2017-09-19, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smilla71
Offren är väl mgm:s sambos morföräldrar.......

Hm, var har det kommit ifrån
Citera
2017-09-19, 12:44
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Gyllensvaans syster Marie Cristina Svanhals gift Rosenquist hade sålt av en egendom för att hjälpa sin bror med skadeståndet. Som tack för detta bildades fideikomisset och hennes sonson Henrik ärvde Västanå och kunde kalla sig Gyllensvaan. Efter honom tog Henriks son Jon August Rq Gs över. Hans dotter Augusta gifte sig först med Erik von Otter som kunde kalla sig Gs. Eriks son Rolf von Otter Gs tog över efter Erik. Rolf var den siste fideikommisarien. Rolf grundade värdshuset "Gyllene Uttern". Fyndigt namn. Rolf är farfar till nuvarande ägaren Fredrik von Otter som inte får kalla sig Gs.
https://www.adelsvapen.com/genealogi/Gyllensvaan_nr_1969

Var MGM fått sitt efternamn från är jag inte klar över. Augustas andre man Bergström?

Jaha, där ser man .

MGMs efternamns ursprung kanske finns i denna fina förklaring av portellen.

(FB) Ann-Christine och Tor Lekander hittade döda på gård i Mjölby 2017-06-12
Citera
2017-09-19, 12:45
Medlem
allegragellers avatar
Citat:

Berätta gärna mer!?
Citera
2017-09-19, 12:48
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av portellen
En vän som inte är medlem här men följer tråden, skickade pdf från en artikel på fem sidor i tidningen "Släkthistoria" nr 6 2017.

Artikeln handlar om en piga som på 1830-talet fick två oäkta barn med Major Henric Gyllensvaan från Västanå. Denna piga får flera barn med andra herrar och avslöjas med att tagit död på minst 3 nyfödda barn och blir dömd till halshuggning som barnamördare. Hon blir benådad och hamnar på tukthus.

Hennes oäkta barn med Major Gyllensvaan får senare efternamnet Gyllensvaan antagligen beroende på att fadern erkänner faderskapet, spekulation i artikeln. Ett av dessa oäkta barn heter August och han får elva barn, varav ett som artikelförfattaren härstammar ifrån.

Denne August kan mycket väl vara anfader till GM och övriga ej adliga Gyllensvaanar nämnda i tråden. GM hette tydligen också August. Dessutom är ättlingarna från trakterna väster om Vättern.

Märkligt att artikeln så lämpligt nyligen publicerats och att det dessutom verkar finnas tidigare mördare i släkten.

Oj, där ser man, ja en rätt trolig teori. Undrar om försvaret kan dra nytta av en eventuell "mördargen" i släkten . (Jag var ironisk).

Men tack för ett mycket intressant inlägg
Citera
2017-09-19, 12:48
Medlem
Citat:

Nej! Offren har endast småbarn som barnbarn!
Citera
2017-09-19, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falken02
Rånmord 30/4 2014! Var det inte då mg var försvunnen?

Datumet stämmer det var då han var försvunnen.

Missing People
Organisationen Missing People som hjälper polisen med att leta efter försvunna personer söker just nu efter en 20-årig man från Mullsjö. På sin Facebook-sida skriver Missing People att det är Edvin, 20 år, som man letar efter.
Han ska ha varit försvunnen från sitt hem sedan onsdagen den 30 april och dök då inte upp på arbetet. Även Edvins bil, en mörkblå Volvo, S70 med registreringsnummer FOU 563 söks. Edvin är 185 cm lång. Blond, korthårig och bär glasögon

https://www.jnytt.se/article/forsvunnen-mullsjobo-soks-av-missing-people/
Citera
2017-09-19, 12:59
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av portellen
En vän som inte är medlem här men följer tråden, skickade pdf från en artikel på fem sidor i tidningen "Släkthistoria" nr 6 2017.

Artikeln handlar om en piga som på 1830-talet fick två oäkta barn med Major Henric Gyllensvaan från Västanå. Denna piga får flera barn med andra herrar och avslöjas med att tagit död på minst 3 nyfödda barn och blir dömd till halshuggning som barnamördare. Hon blir benådad och hamnar på tukthus.

Hennes oäkta barn med Major Gyllensvaan får senare efternamnet Gyllensvaan antagligen beroende på att fadern erkänner faderskapet, spekulation i artikeln. Ett av dessa oäkta barn heter August och han får elva barn, varav ett som artikelförfattaren härstammar ifrån.

Denne August kan mycket väl vara anfader till GM och övriga ej adliga Gyllensvaanar nämnda i tråden. GM hette tydligen också August. Dessutom är ättlingarna från trakterna väster om Vättern.

Märkligt att artikeln så lämpligt nyligen publicerats och att det dessutom verkar finnas tidigare mördare i släkten.

Finns nog förkylda och tennisarmbåge i släkten också.

Finns ingen som helst slutsats att dra av en kvinnlig spädbarnsdräpare från 1800-talets mitt. Läs om mörkertal i spädbarnsdödlighetsstatistik från den tiden så förstår du bättre.

Många ansåg sig hänvisade till att endast låta de barn leva som de trodde sig kunna ta hand om och försörja.

Nu kan just denna kvinna varit lustmördare men jag betvivlar det. Och hade barnen pengar i blöjvecken så hade väl kvinnan själv lagt dem där.
Citera
2017-09-19, 13:07
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SophieSophie
Precis. Om, OBS! Om han nu är skyldig, vilket ska ställas utom rimligt tvivel. Och ingen anhörig ska behöva ställa tills svars för vad dennes anhöriga gjort, definitivt inte små oskyldiga barn.

Jag pratar inte om samhället, jag pratar om att vara medmänniska. Självklart är det en enorm tragik för Lekanders barn, men i de fallen sätts samhällets resurser in på ett helt annat sätt. Som barn är du väldigt utsatt, glåpord, utfrysning med mera.

Jag är säker på att du har den intellektuella och empatiska kapaciteteten att förstå vad jag menar.

Om du skickar presenter till EG:s barn så kan det ju indirekt förstås som att du uppfattar honom som skyldig.

Dessutom finns det ju barn med problem som inte går att diskutera.

Vill du visa mamman stöd i hennes svåra stund kan du väl sköta om det själv.

Och då passar det ju inte att sluta om och när EG ev befinns skyldig.
Citera
2017-09-19, 13:10
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Sophie, du skriver om intellektuell, empatisk kapacitet och presenter som ett uttryck för att du tycker synd om barnen. Att tycka synd om ngn är att upphöja sig själv och inget annat för att känna självgodhet bananernas svenska varumärke. Och dessa barn behöver äckliga du? Att hjälpa andra däremot är ädelt om du känner för det så sätt igång nu istället för att häcka här med din självgodhet "tycka synd om" mantra och inte första gången du dyker upp lägligt för dej. Du är varken sämre eller bättre än andra bara olika så kom ned och visa action eller ej, ok.

I dramat kan han inte ha agerat själv för att sedan återgå till vardagen. Dramat i Idre säger mej att det inte är lätt att få ngn fälld idag. Idre mannen ringde direkt efter mordet till sin mamma och fick hjälp att stå ut med sig själv. Vem vet mer om Svanen efter dramat?

Bra inlägg, jag håller med dig. Jag är trött på godhetsknarkarnas små pekpinnar här och där i olika trådar.

Visst är det synd och tråkigt för alla misstänkta gärningsmäns/kvinnors barn och anhöriga som drabbas helt oskyldigt av skammen. men det är till syvende och sist MGMs EGNA ANSVAR att inte uppföra sig/begå brott och därigenom utsätta sina barn/anhöriga för detta!

Tyvärr så är det dock sant att MGMs anhöriga mycket sällan får något stöd och hjälp av samhället, snarare så förstärks skamkänslan av dessa godhetsknarkare som verkar drabbas av masspsykos och med köbildning ska hjälpa brottsoffrens anhöriga. Under en förtäckt nyfikenhet!!

Vad jag läst om MGM "Svanen" i denna tråd så höll jag med om att det verkade osannolikt att han utfört detta helt ensam, jag började fundera över om han lurats till att vara/agera som en slags målvakt fast lite omedvetet. Men sedan skrev någon att BOs skulle vara morföräldrar till Svanens sambo .

Är det sant, så kan nog Svanen vara ensam MGM, och att våldet och dådet i sin helhet beror på någon hämnd för någon oförätt. Pengarna blev bara som grädde på moset.......
Citera
2017-09-19, 13:12
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallas
Är det någon med bra kännedom som kan tala om ifall det är Mats Gyllensvaans son som är EG (mgm)?

Peh*r G. är sannolikt pappan till EG. Cari*na var väl mamman. Mitt i femtioårsåldern. Fris*örer i Mullsjö.
Citera
2017-09-19, 13:18
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cating
Ja, det var ett märkligt sammanträffande . Misstänkt gm verkar ju ha haft en del rejäla psykiska problem enl tråden. Något jag reagerade på var uppgiften om att han plötsligt skrivit konstiga saker på sin Facebook. Om jag nu minns rätt så var det i samband med hans försvinnande, där han senare hittades på psyket. Det låter väldigt mycket som en psykos för mig. Givetvis är det bara en gissning.
Men för en människa som har svårt med gränserna mellan verklighet och fantasi, så skulle tex artikeln ovan kunna inspirera till våldsdåd, säg att han haft planer på ett rån kanske, av någon anledning går det åt helvete, aggressionsproblem kanske? Misskött medicinering? (Nyfött barn som kan göra en frisk halvt galen av sömnbrist ?)
I en trasig hjärna kan vetskapen om en tidigare mördare i släkten trigga tanken att han är förutbestämd att bli en mördare. Exempelvis och långsökt kanske, men vem vet hur tankarna gick där.
Kanske trodde han att de var onda aliens..

Nja. Inte otänkbart i princip men här får du nog addera en del faktorer. Om nu inte familjen inte pratat om annat hemma hela dagarna. Det finns väl i så fall säkert sociala och sociodynamiska och psykosociala faktorer på närmre håll som i så fall spelat in.
Citera
2017-09-19, 13:24
Medlem
Torparen August Elg i Vättak är förfader till MGM, han tar sig namnet Gyllensvaan efter ca 1880. Hans mor hette Maja Lisa Jonsdotter, fader okänd i födelseboken. Hans son Kasper Augustsson Gyllensvaan är nästa led.

Det bör alltså vara denna piga som fick oäkta barn med majoren Henric Gyllensvaan och som fälldes för barnamord.
Senast redigerad av Tokugawa 2017-09-19 kl. 13:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in