2017-09-19, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Torparen August Elg i Vättak är förfader till MGM, han tar sig namnet Gyllensvaan efter ca 1880. Hans mor hette Maja Lisa Jonsdotter, fader okänd i födelseboken. Hans son Kasper Augustsson Gyllensvaan är nästa led.

Det bör alltså vara denna piga som fick oäkta barn med majoren Henric Gyllensvaan och som fälldes för barnamord.

Helt riktigt, enligt artikeln hette pigan Maja Lisa Elg och jobbade som piga på herrgården Gimmene utanför Tidaholm, när Major Henrik Gyllensvaan gjorde henne med barn. August föddes 1833 och hade efternamnet Elg framtill 1858 då han plötsligt stod skriven med efternamnet Gyllensvaan i kyrkböckerna, allt enligt artikeln.
Citera
2017-09-19, 14:27
Medlem
Alldeles oavsett skuldfrågan verkar det vara läge för pressad tillvaro. 23 år, två barn, inte alltför välbetalt yrke. Sambon har, enligt uppgift, aldrig arbetat så föräldrapenningen är minimal. Till helt nyligen bott trångt. Ekonomin kan inte vara god. Liknar en hel del par i Lyxfällan. Finns det dessutom spel med i bilden kan läget blivit ohållbart.
Citera
2017-09-19, 14:28
Medlem
xen1cals avatar
Mycket intressant det här senaste som kan ha hänt under tiden han var försvunnen.
Förövrigt får jag lite Charles Whitman-vibbar. En skribent skrev att läkarna hittat något i hans huvud, en tumör. Det hittades ju i Whitmans huvud också när han blev obducerad efter sin skjutning.
Citera
2017-09-19, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xen1cal
Mycket intressant det här senaste som kan ha hänt under tiden han var försvunnen.
Förövrigt får jag lite Charles Whitman-vibbar. En skribent skrev att läkarna hittat något i hans huvud, en tumör. Det hittades ju i Whitmans huvud också när han blev obducerad efter sin skjutning.
En hjärntumör i frontalloben leder förr eller senare till personlighetsförändring, ändrat beteende och förändrade impulser.
Citera
2017-09-19, 14:51
Medlem
Det som nu är ytterst intressant är vad det finns för gemensam nämnare mellan BO och MGM. Varför befann sig MGM hemma hos BO denna Söndag?
Tvivlar starkt på att det var en slump att MGM blev ertappad med fingrarna i syltburken på denna plats.
Citera
2017-09-19, 14:51
Medlem
Citat:
Alldeles oavsett skuldfrågan verkar det vara läge för pressad tillvaro. 23 år, två barn, inte alltför välbetalt yrke. Sambon har, enligt uppgift, aldrig arbetat så föräldrapenningen är minimal. Till helt nyligen bott trångt. Ekonomin kan inte vara god. Liknar en hel del par i Lyxfällan. Finns det dessutom spel med i bilden kan läget blivit ohållbart.
Vad jag hört hade han spelskulder, och hade koppling till offren bland annat via travet.
Citera
2017-09-19, 14:54
Medlem
wishyouwereheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wishyouwerehere
men fy helvete
nej, en snubbe blev just frikänd! tråd

har läst domen om den frikände i Svenljunga nu, verka ju skyldig fast tingsrätt inte tyckte det räckte för o fälla. fast den sagt i telefonavlyssning att den dödat gubben!
dom:
(FB) Rune Linder-Lood funnen död i Svenljunga - polisen misstänker mord
Citera
2017-09-19, 15:02
Avslutad
Har en känsla av att den misstänktes dator och mobil kommer ge väldigt många svar, blir svårt att förklara hans digitala rörelser och det går säkert att spåra hans gps mot mobilmaster.
Att inte lämna några digital spår idag är väldigt svårt.
Undra om han kanske har någon dragning till äldre män rent sexuellt, om det kan vara något sådant som urartat.
Kanske var han en sån yngre kille som utnyttjade äldre för pengar och levde dubbelliv.
Citera
2017-09-19, 15:03
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Touchdown
Vad jag hört hade han spelskulder, och hade koppling till offren bland annat via travet.

Quick fix-psykologi och småbarn och sen har pengarna blåst bort. Och så går man till de som fick vinsten när man själv förlorade: det är ju på sätt och vis "mina" pengar.

Det hänger ju liksom ihop.
Citera
2017-09-19, 15:03
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:

Det är många som lever under liknande förhållanden och det är ju tur att de flesta aldrig skulle ta steget till mord, inte ens rån.
Citera
2017-09-19, 15:26
Medlem
Catings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wishyouwerehere
källa till psyket??
den dagen han va försvunnen 30 april 2014 hände något rysligt! Rånmord på gammal man i enslig stuga.
(FB) Ann-Christine och Tor Lekander hittade döda på gård i Mjölby 2017-06-12

detta måste ju polisen kolla!

Källa och källa, men det är uppgifter som kommit fram i tråden tex:

"
Jag vet inte om detta tagits upp tidigare i tråden men EG har ju för några år sedan (tror det var 2014, men verkligen inte säker på året) varit efterlyst, då bland annat missing people gick in och letade efter honom. Man fann honom senare på psyket och då hade EG utryckt saker som att han ville döda sin familj. Men som sagt, han var ju tonåring då och vilken tonåring som helst kan väl utrycka sig så om man är trött på sin familj.

Han har även velat hoppa framför tåget i Mullsjö så att tågtrafiken fick stoppas. Jag kan inte fastställa vilket år detta var men jag vet att han ville ta livet av sig senast för ett år sedan.

Hans familj har även spelat en del på trav.

Nu låter det som att jag kanske vill sätta ditt EG. Inte min mening, jag bara delar med mig av fakta. Och som sagt, detta kanske har tagits upp tidigare i tråden."

Citera
2017-09-19, 15:26
Medlem
Enligt ett rykte så var det ett tips från en anonym person i Mjölby om den omtalade raggarbilen som ledde till att polisen kunde lokalisera MGM. Det sägs att bilen cirkulerat länge kring Mantorp och även att MGM handlat en hel del på City Gross i Mantorp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in