ju inte mot uppflängda dörrar, där hjälper bara hederliga gummilister. Uppflängda dörrar är ett stort problem här i Göteborg iaf.
Citera
2017-09-18, 09:05
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Du har helt rätt!
Det verkar som att konstruktörerna tycker att stötfångarna blev onödiga när (jag tror att det var Volvo) deformationszonerna introducerades.
Problemet eller vitsen med stötfångarna av plast är just som du nämner att de inte tål en parkeringsskada. Måste en skadad stötfångare bytas ut -detta ger en merförsäljning.

Dagens ungar sitter fastspända i bilbarnstolar som gör att de har ansiktet i vuxenhöjd. Min äldste som nu sitter på bälteskudde, har vuxit ur fyra olika stolar.
Ja länge stört mig på de här lackerade stötfångarna. Visst det sitter dämpare och grejer bakom men varför ha nåt som så ltt går sönder och/eller blir ordentligt kosmetiskt förstört. En stötfångare på en Volvo 140 klarar stötar på upptill 7kmh och dessa består av plåt och gummi. Även de modernare på 240 och 740 klarade stötar bra och eftersom de var mattsvart plast så syntes det sällan några skador.

En grej jag stör mig på bla är att även sk lyxbilar känns så ickeombonade invndigt. Stolparna är tex täckta av plast med nåt jääääättetuntmjukt lager av nåt konstigt material. En riktig lyxbil anser jag ska ha stolpar och annat täckt med jättemjuk och ombonande plysch. Det ger en mkt mer lyxig och komfortabel känsla.

Sen har det ju nappast producerats en enda vacker bil sedan 2000 med få undantag såsom Ford Crown Victoria, V70N poch några ytterligt få till jag inte kommer på just nu.
Citera
2017-09-18, 09:13
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surri
Mm verkligen enastående bilar förr i tiden. Frontalkrocka i 70 km/h och hela karossen knögglades ihop som en hoptryckt aluminiumburk och drog 1,5 liter milen. Bilarna hade också vett att inte starta om det var för kallt ute och alla mekaniska vippor och armar kärvade i tid och otid. AC, airbag, farthållare och annat bögeri fick man klara sig utan.

Det de däremot faktiskt kan förbättra är att ta bort 90% av alla rattar och knappar i mittkonsolen. Varför ska man ha 8 knappar för förinställda radiokanaler t ex. Grundinställning AC + stereo i mittkonsolen, övrigt i meny på display.
1.5l/mil. Vad har du haft för bilar egentligen? Airbag är bra, farthållare är helt onödigt och dessutom inget nytt. Jänkarna har haft det hur länge som helst.

Display förutom själva instrumentpanelen är förövrigt rent bögeri. Dessutom är touchdisplayer mer trafikfarliga än knappar enligt nån studie jag hörde om på nyheterna för ett tag sen.
Citera
2017-09-18, 09:14
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Med kundvagnar?
(Skämtar inte, 50% av skadorna man på ICAs parkering är från bilar, resten från kundvagnar).
Men åter till parkeringssensorer: Du måste skoja. Skulle mina parkeringssensorer hindra *andra* köra in i min bil när min bil är parkerad? -Så kan du väl ändå inte mena?

Ska man gå all in, kan man lika gärna köpa en självparkerande bil. Verkar vara en vettig lösning för alla som inte kan parkera. Men detta hjälper ju inte mot uppflängda dörrar, där hjälper bara hederliga gummilister. Uppflängda dörrar är ett stort problem här i Göteborg iaf.
6 månaders avstägning o den första man möter är en idiot. Snälla människa, försök tänka innan du skriver.
Citera
2017-09-18, 09:19
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Stötfångare eller kofångare är bara en benämning idag. Det är bara en plastbitar och det egentliga skyddet finns bakom detta. Det är en del av utvecklingen av säkerheten och det ska vi nog vara glada för, tidigare byggde man rejäla stötfångare i plåt för att dessa skulle tänkas vara en del av krockskyddet men riktigt så enkelt funkar inte fysikens lagar. Nu bygger man hela deformationszoner som på ett effektivt sätt tar upp krafterna vid en kollision och skyddar alla i bilen.
Vad är bättre?

Visst, man måste sätta nåt fram och bak som täcker allt och då har man valt plast; billigt, formbart och lätt. Men visst, sprött och ömtåligt för kontakt med andra föremål. Det är bara att se till att man inte krockar eller har någon som helst direktkontakt med nåt annat så händer heller inget. Väldigt enkelt. Bilar är inte gjorda för sånt, dom ska röra sig fritt och möjligen klara större insekter och mindre stenar. Övrig närkontakt ger skador. Punkt. Misslyckas man med detta så framför man inte bilen korrekt (läs: dålig förare). Det ska helt enkelt inte uppstå "parkeringsknuffar".

Det är bara att välja. Köp en 242:a från 1975 om du tycker att dom är säkrare och mer tåliga.
Tror du på allvar att tex en Volvo 740s stötfångare inte är fjädrande med förutom att bestå av mer tålig plast?

FÖ man behöver själv inte vara det minsta ansvarig för kollisioner. Fick min Cadillac påkörd bakifrån på en parkering där bilarna står snett. Folk utan ögonmått ska fan inte köra bil. Tyvärr har Cadillacen sånna här moderna stötfångare men då amerikanarna är ganska smarta så är plasten rätt så flexibel och behövde bara byta en gasdämpare samt polera bort några repor. Men hade det varit en Volvo 140 hade detta inte behövts och den som körde på hade fått sin bil rejält skadad.

Vilket det smitande aset förtjänade.
Citera
2017-09-18, 09:41
Medlem
TS får ta o tänka lite längre...

Du tror att det är stötfångare osv som gör försäkringar dyra.
Nej det är personskadorna som kostar, inte det materiella.

Om Nisse blir påkörd av en hård Volvo 240 Så kommer hans sjukhuskostnad och "eventuellt" fortsatta liv bli mycket dyrare för dig som försäkringspremiebetalare än om Nisse blir påkörd av sista generationens V70/S80.
Citera
2017-09-18, 09:44
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
Håller med TS. Dagens konstruktörer och designers är ute och cyklar (eventuellt bokstavligt). Efterfrågade vid senaste besöket i nybilshallen självklara utrustningsdetaljer såsom ventilationsrutor, dropplister, helsoffa fram samt rattväxel. De ställde sig frågande. (OBS jag kan möjligen vara ironisk)
Vad är det för fel ¨å dropplister? Och på automatväxlade bilar är det ju rena idiotin med en golvspak. Den tar en massa plats och har inte alls samma självklara känsla och smidighet när man ska byta växelläge. Helsoffa är dessutom det även riktigt bra. Jag har ju en "falsk" helsoffa i min ena bil då den är delad i två så man kan ställa in de efter behag med 12 inställnignar per soffdel. Och i mitten självklart ett urbekvämt uppfällbart armstöd som rymmer både förvaringsutrymme samt mugghållare. Europeiska och asiatiska bilar är riktigt dåliga på armstöd och komfort i allmänhet.

Men visst ventialtionsrutor är väl inte direkt nödvändigt förutom som designdetalj om man tycker det är snyggt. som tex den med en liten stolpe delade rutan på bakdörrar samt ett fönster vid hatthyllan. Inte nödvändigt men snyggt.
Citera
2017-09-18, 09:45
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
1.5l/mil. Vad har du haft för bilar egentligen? Airbag är bra, farthållare är helt onödigt och dessutom inget nytt. Jänkarna har haft det hur länge som helst.

Display förutom själva instrumentpanelen är förövrigt rent bögeri. Dessutom är touchdisplayer mer trafikfarliga än knappar enligt nån studie jag hörde om på nyheterna för ett tag sen.

Farthållare är väldigt bra om man kör långa sträckor på motorväg. Man slipper "kramp i foten". Att det inte är något nytt är sant, till och med gammelbilen min (typ 20 år) har farthållare. Men kör mest med den nya på längre resor, gammelbilens jobb är den helvetiska Göteborgstrafiken, där funkar inte farthållare särskilt bra.

Det jag ser som positivt med nya bilar är den ökade krocksäkerheten (passivt och aktivt skydd), allt annat är onödiga påhitt som fördyrar och möjligen krånglar.
Bra grejor som finns i både nya och gamla bilar som man (jag) inte vill vara utan:
Elfönsterhissar, AC, farthållare, låsningsfria bromsar, styrservo. GPS kanske kan vara bra, men man kan ju sin omgivning, och skulle den behövas finns GPS-funktion ändå i telefonen.
Min nyare bil, ett par år gammal, har GPS. Används bara när jag är på långresa, vilket inte är så ofta. Ganska dyra "GPS-mil" egentligen när man tänker efter lite.

Antisladdsystem kan vara bra, säger vän av ordning. Har inte sladdat sedan 1987 när jag körde hem en bakfull kompis bakhjulsdrivna Kadett med sommardäck i snöstorm. Och den sladden hävde jag. Peppar peppar..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in