2017-09-18, 13:29
Medlem
Skillnaden som jag ser med fitness 24 och ex. könsseparerande frisörer är att du söker medlemskap och skriver på dvs. man vet om och har accepterat hur det ligger till på gymmet och om man inte gillar det så är det bara gå till ett annat. Man har alltså kommit överens med ett ömsesidigt avtal och man kan inte träna där så länge man gjort det. Jag har också själv noterat hur dessa alfababbar är på tjejerna som riktiga iglar och inte riktigt verkar fatta att de inte är intresserade eller vill träna ifred, så för min del får de mer än gärna träna i sin egen avdelning, fastän jag visserligen själv hade uppskattat att se någon tjej på träningen.
Citera
2017-09-18, 13:35
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torkel2
Skillnaden som jag ser med fitness 24 och ex. könsseparerande frisörer är att du söker medlemskap och skriver på dvs. man vet om och har accepterat hur det ligger till på gymmet och om man inte gillar det så är det bara gå till ett annat. Man har alltså kommit överens med ett ömsesidigt avtal och man kan inte träna där så länge man gjort det. Jag har också själv noterat hur dessa alfababbar är på tjejerna som riktiga iglar och inte riktigt verkar fatta att de inte är intresserade eller vill träna ifred, så för min del får de mer än gärna träna i sin egen avdelning, fastän jag visserligen själv hade uppskattat att se någon tjej på träningen.
Att man måste skriva på ett avtal ger knappast frisedel från diskrimineringslagarna. Är ju lika fritt för den som kommer till en frisör eller en taxi med olika priser att gå till en annan frisör eller ta ett annan taxi.
Citera
2017-09-18, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PTHJ
Är det någon skillnad på utrustningen mellan delarna?

Dom jag besökt, där har antalet maskiner varit högst begränsat, kanske max en var, förutom löpband som är 2-3 stycken. Inga skivstänger, begränsat med hantlar. Ingen benpress.

Det är mest huckletjejer där för att umgås på egen hand. Enda stället där dom slipper någon manlig släkting som övervakar bredvid.
Senast redigerad av 314396 2017-09-18 kl. 13:58.
Citera
2017-09-18, 14:25
Medlem
Är detta verkligen något att klaga på? Om det får mer tjejer att börja gymma så ser jag bara plus med det. Gå ut på stan och räkna smala/vältränade tjejer och "mindre smala" tjejer och tänk om.
Citera
2017-09-18, 14:29
Medlem
BetoBeto-Sans avatar
Det är bara att säga att du identifierar dig som tjej så måste dom släppa in dig.
Citera
2017-09-18, 15:48
Moderator
Gordon Blixts avatar
OT raderat. Här i Juridik diskuterar vi juridik i bemärkelsen gällande rätt. Hur ni tycker rent allmänt att lagstiftningen borde se ut i stället ger vi blanka den i.

/Mod
Citera
2017-09-18, 15:56
Medlem
Du kan ju bara börja på ett annat gym så slipper du utstå denna hemska behandling.

Sats hade då jag tränade där ett "tjejrum" men det var såklart inte några problem att jag var där ibland.
Citera
2017-09-18, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetoBeto-San
Det är bara att säga att du identifierar dig som tjej så måste dom släppa in dig.

Det där är ju också en extremt intressant detalj, vad är deras urval, juridiskt kön, eller vad man själv ser sig själv som. I marknadsföringen säger man ju att det handlar om att islamska tjejer ska få vara utan slöja, och i så fall spelar det ju ingen roll vilket kön jag tycker mig själv ha, ser man ut som en kille betraktas man ju som en kille. Då kan man alltså bli diskriminerad på två sätt.
Citera
2017-09-18, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brimfull
Du kan ju bara börja på ett annat gym så slipper du utstå denna hemska behandling.

Sats hade då jag tränade där ett "tjejrum" men det var såklart inte några problem att jag var där ibland.

Frågan om Fitness 24/7 har kunder eller inte kunder, eller har mig som kund eller inte kan ju inte påverka lagligheten i deras beslut. Inte heller kan det påverka den moraliska biten i frågeställningen. Givetvis skulle jag kunna påverka genom att visa min konsumentmakt, men det har de antagligen redan budgeterat för.
Citera
2017-09-18, 16:35
Medlem
kalkryggars avatar
Intressant fakta här är:

Får tjejerna någon fördel av detta
svar: Ja de får dem. Större tillgänglighet till både yta och träningspunkter för samma summa pengar som män betalar.

Är detta en orättvis och diskriminerande handling som Fitness 24/7 utöver mot den förmodade förtryckta gruppen. Ja, blir svaret på den frågan.

Möjligt att det skulle kunna vara okej om priset skiljer sig mellan killar och tjejer. Tjejer borde därmed erbjudas valet tillträde till den speciella ytan mot en förhöjd avgift.

Är det en bra grej som Fitness 24/7 har med denna tjänsten. Svaret är min åsikt och den är att det inte är bra. Jag tror att köns-apartheid skapar försvårande miljöer i andra sammanhang som gör att vi ökar på problemen mellan könen.

Detta borde stoppas juridiskt. Så varför görs inte det? Jo för att det finns för många kalkryggar som är rädda för kalkryggar som Filip och Fredrik, som tramsar och beter sig antifeministiskt och pressar folk som är normala i huvudet med hot om mobbning om de inte gör som de säger.
Citera
2017-09-18, 16:37
Medlem
SituationReports avatar
Tjejer behöver mer avancerade och delikata träningsredskap som dessutom behöver hållas mer rena än killarnas varianter. Tjejernas toaletter måste vara skinande rena och lagom varma och härliga, medan killarnas kan lukta kiss och vara lite smutsiga, men ingen kille bryr sig egentligen. De står ju och kissar.

Så jag tycker det är helt ok med både uppdelade träningsrum, omklädningsrum, redskap, kvalitet, priser och toaletter.

Jag kan tänka mig tjejernas träningslokaler som vita och rosa och med underbara krukväxter, högt i glastak, medan killarnas kan få vara lite mörkare och ha typ en enda upplyst ormbunke i mitten.

Det kan ju, teoretiskt åtminstone, finnas en gemensam variant av yta mellan dessa två inrättningar, som är lite mer en blandning av allt. Där kan vem som helst oavsett kön eller avsaknad därav, stå och träna ostört. Eller välja att kika in lite hos något som verkar intressant, aerobics eller tyngdlyftning.

Tjejernas ställe bör ligga på högsta våningen och ha spa och massage del samt egen liten restaurang och/eller fik. Killarnas kan vara på entréplan, där man går in. Sen har man mixed på våningen ovanför.

I källaren får de mer exotiska hålla till. Mixed martial arts och brottning typ. Kanske en swimmingpool.
Senast redigerad av SituationReport 2017-09-18 kl. 16:47.
Citera
2017-09-18, 17:09
Medlem
Va kränkt man kan bli, herregud.
Besök ett valfritt fs24/7-gym så fattar du varför skiljda delar behövs
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in