2017-09-18, 21:16
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Ja skallen tycks vara huvudsaken för att avgöra dödsorsaken 😆
Märkligt att MGM kan komma med villkor när de beslutar att titta i hans dator, han kräver att få sitta brevid "eftersom där finns affärshemligheter"! Aldrig hört på maken, om man räknar bort Arboga-Möller.

Detta verkar dock vara annorlunda i Danmark. Det krävs mer där för att poliser ska få börja gå in i folks datorer, vilket förmodligen har med Danmarks annorlunda syn på individens frihet att göra.
Citera
2017-09-18, 21:19
Medlem
Om PM som han påstår skett att allt varit en olycka, hade han med största sannolikhet larmat om det. Nu gjorde han inte det. Varför? Jo för att det aldrig inträffat en olycka, utan det var ett medvetet val, som han försöker slingra sig ur.
Citera
2017-09-18, 21:19
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Ledsagad till psyket var väl snarare tanken. Är inte poängen att han ska stå under obeservation över tid? Inte insatt i hur sådant går till, hur kommer det sig att du är det?

Det har stått i tidningarna om olika kriminella personers RPU, inte konstigare än så. I Sverige tror jag för övrigt inte att detta ens FINNS i öppenvården, utan alla läggs in på en speciell avdelning endast avsedd för detta. Läste om det i Johanna Möller-fallet bland annat.
Citera
2017-09-18, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Varifrån kommer citatet?

Det förefaller aningen konstigt, eftersom det skulle innebära att jag till exempel inte skulle få ta med mig familj och vänner på vår båt, under dansk lag. Så det tror jag helt enkelt inte en sekund på.

Däremot får de helt säkert inte ta med betalande passagerare, eftersom det då plötsligt börjar handla om yrkesmässig sjöfart, och då gäller helt andra regler.

New York Post

http://nypost.com/2017/08/26/inside-slain-journalists-fateful-submarine-ride/

"Danish law prevented him from taking passengers out to sea. It’s unclear why he broke the rules with Wall aboard."
Citera
2017-09-18, 21:22
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Du är alltså helt säker på att PM är en lögnare?

Ja, alltså, att det ÄR han som har styckat kroppen är väl troligt, och då ljuger han, ja. För att skydda sig själv, och det skulle vem som helst göra i det läget (ljuga, inte stycka). Det betyder inte att personen är någon patologisk lögnare i vanliga fall.
Citera
2017-09-18, 21:25
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno

Borde inte en duktig journalist veta varför ingen av hennes kollegor har lyckats med konststycket att åka en tur med båten? Varför skulle hon vara den enda som får frågan? Bara sådär?

Det är många journalister som åkt med ubåten, och det visste hon säkert.
Citera
2017-09-18, 21:25
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Den utbildningen räcker inte för att det skall vara enklare att stycka någon. Det är två delar, det tekniska, vilket inte är så komplicerat givet vettiga verktyg, sedan det mentalt svåra i att hantera en död kropp. Det är den delen som är det verkligt svåra, i synnerhet huvudet.

Inte ens jägare, vana att stycka djur har någon större fördel vad gäller den mentala spärren som en extremt stor majoritet har tack och lov.

Däremot, om man har en störning av något slag kan den mentala spärren vara annorlunda.

Det är dock något som man uppenbarligen kan vänja sig vid, för annars skulle ingen kunna jobba som obducent heller. Jag tänkte så här, att är man naturvetenskapligt skolad så kanske man kan se på en död kropp mera som en död maskin? En fantastisk, sinnrik skapelse när den fungerade, men nu fungerar den ju inte mer, nu är den bara kött. Är man däremot teologiskt eller humanistiskt skolad, så kan det finnas föreställningar om en odödlig själ som fortfarande finns i eller i närheten av kroppen. Då ser man kanske fortfarande kroppen som individen den en gång var. Eller? Jag spånar bara nu.
Citera
2017-09-18, 21:28
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Projekten var inte "bara" för honom. De var hela hans liv. Och du får komma ihåg att han är både naturvetenskapligt skolad, militärt intresserad och lösningsorienterad. D.v.s. att stycka en kropp är inte lika svårt för honom som det skulle vara för en söndagsskolelärarinna.

Hahahha!!! När man betecknar att stycka en människa som "lösningsorienterat" så har ordets innebörd skruvats en aning
Vad hade du istället tyckt om "panikartat"?
Citera
2017-09-18, 21:29
Medlem
Citat:
Det är dock något som man uppenbarligen kan vänja sig vid, för annars skulle ingen kunna jobba som obducent heller. Jag tänkte så här, att är man naturvetenskapligt skolad så kanske man kan se på en död kropp mera som en död maskin? En fantastisk, sinnrik skapelse när den fungerade, men nu fungerar den ju inte mer, nu är den bara kött. Är man däremot teologiskt eller humanistiskt skolad, så kan det finnas föreställningar om en odödlig själ som fortfarande finns i eller i närheten av kroppen. Då ser man kanske fortfarande kroppen som individen den en gång var. Eller? Jag spånar bara nu.
Obducenter styckar inte människor. De obducerar. De behandlar kroppen med stor respekt. De ser inte kroppen som en köttbit. Jag vet inte om du någonsin varit i närheten av en obduktionssal. Det kräver sin man kan jag tala om. Och visar man respektlöshet har man inte där att göra.
Citera
2017-09-18, 21:30
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ja, alltså, att det ÄR han som har styckat kroppen är väl troligt, och då ljuger han, ja. För att skydda sig själv, och det skulle vem som helst göra i det läget (ljuga, inte stycka). Det betyder inte att personen är någon patologisk lögnare i vanliga fall.

Han sa att KW släppts av, sen att hon dog av en olyckshändelse, samt begravdes hel. Två påståenden är bevisat falska.
Oavsett om han bara är en patologisk lögnare när han styckat någon är han knappast trovärdig. Jag sätter en hunka på att även det tredje påståendet kommer visa sig lite osant.
Citera
2017-09-18, 21:32
Medlem
Caracallass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Ja, då lär han ändra historien igen. Vi får hoppas att de hittar fler delar och på dessa spår eller avsaknad av de spår som påstås skall finnas.

Snart finns inte så många alternativa berättelser att falla tillbaka på.

Tycker det finns tecken i allt detta som tyder på att det inte är första gången han begår ett övergrepp mot annan person, levande eller död. Den här extrema iskalla beräknande beteendet. Och känslorna för båten snarare än personer.
Hans beräknande manipulerande har nog fungerat tidigare. Det verkar så naturligt för honom att säga det som låter bäst för tillfället. Jag tror den mannen har en hel del på sitt samvete. Huh😨
Citera
2017-09-18, 21:32
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Det är många journalister som åkt med ubåten, och det visste hon säkert.

Fast ÄR det verkligen det? Det enda jag kan hitta på Youtube i alla fall är teamet från National Geographic som fick vara med vid jungfrufärden. Men då dök han bara rakt ner och upp igen i hamnen. Den norska komikerduon fick endast komma ner i båten vid kaj. Kan du länka till någon journalist som har fått följa med ut och köra under vatten på öppet hav?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in