2017-09-18, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Har DU varit i närheten av en obduktionssal? Jag kan upplysa dig om att stämningen där är avslappnad, ibland rentav uppsluppen. Du VILL inte veta allting!
.
Ja det har jag. Flera ggr. Inte trevligt. Men ibland får jag göra saker i jobbet som inte är så kul.
Citera
2017-09-18, 22:08
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Projekten var inte "bara" för honom. De var hela hans liv. Och du får komma ihåg att han är både naturvetenskapligt skolad, militärt intresserad och lösningsorienterad. D.v.s. att stycka en kropp är inte lika svårt för honom som det skulle vara för en söndagsskolelärarinna.
Som naturvetenskapligt skolad, militärt intresserad och lösningsorienterad borde han hur lätt som helst konstruerat en enkel talja med tillräklig utväxling för att lätt hissa upp kroppen ur ubåten. Rep fanns så klart på båten och rörstumparna kunde användas som trissor eller hävstänger. Med hans bakgrund borde det vara en mycket enklare uppgift än att stycka någon.
Citera
2017-09-18, 22:09
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag tycker inte att det är det minsta konstigt att KW ville ta en tur med ubåten. Om man gör ett reportage om något så vill man väl teståka om det ligger inom rimliga gränser att göra så. Sen kan det ju finnas nånting med turen som är skumt och som kanske går att gräva fram för snuten. Men om det är ett oplanerat "dödsfall" så kan ju allting vara en ren tillfällighet också. Men att KWs motiv skulle vara skumt det känns det inte som för mig iaf.

Tyvärr verkar det ju som turen var olaglig - PM fick inte ta med KW ut på en tur.
Hur skulle hon kunnat publicera en artikel med upppgifter att hon åkt på en tur i Nautilus när han därmed kunde förlora alla tillstånd? Det fanns foton på henne.

PM hade bråk med flera fd medarbetare, hot om stämningar ang ägandet, konkurrens om raketsuppskjutningar etc. Det fanns nog folk som skulle kunna tänka sig att skvallra om att han körde passagerare. Dessa personer hade definitivt läst en publicerad artikel om PM i någon facktidsskrift. Han begick ju nästan ett "Ubåts-Madsen"-suicid där när han körde iväg med henne.
Hans tillstånd att överhuvudtaget själv få åka med u-båten utanför Köpenhamn hade säkert rykt.

Att ta med en journalist som fotas ombord och bevisligen är passagerare är ju en helt annan sak en att i lönndom ta med hustrun. Varför tar han en så stor risk?
Citera
2017-09-18, 22:10
Medlem
trngws avatar
Citat:
Om det bara var ett enda team, med extremt högt prestigevärde, som fått följa med. Och då bara rakt ner och upp igen några meter från kajen. Så kan man dra slutsatsen att det han bjöd K på var extraordinärt och förmodligen hade en extraordinär orsak också.

Alltså, eftersom det är JOURNALISTER vi talar om, så borde filmerna eller artiklarna som blev resultatet finnas på internet, eller i alla fall referenser till dem.

"Om"? Du har alltså egentligen ingen aning? Du hittar på en massa hypotetiska saker baserat på efterhandsinformation.

Det är inte alls säkert att allt finns på internet. Journalisten som skrivit boken "Raket-Madsen", finns hans bok att läsa fritt på internet? Vet du att han inte fått åka med någon gång, eller om han fått erbjudandet med tackat nej, eller efterfrågat en tur men nekats?

PM har ju erbjudit turer med ubåten via Crowdfunding, så att han tog med passagerare ombord råder det ju ingen tvekan om.

Så att det skulle vara extraordinärt att få åka med på ubåten, nej, knappast. Och som sagt, han hade ju med sig ett helt team med journalister redan på premiärturen.
Citera
2017-09-18, 22:11
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
[/b]

Tyvärr verkar det ju som turen var olaglig - PM fick inte ta med KW ut på en tur.
Hur skulle hon kunnat publicera en artikel med upppgifter att hon åkt på en tur i Nautilus när han därmed kunde förlora alla tillstånd? Det fanns foton på henne.

PM hade bråk med flera fd medarbetare, hot om stämningar ang ägandet, konkurrens om raketsuppskjutningar etc. Det fanns nog folk som skulle kunna tänka sig att skvallra om att han körde passagerare. Dessa personer hade definitivt läst en publicerad artikel om PM i någon facktidsskrift. Han begick ju nästan ett "Ubåts-Madsen"-suicid där när han körde iväg med henne.
Hans tillstånd att överhuvudtaget själv få åka med u-båten utanför Köpenhamn hade säkert rykt.

Att ta med en journalist som fotas ombord och bevisligen är passagerare är ju en helt annan sak en att i lönndom ta med hustrun. Varför tar han en så stor risk?

Nej, turen var inte olaglig. Hade den varit det hade PM varit åtalad även för det. Men det enda det talas om är griftefridsbrott och dråp/mord.
Citera
2017-09-18, 22:16
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Ledsagad till psyket var väl snarare tanken. Är inte poängen att han ska stå under obeservation över tid? Inte insatt i hur sådant går till, hur kommer det sig att du är det?
Gött att se att PM gick med på att undersökas frivilligt. Han börjar nog mjukna så smått nu. I Sverige hade han inte haft en chans att bli kryssad för det har ju blivit hårt som fan med det. Undrar hur hårda de är med bedömningen i Danmark? Tror knappast att han blir kryssad iaf.
Citera
2017-09-18, 22:18
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
"Om"? Du har alltså egentligen ingen aning? Du hittar på en massa hypotetiska saker baserat på efterhandsinformation.

Det är inte alls säkert att allt finns på internet. Journalisten som skrivit boken "Raket-Madsen", finns hans bok att läsa fritt på internet? Vet du att han inte fått åka med någon gång, eller om han fått erbjudandet med tackat nej, eller efterfrågat en tur men nekats?

PM har ju erbjudit turer med ubåten via Crowdfunding, så att han tog med passagerare ombord råder det ju ingen tvekan om.

Så att det skulle vara extraordinärt att få åka med på ubåten, nej, knappast. Och som sagt, han hade ju med sig ett helt team med journalister redan på premiärturen.

Det finns referenser till den på nätet. Det mesta som står i större tidningar, och även en del mindre, hamnar ju på nätet idag. Om inte annat så i refererad eller omskriven folk. Folk stjäl fotona och lägger ut, etc..

Ja men var inte det (crowdfunding) bara den upplevelse i kaj med motorerna på som det stod om i ett tidigare inlägg i kväll då, du får bläddra tillbaka ett par sidor? Fick de verkligen åka på tur under vattnet, ut i havet som Kim fick? Har du någon länk till det i så fall?
Citera
2017-09-18, 22:21
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
[/b]

Att det är livsfarligt att köra och dyka med ubåten utan instrument och lanternor kan jag hålla med om, men varför skulle det vara olagligt? Visserligen har jag själv tyckt att PM utsätter även andra på sjön för faror med sin hemmabyggda ubåt men att den skulle vara olaglig att använda har jag inte sett nån uppgift på tidigare. Han borde iaf fått dykförbud på ubåten för länge sen för att den har ju ingen sonar installerad så han kan ju aldrig veta om det finns nån båt som han krockar med när han ska stiga upp. Själv hade jag inte lämnat kaj frivilligt med den här plåtburken iaf.
Citera
2017-09-18, 22:25
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Nej, turen var inte olaglig. Hade den varit det hade PM varit åtalad även för det. Men det enda det talas om är griftefridsbrott och dråp/mord.

Vet vi vad han kommer att åtalas för framöver?
Än så länge är han väl mest häktad för mord eftersom man vill ha tillräckligt allvarligt brott för att kunna hålla honom inlåst och göra husrannsakan, öppna hans dator och hålla förhör.
Citera
2017-09-18, 22:25
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Själv är jag övertygad om att PM styckat henne ombord. Men bevisat är det inte. I alla fall inte så vitt vi vet.
Osynliga mannen brukar ju göra gästspel i de flesta mordfall.
Citera
2017-09-18, 22:34
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Att det är livsfarligt att köra och dyka med ubåten utan instrument och lanternor kan jag hålla med om, men varför skulle det vara olagligt? Visserligen har jag själv tyckt att PM utsätter även andra på sjön för faror med sin hemmabyggda ubåt men att den skulle vara olaglig att använda har jag inte sett nån uppgift på tidigare. Han borde iaf fått dykförbud på ubåten för länge sen för att den har ju ingen sonar installerad så han kan ju aldrig veta om det finns nån båt som han krockar med när han ska stiga upp. Själv hade jag inte lämnat kaj frivilligt med den här plåtburken iaf.

Jag håller med dig.
Att köra runt med denna svartmålade mörklagda 18m långa plåtfarkost i jättetrafikerade Öresund - och då och då leka ett levande grund när man dyker, borde inte varit tillåtet. Livsfarligt inte bara för de som var ombord på u-båten utan också för alla andra farkoster.
Och om något händer ombord och plåtburken ska bärgas från botten, ska hela räddningstjänsten rycka ut då eftersom PM har velat leka?

Jag kan inte danska tillståndsregler för privata u-båtar utantill (och är väldigt nöjd med det) men någon annan kanske vet om man får köra omkring med vad man vill hur djupt man vill eller om det är svårt att få tillstånd.
Citera
2017-09-18, 22:41
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Det är dock något som man uppenbarligen kan vänja sig vid, för annars skulle ingen kunna jobba som obducent heller. Jag tänkte så här, att är man naturvetenskapligt skolad så kanske man kan se på en död kropp mera som en död maskin? En fantastisk, sinnrik skapelse när den fungerade, men nu fungerar den ju inte mer, nu är den bara kött. Är man däremot teologiskt eller humanistiskt skolad, så kan det finnas föreställningar om en odödlig själ som fortfarande finns i eller i närheten av kroppen. Då ser man kanske fortfarande kroppen som individen den en gång var. Eller? Jag spånar bara nu.

Ja, till viss del går det att vänja sig vid det, men det är ju långt mer lättare om man vet att den döde och/eller dess anhöriga godkänt hanteringen.
Sedan är det inte vilka som helst som blir obducenter heller.
Det tillhör också ovanligheterna att en obducent avlägsnar extremiteter och framför allt huvudet finns sällan skäl för en obducent att ta bort.

Kort sagt, obducenten kan i sin yrkesutövning ändå anse den gör något som har en nytta och som är godkänt av den döde och/eller anhöriga, medan brottslingen gör något som endast är nytta för honom själv och som går emot viljan hos den döde och dennes släktningar. Att stycka en kropp som vars död man också har skuld i är något som här kan skilja. Obducenten har ju ingen del i personens död.

Citat:
Omhändertagandet av och åtgärder med en död människas kropp ska ske med respekt för den avlidnes integritet. Bestämmelsen gäller samtliga, det vill säga hälso- och sjukvårdspersonal, vaktmästare, begravningspersonal med flera som vidtar någon form av åtgärd med avlidna. Även närstående och anhöriga ska visas respekt och hänsyn.

http://www.vardhandboken.se/Texter/Obduktion-rutiner-och-beslut/Oversikt/

Obduktion är hårt reglerat i lagen. Det jag menar är inte att det gör det lättare för en obducent, annat än i avseendet att han vet att regelverket är tänkt att skydda integriteten även hos den döde och dennes släkt.

Citat:
Den som skall göra ett ingrepp i eller vidta annan åtgärd med en död kropp skall fullgöra sin uppgift med respekt för den avlidne.
Citat:
21 § Kroppen efter en avliden får användas för dissektion vid en högskoleenhet för undervisning i anatomi, om den avlidne skriftligen har samtyckt till det.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1995832-om-obduktion-mm_sfs-1995-832
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in