Citat:
Ursprungligen postat av
volvo 240
1.5l/mil. Vad har du haft för bilar egentligen? Airbag är bra, farthållare är helt onödigt och dessutom inget nytt. Jänkarna har haft det hur länge som helst.
Display förutom själva instrumentpanelen är förövrigt rent bögeri. Dessutom är touchdisplayer mer trafikfarliga än knappar enligt nån studie jag hörde om på nyheterna för ett tag sen.
Farthållare är väldigt bra om man kör långa sträckor på motorväg. Man slipper "kramp i foten". Att det inte är något nytt är sant, till och med gammelbilen min (typ 20 år) har farthållare. Men kör mest med den nya på längre resor, gammelbilens jobb är den helvetiska Göteborgstrafiken, där funkar inte farthållare särskilt bra.
Det jag ser som positivt med nya bilar är den ökade krocksäkerheten (passivt och aktivt skydd), allt annat är onödiga påhitt som fördyrar och möjligen krånglar.
Bra grejor som finns i både nya och gamla bilar som man (jag) inte vill vara utan:
Elfönsterhissar, AC, farthållare, låsningsfria bromsar, styrservo. GPS kanske kan vara bra, men man kan ju sin omgivning, och skulle den behövas finns GPS-funktion ändå i telefonen.
Min nyare bil, ett par år gammal, har GPS. Används bara när jag är på långresa, vilket inte är så ofta. Ganska dyra "GPS-mil" egentligen när man tänker efter lite.
Antisladdsystem kan vara bra, säger vän av ordning. Har inte sladdat sedan 1987 när jag körde hem en bakfull kompis bakhjulsdrivna Kadett med sommardäck i snöstorm. Och den sladden hävde jag. Peppar peppar..