2017-09-18, 10:42
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Misshandelsbenägen?

Edit: Våldsbenägen?

Edit2: Kom på att "abuse" betyder väl egentligen missbruk. I den bemärkelsen du syftar på så är det väl ett missbruk av andra människor. Jag tänker främst på våld i nära relationer, fysiskt såväl som psykiskt.
Senast redigerad av Axis.bold.as.love 2017-09-18 kl. 10:46.
Citera
2017-09-18, 13:22
Avslutad
Han/hon är förtryckande.

Han/hon är en plågoande.
Citera
2017-09-18, 13:26
Medlem
TheLightstones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vad är en kvinna som gör det då?

Vad som sker i ett förhållande där någon beskrivs som »abusive« är att det pågår ett »systematiskt förtryck«. Svårigheten att hitta ett svenskt ord handlar om att det inte finns en vilja att sammanfatta allt som sker i ett enda ord. Det anses ge mer att beskriva händelser och situationer mångordigt och berättande eftersom det finns så många olika sätt att förtrycka en annan människa i en nära relation. Att det ensidigt skulle vara män som förtrycker kvinnor är en politisk agenda som fått enorm genomslagskraft och visar framför allt att människor sitter fast i ett stereotypt könstänkande.

Det var ett exempel, jösses...

Vart i mitt inlägg skrev jag att endast män kan vara abusive?

Typisk Flashback-dryghet från din sida, allt ska vara 100% korrekt utifrån ditt synsätt, utan att ens reflektera över att min mening var ett exempel på hur ordet kan användas och inte en allomfattande förklaring för vad ordet används till. Tänk lite.
Senast redigerad av TheLightstone 2017-09-18 kl. 13:30.
Citera
2017-09-18, 14:04
Medlem
Frawjons avatar
"Kontrollerande" kan man ju säga om det gäller någon som är en tyrann mot sin partner.
Citera
2017-09-18, 15:26
Medlem
Hustyrann, Tyrann el för tyrannisk styre. Rena psykopaten. Hustrumisshandlare. Ragata, eller ren ragata. Ren djävul. Djävulsk behandling. Känslokall. Förtryckare. Manipulativ. Utnyttjar. Missbrukar. Ren belastning. Järntyngd. Blytyngd. Hämsko. Hämmande. Osolidarisk. Behandlar illa. Niding. Vedervärdig behandlig. Asocial. Stötande. Grym fader. Ond hustru. Elak make. Syndfull person. I total avsaknad av kristna dygder. Okristlig. I total avsaknad av muslimska dygder. I avsaknad av judiska dygder. Otrogen. Hoppar mellan skaklarna (dvs bedrar hustrun). Sätter horn på maken (dvs bedrar maken)
Citera
2017-09-18, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Man KAN säga abusive. Sedan i nästa led kan man berätta om mera exakt på vilket sätt.
Man kan använda det engelska ordet ja, men jag undrar vad man skulle säga på svenska.
Citera
2017-09-18, 16:22
Medlem
Vad är poängen med att vilja ha en exakt översättning av ett ord från engelska till svenska?
Citera
2017-09-18, 16:32
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLightstone
Det var ett exempel, jösses...

Det var en fråga, jösses. Typisk FB-dryghet att reagera med motvärn på en högst adekvat fråga.
Citera
2017-09-18, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aggressiv-kuk
Vad är poängen med att vilja ha en exakt översättning av ett ord från engelska till svenska?
Jag har inte frågat efter en exakt översättning av ordet, men även om jag hade gjort det så kan det inte vara svårt att tänka ut varför man skulle vilja veta vad ett ord är på svenska.
Citera
2017-09-18, 18:01
Medlem
ppp333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Han/hon är förtryckande.

Han/hon är en plågoande.
Dessa förslag kommer närmast tycker jag
Plågoande är bra eftersom det kan både handla om fysiskt förtryck och tyranneri liksom psykologiskt.
Har själv letat efter en synonym men det finns inte en bra direktöversättning.
Citera
2017-09-18, 19:05
Medlem
Samariterstrasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clidjur
Utnyttjande/Utnyttjare, kanske, har den där fina negativa klangen man troligtvis vill förmedla, klart "abusive" kan ju även implicera misshandel.

Alternativt, "hon är väldigt kuvad" eller kanske "hon har verkligen lindat honom runt sitt finger" beroende på vem som gör vad.

Utnyttjande tycker jag är ypperligt! Personen utnyttjar den andra, vilket det torde vara om det uppenbarligen inte är balans och respekt i relationen. Abuse (missbruka som någon skrev tidigare) känns ju också rimligt till det – ab- (utanför det vanliga) och -use (använda, nyttja). Sen har väl varken missbruka eller utnyttja samma klang inom svenskan som abuse har på engelskan, har vi helt enkelt kanske aldrig pratat om relationer i svenskan på ett sådant sett att vi har behövt ett sådant ord?
Citera
2017-09-18, 20:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gotwin
Om man ska beskriva någon som är "abusive" mot sin partner i ett förhållande, vilket ord använder man då? (Inte våldsam)

"Abusive" konnoterar dock att våld är inblandat, annars är det normala helt klart att säga "verbally/emotionally abusive". Möjligt dock att usage har förändrats en del med tiden, men annars är det helt klart att rekommendera att man specificerar om det "enbart" handlar om verbalt eller emotionellt "våld". Utan den preciseringen är det jävligt skitnödigt att använda "abusive" för ett förhållande där inget våld förekommer.

Dock kan man ju notera att det finns en politisk vilja att tänja på begreppen här. En snabb googling gav exempelvis:

Citat:
Domestic violence is now commonly defined broadly to include "all acts of physical, sexual, psychological or economic violence" that may be committed by a family member or intimate partner

Och fine, de får la definiera termerna hur de vill. Men att tala om "violence" när inget fysiskt våld är inblandat är rätt jävla tveksamt i min bok. I synnerhet när det sedan kopplas med nyord (i detta sammanhang) som "överlevare":

Citat:
Six Domestic Violence Survivors Explain Why It's Never That Simple ...

Sålunda kan man alltså tala om att något "överlevt" "domestic violence" även i fall där det "enbart" handlat om "economic violence" (typ att mannen är ovillig att dela med sig av sin höga lön till sin arbetslösa partner, eller dylikt.)

Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Misshandel föreslår jag. Och sedan får man förklara om det är fysisk eller psykisk misshandel. Ev sexuell misshandel...

Kollar man lite på svenska sidor blir det rätt tydligt att "misshandel" är the way to go, även om det förstås tarvar en viss omskrivning. Från Allers:

Citat:
Ingen relation är perfekt och ibland kan det vara svårt att veta var gränsen går. Men om du får ont i magen av tanken på ert förhållande, undviker att diskutera stämningen i er relation med andra eller känner dig mer olycklig än lycklig kan det vara en varningssignal. Att leva i en missunnsam relation är otroligt energikrävande och sårande och tecknen nedan är tvärtemot vad en hälsosam och lycklig relation är.

Ordet "missunnsam" är naturligtvis rätt inadekvat, vilket får mig att anta att skribenten kanske läst lite på engelska sidor, sen halvöversatt, och -- liksom TS -- inte hittat nån schysst ekvivalent för "abusive".

Sen snackades det tidigare i tråden lite om att det på stereotypt manér implicerades att det var en man som var abusive mot en kvinna. Well, i Allers är man 100% politiskt korrekt:

Citat:
16 varningstecken att ta på allvar. Din partner…

1. är kontrollerande

Hen vill veta vem du pratar med, vem du umgås med, vilka vänner du har på Facebook, var du är och vad du gör. Hen blandar sig i ditt arbete. Hen försöker hindra dig från att ha bra kontakt med din familj och dina vänner och hindrar dig även från att få en bra kontakt med hens familj och vänner.

Själv blir jag spyfärdig av att läsa det. Nästan än värre här:

Citat:
Psykisk misshandel handlar om att trampa över gränser
Misshandlaren klampar in i ditt inre och kränker dig. När hen tar sig friheten att tala om vem du är, vilka avsikter du har, hur du gör olika saker och hur du tänker så kränker hen din integritet. Hen invaderar ditt inre med sina påståenden om dig som är rena lögner. Hen anklagar och kallar dig för nedsättande saker, och det är ett grovt övertramp som kränker din mänskliga värdighet. När hen beordrar dig så betraktar hen dig inte som en självständig individ utan som en ägodel, det är en invasion av din person. Att leva med en misshandlare innebär att man gång på gång utsätts för övertramp, kränkningar av ens gränser. Du vill ha ett stopp på misshandeln.

Ok, långrandigt svar. Kort svar: de ovan givna förslagen; där svensk kutym kanske är att använda "misshandel".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in