2017-09-19, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruggen
Har du några siffror att bjuda på eller är det bara en känsla du fått?

Jag är till exempel nyfiken på barkabystaden som jag personligen alltid sett som ett ganska så ohållbart och korkat projekt. Vem fan vill bo på slätten mellan Ikea och en motorväg liksom.
Det är en känsla jag har men den kommer från många års investeringar och att jag tittat på lite olika områden och som du nämner Barkarbystaden kommer integreras med Rinkeby och Tensta i framtiden.
2017-09-19, 08:29
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Öh, ja. Och Juni är en stendöd månad. Det här är så inåthelvetes pinsamt. Jag har besvarat dig säker ett hundratal tillfällen i den här tråden, och det visar sig att du inte ens bemödat dig... något alls. Du är ett jävla intellektuellt vakuum.

Då kan du väl för sjutton inte jämföra med den när du säger att augusti är en aktiv månad.
2017-09-19, 10:02
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Då kan du väl för sjutton inte jämföra med den när du säger att augusti är en aktiv månad.
Nästa lågkonjuntur? Snart här, vad händer då med bostadspriserna och efterfrågan?
2017-09-19, 10:13
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nästa lågkonjuntur? Snart här, vad händer då med bostadspriserna och efterfrågan?

Det hade exakt noll med mitt inlägg att göra men lågkonjunkturer kommer och går och du vill väl inte tälta under dessa?
2017-09-19, 10:13
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Troligtvis kommer RB stampa på gasen igen och då går priserna upp.

Men det är givetvis inte säkert eftersom FI kanske är på hugget och dämpar. Det beror även på vad som initierar lågkonjunkturen.
2017-09-19, 10:16
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Troligtvis kommer RB stampa på gasen igen och då går priserna upp.

Men det är givetvis inte säkert eftersom FI kanske är på hugget och dämpar. Det beror även på vad som initierar lågkonjunkturen.
Så en fallande börs, minskad aktivitet i ekonomin skall räddas genom ännu lägre minusränta och obligationsköp.

Sorry, jag tror inte på den.
2017-09-19, 10:16
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det hade exakt noll med mitt inlägg att göra men lågkonjunkturer kommer och går och du vill väl inte tälta under dessa?
Men vad händer? Vad tror du?
2017-09-19, 10:25
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Så en fallande börs, minskad aktivitet i ekonomin skall räddas genom ännu lägre minusränta och obligationsköp.

Sorry, jag tror inte på den.
Jaså det gör du inte.

Hur reagerade RB förra gången det hände?

Det som skulle kunna stoppa RB är om inflationen drar iväg. Men jag ser ingen realistisk modell där aktiviteten går ner samtidigt som inflationen går upp.
2017-09-19, 10:31
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Jaså det gör du inte.

Hur reagerade RB förra gången det hände?

Det som skulle kunna stoppa RB är om inflationen drar iväg. Men jag ser ingen realistisk modell där aktiviteten går ner samtidigt som inflationen går upp.
Reality check, räntan och de kvantitva lättnaderna är redan på stimulansnivå.
Samtidigt är statens budget på stimulansläge men i huvudsak styrs de stimulanserna till asylindustrin
Svensk export kan inte räddas av inhemska stimulanser ens om det hade funnits möjlighet.

Så jag är ledsen, RB's krut är blött vid nästa lågkonjuntur.

Det enda som kan bromsa är en massiv statlig skuldsättning. Dvs 70/80 tal i repris fast på snabbspolning.
2017-09-19, 10:48
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Reality check, räntan och de kvantitva lättnaderna är redan på stimulansnivå.
Samtidigt är statens budget på stimulansläge men i huvudsak styrs de stimulanserna till asylindustrin
Svensk export kan inte räddas av inhemska stimulanser ens om det hade funnits möjlighet.

Så jag är ledsen, RB's krut är blött vid nästa lågkonjuntur.

Det enda som kan bromsa är en massiv statlig skuldsättning. Dvs 70/80 tal i repris fast på snabbspolning.
Om detta är stimulansnivå. Vad tänker du kalla nivån när stimulanserna ökar dramatiskt? Stimulansnivå Plus Ultra?

Svensk export får absolut hjälp av en svagare krona. Vilket sker när RB gasar.

Gör man det tillräckligt billigt att låna så är det alltid någon som hoppar på tåget istället för staten. Fast får staten negativ ränta så kommer de tjäna mer pengar om de lånar mer så det kanske inte är så dumt.
2017-09-19, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Velon
Sen undrar jag lite över alla de här människorna som inte klarar av 3% räntehöjning, finns dom i verkligheten eller bara i Aftonbladets artiklar? Jag köpte förvisso min bostadsrätt under krisen och banken ville se att jag skulle klara av en ränta på 7%, själv räknade jag på 9%.

När jag lånade till bostadsrätt så räknade banken med att jag skulle klara 7% men de räknade då med en situation där bostadsrättsföreningen höjde avgifterna med 2% om året och att lönen ökade i precis samma takt. Det gör att kalkylen från bankens sida var meningslös egentligen.

Hade de räknat med att föreningen hade 7% ränta på sina egna lån dessutom, hade jag aldrig klarat 7% ränta, på de flesta av de alternativ jag tittade på ock fick lånelöfte för.

Nu köpte jag ett alternativ där jag verkligen kan klara 7% ränta men det fanns gott om alternativ där jag fick låna man aldrig hade haft en chans att betala. Kanske är det annorlunda nu och banken tittar på föreningens ekonomi när de räknar på sina lånelöften?
2017-09-19, 11:54
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robinson-Meral
Så kan det se ut när Booli:s statistik havererar. Självklart har den inte sålts med 2 miljoner i rabatt. Däremot kan vi nog dödförklara fenomenet att spekulera i lägenheter på ritning i Stockholms kranskommuner och närförorter. Det fenomenet dog hastigt och våldsamt. Dödsstöten blev nog den våldsamma kritik som cirkulerat i media gentemot mot styrelserna, de enstegstätade teletubbie-kåkar som byggts de senaste åren och den oseriösa uppdelningen av BRF-andelar och kostnaderna kopplade till dessa. Sist läste jag något om att bankerna i samarbete med byggbolagen försöker pracka på folk ett koncept där vissa i en viss BRF tar högre föreningslån i utbyte mot en lägre insats. När jag läste det blev jag mörkrädd. "Differentierade insatser" kallar man det visst. Jag kallar det idioti. De ska dock ha cred för att de funnit ett finurligt sätt att runda amorteringskravet på.

Läs och begrunda:
https://www.svd.se/nytt-prissattnings-fenomen-pa-bostadsratter

Olika andelstal är inte något nytt. Det förekommer även i äldre föreningar. I min Brf har det diskuterats i flera år i samband med att vi stod inför stora och dyra renoveringar. Dvs de som gick in med mer kapital skulle slippa avgiftshöjningar kopplat till de nya lån föreningen behövde ta. Dock, med tanke på de lån som min Brf har med räntor på 0,3-0,5% så lönar det sig inte, inte ens med ränteavdraget. En förening som är duktiga på att förhandla om räntan kan alltid göra det billigare än vad den enskilde medlemmen kan.

Dock, som ett fenomen att runda amorteringskravet, håller jag med dig om att det är kreativt. Som andrahandsköpare gäller det sedan att verkligen förstå vad det är man köper och kanske även höra sig för om det finns möjlighet att ändra andelstalet i samband med köpet. Helt rätt tolkat också att det kommer bli svårare att jämföra priser såvida det inte kopplas till avgiften på något sätt.

Det är en spännande utveckling som sätter högre press på köparna att verkligen förstå VAD det är de köper en andel av.

// CC

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in