Citat:
Ursprungligen postat av
Robinson-Meral
Så kan det se ut när Booli:s statistik havererar. Självklart har den inte sålts med 2 miljoner i rabatt. Däremot kan vi nog dödförklara fenomenet att spekulera i lägenheter på ritning i Stockholms kranskommuner och närförorter. Det fenomenet dog hastigt och våldsamt. Dödsstöten blev nog den våldsamma kritik som cirkulerat i media gentemot mot styrelserna, de enstegstätade teletubbie-kåkar som byggts de senaste åren och den oseriösa uppdelningen av BRF-andelar och kostnaderna kopplade till dessa. Sist läste jag något om att bankerna i samarbete med byggbolagen försöker pracka på folk ett koncept där vissa i en viss BRF tar högre föreningslån i utbyte mot en lägre insats. När jag läste det blev jag mörkrädd. "Differentierade insatser" kallar man det visst. Jag kallar det idioti. De ska dock ha cred för att de funnit ett finurligt sätt att runda amorteringskravet på.
Läs och begrunda:
https://www.svd.se/nytt-prissattnings-fenomen-pa-bostadsratter
Olika andelstal är inte något nytt. Det förekommer även i äldre föreningar. I min Brf har det diskuterats i flera år i samband med att vi stod inför stora och dyra renoveringar. Dvs de som gick in med mer kapital skulle slippa avgiftshöjningar kopplat till de nya lån föreningen behövde ta. Dock, med tanke på de lån som min Brf har med räntor på 0,3-0,5% så lönar det sig inte, inte ens med ränteavdraget. En förening som är duktiga på att förhandla om räntan kan alltid göra det billigare än vad den enskilde medlemmen kan.
Dock, som ett fenomen att runda amorteringskravet, håller jag med dig om att det är kreativt. Som andrahandsköpare gäller det sedan att verkligen förstå vad det är man köper och kanske även höra sig för om det finns möjlighet att ändra andelstalet i samband med köpet. Helt rätt tolkat också att det kommer bli svårare att jämföra priser såvida det inte kopplas till avgiften på något sätt.
Det är en spännande utveckling som sätter högre press på köparna att verkligen förstå VAD det är de köper en andel av.
// CC