2017-09-18, 20:53
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Om han använt kniv/machete så är det ju lätt att skära sig själv. Sen kan han dessutom ha spytt. Antingen av äckel (döda, skadade kroppar) eller av stress.

Inte osannolikt att mördaren bajsade på golvet innan hen flydde fältet, sånt har hänt förr.

Jag tror dock att mördaren har lämnat spår efter sig i form av fingeravtryck på inredning, inventarier eller liknande.
Citera
2017-09-18, 20:57
Medlem
Expressbussens avatar
bilen sedd från sidan

http://www.roadlegends.se/egna_sidor/Ojans*u/mj.html

*u
Citera
2017-09-18, 20:58
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Fint grävt. Bor på samma gata som Ed*in är skriven på, Järnvägsgatan. Fast de bor ändå en bit från varandra...
Bild på paret och bilen?
http://dashing-cruisers.se/?p=323

Citat:
Ursprungligen postat av gp2700
Blå bil.

Turkos bil.

Det blir lätt förvirrande.

Den första bilen skulle jag kalla för att vara i färgen indigo mer än att den är blå. Men turkos är den iallafall inte
Citera
2017-09-18, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Bilen på bilden är ljusblå. Dock är det vanligt med färgblindhet och då är dessa färger omöjliga att skilja.

Jag är inte, och har aldrig varit färgblind.
Citera
2017-09-18, 21:01
Medlem
Expressbussens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Inte? Är det bara för kreti och pleti att ta namnet? Nä, så enkelt är det inte utan något krav måste vara ställt för att ta namnet. Jag tänker också på den här EG som heter August i mellannamn vilket kan ses i antavlan för den siste kände Svanen.

Okej, då är jag med. Alltså ingen känd styckning då det gäller det här paret i Mantorp.

Fiedekomisset är knutet till Västanå slott. På deras hemsida läser man;

Dåvarande ägaren Överste Fredric Gyllensv*an instiftade 1785 Västanå som fideikommiss genom sin systers släkt, Rosenquist af Åkershult. Ägandeformen garanterade att ägorna skulle gå i arv och inte säljas. Översten bestämde att framtida fideikommissarier skulle anta namnet Gyllensv*an. Fideikommisset upphörde 1967 efter en lagändring.

Det här är ju en arvsforms, som innebär att äldste sonen äger allt, för att garantera att en egendom, ofta slott, stannar inom en släkt. Används fortfarande i vissa släkter, stora bråk i Nacka t ex.

1967 är inte så länge sen. Kanske något gammalt groll som ligger kvar.
Citera
2017-09-18, 21:05
Medlem
Citat:
Blå bil.

Turkos bil.

Det blir lätt förvirrande.

Det är fel bild och fel bil, gå till ägarens Facebook så är den inte blå.
Citera
2017-09-18, 21:06
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Inte? Är det bara för kreti och pleti att ta namnet? Nä, så enkelt är det inte utan något krav måste vara ställt för att ta namnet. Jag tänker också på den här EG som heter August i mellannamn vilket kan ses i antavlan för den siste kände Svanen.

http://runeberg.org/adelskal/1923/0451.html

Okej, då är jag med. Alltså ingen känd styckning då det gäller det här paret i Mantorp.

Lekanders knske inkräktade på fideikommisset om det utgick från Västanå slott. Fast Mantorp är ju en bit bort än.

Gyllensvanarne tycks ha simmat över Vättern i alla fall.
Citera
2017-09-18, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berra122
Det är fel bild och fel bil, gå till ägarens Facebook så är den inte blå.

Det jag ville komma till var att det länkats till två olika bilar med olika färg. Det kanske avhjälper en del av förvirringen. Jag antar du menar profilen med finskt klingande namn?
Citera
2017-09-18, 21:07
Medlem
Citat:
Det jag ville komma till var att det länkats till två olika bilar med olika färg. Det kanske avhjälper en del av förvirringen. Jag antar du menar profilen med finskt klingande namn?

👌
Citera
2017-09-18, 21:08
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expressbussen
Fiedekomisset är knutet till Västanå slott.
(...)
Översten bestämde att framtida fideikommissarier skulle anta namnet Gyllensv*an. Fideikommisset upphörde 1967 efter en lagändring.

Det här är ju en arvsforms, som innebär att äldste sonen äger allt, för att garantera att en egendom, ofta slott, stannar inom en släkt. Används fortfarande i vissa släkter, stora bråk i Nacka t ex.

1967 är inte så länge sen. Kanske något gammalt groll som ligger kvar.
Det är svårt att tro. Men vore iofs enkelt att kolla upp om det kan röra sig om en arvstvist. 50 år är ingen tid i släktforskarsammanhang.
Men fideikommissets sena avslut, talar för att MGM är av samma släkt varje fall.
Citera
2017-09-18, 21:11
Medlem
"Jag tror han gjorde det ensam. Antingen en galnings verk, eller så finns det ett särskilt motiv, kanske.
Inte mycket av det som sagts om mordets detaljer här i tråden har varit annat än gissningar, som aldrig belagts.

...Ifall han är en ensam galning, kan det röra sig om en seriemördare som begått sina (förhoppningsvis) första brott och åkt dit direkt. Han kanske själv trodde att han begick det perfekta brottet, men alla små spår ledde åt ett och samma håll."

Visserligen många misstag begångna men för en ensam gärningsman är morden utanför Manntorp så fruktansvärda att det verkar osannolikt att det skulle handla om förstagångsmord. Om det är en ensam gärningsman har personen säkert mördat tidigare, kanske ett rånmord på en ensam äldre person. Blev rånmordet i Svenljunga 30 april 2014 uppklarat?
Senast redigerad av Lifeonmars 2017-09-18 kl. 21:14.
Citera
2017-09-18, 21:24
Medlem
Rånmord 30/4 2014! Var det inte då mg var försvunnen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in