2017-09-18, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Nej jag hittar inga 'mätdata' där Det konstateras endast att byggjättarnas aktiekurser faller. Så aktiemarknaden har alltså precis nu upptäckt att dessa är utsatta för mycket svår konkurrens eller?
Har inte detta varit fallet i decennier?

Jo jag förstår att du menar att bostadspriserna beror på Byggnads. Det täcker väl in din analytiska förmåga rätt bra.

Att ni två orkar vore kanske skoj o höra andra spekulanter i tråden.. jag vet att ni finns där!!
2017-09-18, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Ok nu ska du ha jävligt klart för dig att innan du nämner ett ord om rörelsemarginaler igen så ska vi ha delårsrapport, sida och % där du BEVISAR det du säger är rätt.
Precis det har gjorts i tråden. Båda av mig och andra. Mer än en gång.
Om du hade bemödat dig om att läsa inläggen hade du känt till det.

Citat:
Där kan även Alpha101 kika på att rörelsemarginalen för bostadsbyggandet ligger på 19,1% och att det är andra sektorer inom koncernen som drar ner rörelsemariginalen totalt."
Vi har i tråden tidigare gått igenom rörelsemarginaler för byggbolag (som bygger) och större bolag och där deras byggverksamhet varit separatredovisad.
Och vi har även tittat på bostadsutveckling som handlar om att förvärva mark och bebygga den med bostäder. Och där har utvecklarna suttit på stora belopp byggrätter. I takt med att markpriserna stiger så gör de delarna hyggliga reavinster på marken när de säljer en BRF. Men deras byggverksamhet går inte så bra.

Detta hade du känt till om du bemödat dig att läsa inläggen, istället för att bemöda dig om att spy galla över inläggen.

Citat:
sedan vill jag att du genast tar fram kvartalsrapporterna, sida och punkt där rörelsemariginalen framgår tydligt för BOSTADSBYGGANDE. Att en pajas ska lyckas förstöra en hel tråd där vettiga skribenter försvinner är tammefan sjukt. Kommer upprepa alla siffror och rörelsemariginalen med länkar i varje inlägg du hävdar något annat framöver.
Tråden startade 2010 och ställer frågan om det råder en bubbla eller inte.
Jag har försökt få svar på hur de som menar att en bubbla råder mäter upp bubblans storlek. Dock utan framgång. Bubbelpratarna har ingen aning om hur man mäter upp bubblan men dom "vet" att den finns. I mina ögon framstår de då lika seriösa och verklighetsförankrade som tokarna i Feministiskt Initiativ.

Men skam den som ger sig. Då frågade jag i stället hur bubblan definieras. Samma visa som ovan.
Det svar som angavs var mest på nivån "Öh det är dyrt liksom".

Nåväl, då har jag hjälp till lite på traven och pekat på att produktionskostnaden kanske har stigit så att bostäderna kanske kostar så mycket som de säljs för. Detta har dock bestämt avvisats av bubbelpratarna. Och byggföretagen har pekats ut som de som roffar åt sig bubbelskillnaden.
Här har dock jag och andra pekat på de ganska deprimerande rörelsemarginalerna och påtalat att de skulle ha behövt vara +50% för att rättfärdiga de bubbelnivåer som nämns.

Den i sig ganska enkla informationen och logiken har dock inte bubbelpratarna klarat av att ta emot.

Därför så har jag ställt frågan varför bubbelpratarna inte kastat sig in i byggbranschen och grabbat åt sig av de groteska (påstådda) marginalerna. Den frågan verka dock bubbelpratarna inte förstå.
Det är ingen komplicerad fråga precis.

Associerad är frågan om varför andra profittörstande inte har kastat sig in i byggandet. Hade det funnits ett gap mellan produktionskostnaden och försäljningspris som varit ansenligt, skulle ökad produktion ha minskat det. Inte ökat som nu bubbelpratarna påstår.

Erfarenheten säger mig att trots att detta inlägg är fantastiskt enkelt skrivet så kommer knappt någon av bubbelpratarna att klara av att läsa det. Än mindre ta till sig av informationen.
Man kunde ju tycka att allt eftersom åren går borde mottagligheten bli lite större.
2017-09-18, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Um? Frågan gällde de som säljer, och som enligt dig inte har två bostäder.
Det gällde de som vill sälja. Att vilja sälja och att faktiskt göra det är ju två olika saker.
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
men måste dem köpa lägenheterna?
är dem rädda för bostadsbubbla?

Ja det är dom och det länkade jag även till igår från en artikel i SvD men tyvärr drunknar ju detta i totalt orelevanta rörelsemariginaler som även vissa vill förvanska när dom ligger på 15-20% hos alla bolag men där man gärna ljuger och säger att den är 3% för bostadsbyggande i Sverige.

Sedan får jag be om ursäkt att jag brusade upp Alpha men inte så kul att sitta och lägga en halv ledig dag för att ta fram relevant fakta och försöka sammanställa på hur marknaden beter sig just nu sedan skall det drunka i totalt orelevanta saker som vi diskuterat ut och in tio gånger medan priserna antingen stiger eller sjunkit vilket bevisar dess orelevans

Sedan för att fortsätta svara på ditt senaste inlägg så set jag inga länkar till vad rörelsemariginalen har med bubblan att göra? Vad låg rörelsemariginalen på hos säg JM åren mellan 2005-2017?
Senast redigerad av sebno1 2017-09-18 kl. 22:19.
Medlem
Citat:
För att man sitter på 4-5 lägenheter som det är inflytt på om två år och då är det ingen idé att sälja dom nu, har flera bekanta som sitter på sådana nu. Gör du? Har du hållit på själv? Eller håller du på? Inte nä dåså
Eh? Vill du inte sälja dom??
Tidigare lät det som du inte lyckats sälja dom.
Varför skriver du inlägg om att du har har lägenheter du inte vill sälja?
2017-09-18, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GabeHCoud
Det gällde de som vill sälja. Att vilja sälja och att faktiskt göra det är ju två olika saker.
Förvisso är det olika saker. Vill du nu säga att de "säljare" du refererade till inte var säljare, utan ville bara få ett marknadsvärde på sin bostad, och skulle inte sälja oavsett bud?

Dvs en del av utbudet är inte utbud på riktigt.
2017-09-18, 22:21
Medlem
Robinson-Merals avatar
Är det bara jag eller sjunker priserna? Avtrycket syns inte i statistiken - än - men jag tycker mig prissänkningar till höger och vänster. Jag fick lämna min hembys marknad därhän, eftersom antalet försäljningar senaste kvartalet kan räknas med mina tio fingrar. Istället har jag spanat in Stockholms innerstad på Hemnet. Håll i er nu, för här kommer jag med anekdotisk bevisföring:

I skrivande stund hittar jag hela 1308(!) lägenheter till salu*. Och vad jag ser och vad tycks vara ett återkommande fenomen är avstannade budgivningar, bud under utropspris och hundratals lägenheter som legat ute i en månad eller mer, trots att man t.o.m. sänkt priset. Framförallt gäller det nyproduktionen, men så gott som alla områden tycks ha drabbats. Små ettor och tvåor i bra lägen tycks fortfarande sälja som smör, men det ser jag knappast som en anledning att inte svettas. Det faktum att folk inte längre lånar sig upp över öronen (nåja, åtminstone inte i samma takt som innan) borde göra varje bostadsutvecklare och spekulant nervös.

Ett annat fenomen som jag tycker mig se är alltfler dolda budgivningar. I egenskap av Hemnet-knarkare kan jag säga att öppna budgivningar alltid varit normen tidigare. Varför blev de så hemliga nu plötsligt? Jag vill vara tydlig med att den negativa trenden jag tycker mig se inte innebär en spräckt bubbla. Min slutsats är istället att säljarna inte längre får de absurda summor de inbillat sig att deras lägenheter är värda. Några håller ut och låter bostäderna ligga och damma på Hemnet, andra tar sitt förnuft till fånga och försöker med ett sänkt pris och den tredje gruppen tar bort annonsen och hoppas på bättre tider. Ser det ut så här om en månad också ska jag börja poppa popcorn.

*I följande områden i Stockholms innerstad, alla prisklasser:
Kungsholmen
Katarina/Sofia (Södermalm)
Maria/Gamla Stan/Högalid
Vasastan/Norrmalm
Östermalm/Djurgården
Senast redigerad av Robinson-Meral 2017-09-18 kl. 22:25.
2017-09-18, 22:22
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Eh? Vill du inte sälja dom??
Tidigare lät det som du inte lyckats sälja dom.
Varför skriver du inlägg om att du har har lägenheter du inte vill sälja?

Du misstolkar svaret åt det grövsta, du gör ingen vinst alltså går du jämnt ut för det du gav för dom år 2014-15 vilket gör det till en totalt onödig affärsverksamhet i dagsläget jag skrev om detta igår men det ville du ju inte svara på, men jag får nu lägga massa tid till att hitta artikeln igen medan jag gör detta så kan du skriva 3 sidor till om rörelsemarginaler utan en enda vettig länk som dom senaste 3 åren!

Här har vi då länken: SvD 2017-09-08
https://www.svd.se/maklare-miljonklippen-forsvunna-pa-nya-boratter
Bostadsklipparnas tid är förbi. De senaste åren har det gått att tjäna miljoner på att teckna sig för nyproducerade lägenheter och sedan sälja dem före inflyttning. Men nu är fenomenet så gott som dött, enligt mäklare...
...– En vinst blir det väl, men de har förväntningarna på att den ska bli högre. Till slut får vi tillsammans inse att de inte infrias. En del säljare har insett läget redan innan de kommer hit och säger "hjälp mig nu, jag måste få sålt", säger Peter Elofsson

Har en kär vän som skulle sälja ett kedjehus nu här om ett par månader som är färdigbyggt, vad gör det när 8-12 st till på gatan står osålda och man kan ordna till en schysst deal med byggherren?

Har du något svar och länk som motsäger detta? Nej då behöver du inte heller svara.
Senast redigerad av sebno1 2017-09-18 kl. 22:28.
2017-09-18, 22:27
Medlem
Citat:
Förvisso är det olika saker. Vill du nu säga att de "säljare" du refererade till inte var säljare, utan ville bara få ett marknadsvärde på sin bostad, och skulle inte sälja oavsett bud?

Dvs en del av utbudet är inte utbud på riktigt.
De skulle sälja om de fick ett tillräckligt bra bud.
2017-09-18, 22:30
Medlem
Citat:
Du misstolkar svaret åt det grövsta, du gör ingen vinst alltså går du jämnt ut för det du gav för dom år 2014-15 vilket gör det till en totalt onödig affärsverksamhet i dagsläget jag skrev om detta igår men det ville du ju inte svara på, men jag får nu lägga massa tid till att hitta artikeln igen medan jag gör detta så kan du skriva 3 sidor till om rörelsemarginaler utan en enda vettig länk som dom senaste 3 åren!

Här har vi då länken: SvD 2017-09-08
https://www.svd.se/maklare-miljonklippen-forsvunna-pa-nya-boratter
Bostadsklipparnas tid är förbi. De senaste åren har det gått att tjäna miljoner på att teckna sig för nyproducerade lägenheter och sedan sälja dem före inflyttning. Men nu är fenomenet så gott som dött, enligt mäklare...
...– En vinst blir det väl, men de har förväntningarna på att den ska bli högre. Till slut får vi tillsammans inse att de inte infrias. En del säljare har insett läget redan innan de kommer hit och säger "hjälp mig nu, jag måste få sålt", säger Peter Elofsson

Har en kär vän som skulle sälja ett kedjehus nu här om ett par månader som är färdigbyggt, vad gör det när 8-12 st till på gatan står osålda och man kan ordna till en schysst deal med byggherren?

Har du något svar och länk som motsäger detta? Nej då behöver du inte heller svara.

Det är ju ordentligt hävstång och spekulera i kedjehus.. dock håller jag med om att det mer eller mindre varit lönlöst att flippa lgn sedan slutet av 16.

Jag har dock lyckas o hitta två st men dessa är nog undantagsfall..
2017-09-18, 22:35
Medlem
Citat:
Precis det har gjorts i tråden. Båda av mig och andra. Mer än en gång.
Om du hade bemödat dig om att läsa inläggen hade du känt till det.

Vi har i tråden tidigare gått igenom rörelsemarginaler för byggbolag (som bygger) och större bolag och där deras byggverksamhet varit separatredovisad.
Och vi har även tittat på bostadsutveckling som handlar om att förvärva mark och bebygga den med bostäder. Och där har utvecklarna suttit på stora belopp byggrätter. I takt med att markpriserna stiger så gör de delarna hyggliga reavinster på marken när de säljer en BRF. Men deras byggverksamhet går inte så bra.

Detta hade du känt till om du bemödat dig att läsa inläggen, istället för att bemöda dig om att spy galla över inläggen.

Tråden startade 2010 och ställer frågan om det råder en bubbla eller inte.
Jag har försökt få svar på hur de som menar att en bubbla råder mäter upp bubblans storlek. Dock utan framgång. Bubbelpratarna har ingen aning om hur man mäter upp bubblan men dom "vet" att den finns. I mina ögon framstår de då lika seriösa och verklighetsförankrade som tokarna i Feministiskt Initiativ.

Men skam den som ger sig. Då frågade jag i stället hur bubblan definieras. Samma visa som ovan.
Det svar som angavs var mest på nivån "Öh det är dyrt liksom".

Nåväl, då har jag hjälp till lite på traven och pekat på att produktionskostnaden kanske har stigit så att bostäderna kanske kostar så mycket som de säljs för. Detta har dock bestämt avvisats av bubbelpratarna. Och byggföretagen har pekats ut som de som roffar åt sig bubbelskillnaden.
Här har dock jag och andra pekat på de ganska deprimerande rörelsemarginalerna och påtalat att de skulle ha behövt vara +50% för att rättfärdiga de bubbelnivåer som nämns.

Den i sig ganska enkla informationen och logiken har dock inte bubbelpratarna klarat av att ta emot.

Därför så har jag ställt frågan varför bubbelpratarna inte kastat sig in i byggbranschen och grabbat åt sig av de groteska (påstådda) marginalerna. Den frågan verka dock bubbelpratarna inte förstå.
Det är ingen komplicerad fråga precis.

Associerad är frågan om varför andra profittörstande inte har kastat sig in i byggandet. Hade det funnits ett gap mellan produktionskostnaden och försäljningspris som varit ansenligt, skulle ökad produktion ha minskat det. Inte ökat som nu bubbelpratarna påstår.

Erfarenheten säger mig att trots att detta inlägg är fantastiskt enkelt skrivet så kommer knappt någon av bubbelpratarna att klara av att läsa det. Än mindre ta till sig av informationen.
Man kunde ju tycka att allt eftersom åren går borde mottagligheten bli lite större.

Men Jesus. Du maler samma skit igen. Bubblans existens är mycket lätt att mäta och påvisa vilket gjorts här massor med ggr. Vad är det hos dig som gör att du inte kan förstå förhållandet och diskrepansen mellan KPI/BNP vilket mått somhelst och bostadspriserna är ju ett fullständigt mysterium. Så här ser en bubbla ut (i form av en bild så till och med du fattar).
https://dave1bs.files.wordpress.com/2011/10/bostadsbubblan.png

Och hur ska små och framför allt nya byggbolag slå sig in bland oligarkerna på byggmarknaden tycker du? Har du några praktiska förslag på hur det ska gå till? Hur ska dom kunna förhandla sig till lika förmånliga villkor hos byggmaterialförsäljarna t. ex. Har du några tips?

Vi kan vidare ta upp den gamla favoriten byggkostnader som alltså skulle motivera priserna. Är du så korkad? Till exempel skulle då produktionskostnaderna i Västernorrland nära nog fördubblats på tio år. Alla fattar att du måste trolla/rökt på (vilket jag hoppas) eller att du helt enkelt är dum i huvudet.
Senast redigerad av Alpoxen 2017-09-18 kl. 22:38.
2017-09-18, 22:36
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mais82
Självklart tänker alla på bubblan, och Ffa när den kommer att smälla/pysa..

Han har ju rätt i att det i stort sett har varit rätt körd sen förra hösten. Dock fanns det några guldklimp kvar nu också..

Jag sitter själv på 5 st! Men jag är dock inte lika oroad över situationen då jag bor i ena och de andra 2 är uthyrda till nära o köra.. skall tilläggas att dessa två har varit renoveringsobjekt..

De andra 2 som jag har är nyproduktioner med hos marginal Dvs små lgn med god chans till bra avkastning..

En sak är säker att dessa 4 byggherrar har på senaste tiden höjt priser så pass mkt att de har enligt mig förstört för sig själva.. Dvs dem har roffat åt sig mer av % detta har bidragit till att spekulanter blir mer passiva och hetsen dör i och med detta.. då risken är alldeles för stor för att tjäna små slantar (100kish) förr gjorde man 300-1000k.. efter två år..

Ja exakt samma känsla jag har, är ju fortfarande inga problem att hyra ut heller för den delen med lite mariginal men jag utgick från många som hoppade på tåget sent som sitter på lägenheter nu utan mariginal alls, deras snabba oroliga beslut kan även svämma över på andra.

Jag sålde lägenheten i våras och fixade en hyresrätt inom tullarna så länge, men nästa race som garanterat kommer komma och säkert toppa dagens nivåer (men hur lång tid dröjer det?) kommer man ha mer koll på hur marknaden kommer bete sig mot slutet, nu lyser alla parametrar rött och det är först nu folk börjat släppa tänket "bostadsmarknaden kan aldrig sjunka i pris".

Edit: ja kedjehus ute i oaktraktiva lägen är värdelöst ligger dom rätt så finns det att ta av och vet inte riktigt hur dom tänkte men tanken var nog bara så länge deras hus dom bygger blir klart men blir nog hyra ut i andra hand ett tag för dom, går ingen nöd på dom om dom skulle göra någon miljonförlust nu.

Man märker att nu skall det verkligen vara välplanerade lägenheter i ok/bra lägen (helst i hus byggt senaste 1960) för att dom skall tuffa på som förut på marknaden, resten har totalt mattas av.
Senast redigerad av sebno1 2017-09-18 kl. 22:55.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in