Citat:
Ursprungligen postat av
portellen
En vän som inte är medlem här men följer tråden, skickade pdf från en artikel på fem sidor i tidningen "Släkthistoria" nr 6 2017.
Artikeln handlar om en piga som på 1830-talet fick två oäkta barn med Major Henric Gyllensvaan från Västanå. Denna piga får flera barn med andra herrar och avslöjas med att tagit död på minst 3 nyfödda barn och blir dömd till halshuggning som barnamördare. Hon blir benådad och hamnar på tukthus.
Hennes oäkta barn med Major Gyllensvaan får senare efternamnet Gyllensvaan antagligen beroende på att fadern erkänner faderskapet, spekulation i artikeln. Ett av dessa oäkta barn heter August och han får elva barn, varav ett som artikelförfattaren härstammar ifrån.
Denne August kan mycket väl vara anfader till GM och övriga ej adliga Gyllensvaanar nämnda i tråden. GM hette tydligen också August. Dessutom är ättlingarna från trakterna väster om Vättern.
Märkligt att artikeln så lämpligt nyligen publicerats och att det dessutom verkar finnas tidigare mördare i släkten.
Ja, det var ett märkligt sammanträffande . Misstänkt gm verkar ju ha haft en del rejäla psykiska problem enl tråden. Något jag reagerade på var uppgiften om att han plötsligt skrivit konstiga saker på sin Facebook. Om jag nu minns rätt så var det i samband med hans försvinnande, där han senare hittades på psyket. Det låter väldigt mycket som en psykos för mig. Givetvis är det bara en gissning.
Men för en människa som har svårt med gränserna mellan verklighet och fantasi, så skulle tex artikeln ovan
kunna inspirera till våldsdåd, säg att han haft planer på ett rån kanske, av någon anledning går det åt helvete, aggressionsproblem kanske? Misskött medicinering? (Nyfött barn som kan göra en frisk halvt galen av sömnbrist ?)
I en trasig hjärna kan vetskapen om en tidigare mördare i släkten trigga tanken att han är förutbestämd att bli en mördare. Exempelvis och långsökt kanske, men vem vet hur tankarna gick där.
Kanske trodde han att de var onda aliens..