Citat:
Ursprungligen postat av
sebno1
Ok nu ska du ha jävligt klart för dig att innan du nämner ett ord om rörelsemarginaler igen så ska vi ha delårsrapport, sida och % där du BEVISAR det du säger är rätt.
Precis det har gjorts i tråden. Båda av mig och andra. Mer än en gång.
Om du hade bemödat dig om att läsa inläggen hade du känt till det.
Citat:
Ursprungligen postat av
sebno1
Där kan även Alpha101 kika på att rörelsemarginalen för bostadsbyggandet ligger på 19,1% och att det är andra sektorer inom koncernen som drar ner rörelsemariginalen totalt."
Vi har i tråden tidigare gått igenom rörelsemarginaler för byggbolag (som bygger) och större bolag och där deras byggverksamhet varit separatredovisad.
Och vi har även tittat på bostadsutveckling som handlar om att förvärva mark och bebygga den med bostäder. Och där har utvecklarna suttit på stora belopp byggrätter. I takt med att markpriserna stiger så gör de delarna hyggliga reavinster på marken när de säljer en BRF. Men deras byggverksamhet går inte så bra.
Detta hade du känt till om du bemödat dig att läsa inläggen, istället för att bemöda dig om att spy galla över inläggen.
Citat:
Ursprungligen postat av
sebno1
sedan vill jag att du genast tar fram kvartalsrapporterna, sida och punkt där rörelsemariginalen framgår tydligt för BOSTADSBYGGANDE. Att en pajas ska lyckas förstöra en hel tråd där vettiga skribenter försvinner är tammefan sjukt. Kommer upprepa alla siffror och rörelsemariginalen med länkar i varje inlägg du hävdar något annat framöver.
Tråden startade 2010 och ställer frågan om det råder en bubbla eller inte.
Jag har försökt få svar på hur de som menar att en bubbla råder mäter upp bubblans storlek. Dock utan framgång. Bubbelpratarna har ingen aning om hur man mäter upp bubblan men dom "vet" att den finns. I mina ögon framstår de då lika seriösa och verklighetsförankrade som tokarna i Feministiskt Initiativ.
Men skam den som ger sig. Då frågade jag i stället hur bubblan definieras. Samma visa som ovan.
Det svar som angavs var mest på nivån "Öh det är dyrt liksom".
Nåväl, då har jag hjälp till lite på traven och pekat på att produktionskostnaden kanske har stigit så att bostäderna kanske kostar så mycket som de säljs för. Detta har dock bestämt avvisats av bubbelpratarna. Och byggföretagen har pekats ut som de som roffar åt sig bubbelskillnaden.
Här har dock jag och andra pekat på de ganska deprimerande rörelsemarginalerna och påtalat att de skulle ha behövt vara +50% för att rättfärdiga de bubbelnivåer som nämns.
Den i sig ganska enkla informationen och logiken har dock inte bubbelpratarna klarat av att ta emot.
Därför så har jag ställt frågan varför bubbelpratarna inte kastat sig in i byggbranschen och grabbat åt sig av de groteska (påstådda) marginalerna. Den frågan verka dock bubbelpratarna inte förstå.
Det är ingen komplicerad fråga precis.
Associerad är frågan om varför andra profittörstande inte har kastat sig in i byggandet. Hade det funnits ett gap mellan produktionskostnaden och försäljningspris som varit ansenligt, skulle ökad produktion ha minskat det. Inte ökat som nu bubbelpratarna påstår.
Erfarenheten säger mig att trots att detta inlägg är fantastiskt enkelt skrivet så kommer knappt någon av bubbelpratarna att klara av att läsa det. Än mindre ta till sig av informationen.
Man kunde ju tycka att allt eftersom åren går borde mottagligheten bli lite större.