2017-09-18, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Ja skallen tycks vara huvudsaken för att avgöra dödsorsaken 😆
Märkligt att MGM kan komma med villkor när de beslutar att titta i hans dator, han kräver att få sitta brevid "eftersom där finns affärshemligheter"! Aldrig hört på maken, om man räknar bort Arboga-Möller.
Konstiga lagar i Danmark. Är man omhäktad borde ju många rättigheter vara helt borta.
Citera
2017-09-18, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det skumma i detta fall var att det var olagligt att ta med passagerare ombord..

Så att KW ville ta en tur med galningen trots att det var olagligt och trots att hon skulle befinna sig ensam ombord med honom – var nog lite mer än skumt.

Det är som om hon hade tagit en testtur med någon som har flygförbud..
Undrar om man brukar kolla så noga? Jag menar, om nån har bil så kollar jag inte förarens körkort. Eller flygcert om någon är pilot. Typ.
Citera
2017-09-18, 20:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nä. De kommer naturligtvis inte att låta honom åka ensam till vårdcentralen tre gånger i veckan! "Öppenvård" i det här fallet betyder nog bara att de som ska undersöka honom, det brukar väl vara en psykiater, en psykolog och en socionom (eller något sådant) kommer att besöka honom i häktet.

Ledsagad till psyket var väl snarare tanken. Är inte poängen att han ska stå under obeservation över tid? Inte insatt i hur sådant går till, hur kommer det sig att du är det?
Citera
2017-09-18, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Ledsagad till psyket var väl snarare tanken. Är inte poängen att han ska stå under obeservation över tid? Inte insatt i hur sådant går till, hur kommer det sig att du är det?
Låter troligt. Fångtransport, besök ett par timmar och sen åter till häktet. Fem dagar i veckan i 4-6 veckor. Kan jag tänka. Eller att han tillbringar dagarna på psyket och nätterna i häktet.
Citera
2017-09-18, 20:58
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Projekten var inte "bara" för honom. De var hela hans liv. Och du får komma ihåg att han är både naturvetenskapligt skolad, militärt intresserad och lösningsorienterad. D.v.s. att stycka en kropp är inte lika svårt för honom som det skulle vara för en söndagsskolelärarinna.

Den utbildningen räcker inte för att det skall vara enklare att stycka någon. Det är två delar, det tekniska, vilket inte är så komplicerat givet vettiga verktyg, sedan det mentalt svåra i att hantera en död kropp. Det är den delen som är det verkligt svåra, i synnerhet huvudet.

Inte ens jägare, vana att stycka djur har någon större fördel vad gäller den mentala spärren som en extremt stor majoritet har tack och lov.

Däremot, om man har en störning av något slag kan den mentala spärren vara annorlunda.
Citera
2017-09-18, 21:00
Medlem
trngws avatar
Citat:
jag är helt säker på att han försökte få upp den hel först men fick ge upp.

Du är alltså helt säker på att PM är en lögnare?
Citera
2017-09-18, 21:01
Medlem
Citat:
Man undrar ju varför de inte lånade in "våra" hundar tidigare, de fick ju erbjudandet från svensk polis alldeles i början.

Intressant också att Expressen har bestämt sig för att detta var Nautilus' "sista resa". Behöver det inte alls ha varit, ju.

Hundarna var ute redan för flera v sedan och sökte ( det borde du väl veta som vet allt i detta fallet ) Kanske något lättare nu när rutten är fastställd.
Citera
2017-09-18, 21:05
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Tack, bra observation. Hoppas innerligt att de hittar kraniet - skulle det visa sig att det inte har sådana skador som PM uppgett att KW fick så tror jag att rättegången kommer att bli betydligt enklare och tydligare.

Ja, då lär han ändra historien igen. Vi får hoppas att de hittar fler delar och på dessa spår eller avsaknad av de spår som påstås skall finnas.

Snart finns inte så många alternativa berättelser att falla tillbaka på.

Tycker det finns tecken i allt detta som tyder på att det inte är första gången han begår ett övergrepp mot annan person, levande eller död. Den här extrema iskalla beräknande beteendet. Och känslorna för båten snarare än personer.
Citera
2017-09-18, 21:06
Medlem
trngws avatar
Citat:
"Everyone should at least once experience the amazing feeling of sailing a submarine. Unfortunately the Danish law prohibits us from taking on passengers"

Har man ändrat lagen eller var detta en olaglig tur som KW deltog i?

Varifrån kommer citatet?

Det förefaller aningen konstigt, eftersom det skulle innebära att jag till exempel inte skulle få ta med mig familj och vänner på vår båt, under dansk lag. Så det tror jag helt enkelt inte en sekund på.

Däremot får de helt säkert inte ta med betalande passagerare, eftersom det då plötsligt börjar handla om yrkesmässig sjöfart, och då gäller helt andra regler.
Citera
2017-09-18, 21:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Gråter de också när maskiner dör?

Konstigt nog hade Madsen detta GEMENSAMT med konstnärsgänget - inte de militärt intresserade och naturvetenskapligt skolade kollegorna..

Jag skulle själv aldrig gråta över att en maskin dör, men det är faktiskt inte så ovanligt att folk har sådana känslor. Det finns folk som sörjer sina bilar när de måste skrotas, vissa KAN inte låta dem gå till skrot utan låter dem stå kvar och ta upp plats i garaget. Jag har hört folk säga att dom "ska låta cykeln vila, den har ansträngt sig så mycket nu". När jag bodde på studenthem var det en tjej där som tyckte synd om tvättmaskinen för att den fick jobba så mycket!
Citera
2017-09-18, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Undrar om man brukar kolla så noga? Jag menar, om nån har bil så kollar jag inte förarens körkort. Eller flygcert om någon är pilot. Typ.

Man och man..

Borde inte en duktig journalist veta varför ingen av hennes kollegor har lyckats med konststycket att åka en tur med båten? Varför skulle hon vara den enda som får frågan? Bara sådär?

Angående research så var den antingen ytterst bristfällig eller så struntade hon i fakta som hon kände till.

En duktig journalist borde ju rimligtvis veta mer om sitt intervjuobjekt och hans hjärteprojekt än en vanlig google-användare.
Citera
2017-09-18, 21:14
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Inte nog med att han tog henne med på en tur så att hon kunde vinka till folk i hamnen - de dök också..

För hennes del skulle detta ha inneburit att hon skulle ha varit "den enda journalisten" som - bevisligen - hade varit på en tur tillsammans med Madsen. Hon skulle ha kunnat bevisa detta med bilderna som nu finns på internet och bifoga dem sitt reportage.

Det skulle säkert ha sålt. Men för Madsen skulle det ha varit slutet på skjutandet och flera båtturer skulle det knappast ha blivit.

Inget under att ingen annan fick följa med på denna resa.

Nej, jag tror så här. Den amerikanska tidningen som skrev att dansk lag förbjöd M att ta med sig passagerare, hade inte klart för sig att "passagerare" i lagen betyder "betalande passagerare". Och K betalade ju inte, så det var grönt. M skulle inte ha vågat göra det annars, inte så öppet och precis som du säger, när det (som han blivit ledd att tro) skulle komma i tidingen sedan.

Att hon dog på hans farkost var dock mycket graverande för honom i alla fall, eftersom hade både befälhavaransvaret och redaransvaret. För båda dom ansvaren har man även om man tar med sig en icke-betalande kompis i båten.
Senast redigerad av Merwinna 2017-09-18 kl. 21:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in