2017-09-17, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nu är skillnaden mellan t.ex. svenskar och norrmän inte lika stor som mellan åsnor och elefanter, så ursprunget är inget oöverstigligt hinder.

Detta sagt, så missade du den centrala punkten i inlägget du citerade, så jag tar den igen:

Etnicitet beror ytterst på hur du själv och andra människor uppfattar dig, och du kan ha mer än en enticitet om du kan smälta in i olika etniska miljöer.
Enligt den definitionen är judar aldrig svenskar. Du hittar nämligen inte en enda jude som ser sig själv som svensk mer än jude, vid minsta konflikt mellan identiteterna vinner nämligen alltid den judiska. En jude kommer aldrig uppskatta eller ens vara neutral till att svenskhet firas, han kommer nervöst se på och oroa sig över hur det här ska påverka judarna eller om han på något vis kommer exkluderas.

Judar ljuger gärna om att se sig som svenskar när det ger fördelar, men när det är en genuin intressekonflikt faller masken direkt. Det är ju just att judar infiltrerar och ljuger om att tillhöra värdfolket som gör dem så oerhört mycket mer hatade än andra grupper som synbart beter sig mycket värre. En öppen fiende kan man respektera och komma överens med, spioner och förrädare måste man hata och utrota.
Citera
2017-09-17, 23:22
Avslutad
Citat:
Intressant artikel. Tydligen har även Svenska Mässan överklagat polisens beslut eftersom de inte vill att nazisternas demonstration ska börja utanför deras lokaler:

Judiska centralrådet har överklagat beslutet om demonstrationsväg till förvaltningsrätten. Det har också Svenska Mässan gjort.

Samlingsplatsen utanför mässan är direkt olämplig. Vi tar emot 30 000 besök på lördagen och tillgängligheten i området är ytterst betydelsefull för Bokmässans besökare, sa chefen för Bokmässan Maria Källson.

Även om jag är lite misstänksam mot den mässans överpolitisering, så att säga, tycker jag de har en klar poäng här. Man vill fan kunna slippa en skrikig demo just utanför deras egna portar. Lutar nog åt att tycka att demon ska hållas på ett visst avstånd från bokmässan.

Sen tycker jag dagens fjantdemo visar hur obetydliga de här jepparna är om man bara skiter i dem. Men självklart måste en del vänstertomtar fram och skräna "inga. rasister. på våra gator." De lever så jäkla uppenbart i symbios med varandra. Arnstad har i princip haft en tiotimmars orgasm på sin twitter idag. Normala människor bryr sig emellertid varken om de ena eller de andra.

Sen är väl frågan om judarnas etnicitet egentligen lite OT här. Tycker dock du gör det lite lätt för dig, Regulus, även om jag är mer på din än på dina meningsmotståndares sida. "Jude" är ett notoriskt svårdefinierat begrepp. Finns två schyssta dokumentärserier om judarna, en av Simon Schama (The Story of the Jews), och en med Abba Eban (Heritage: Civilization and the Jews), och båda två börjar typ med att konstatera att judarna varken är en ras eller en religion, utan en "historia", eller ett "folk". Mycket vagt och svårdefinierat alltså. Man kan också reflektera över att man enbart säger "svensk jude", och aldrig en "judisk svensk". Men detta är inte en debatt jag tänker hoppa in i här.

Sen, Regulus: har du egentligen gett något konkret svar på Meijis förfrågan lite tidigare i tråden:

Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Så var går gränsen för subjektiva "upplevelser", anser du? Finns det någon gräns?

I det här fallet "upplever" de "berörda" judarna en "störning eller hot" pga en demonstration ett par kvarter = ca 200 meter bort.

Hur pass stor bör enl. dig radien vara på den zon, som bör finnas kring en synagoga, där församlingen enl. dig bör kunna insistera på demonstrationsförbud (om församlingen så önskar)?

Tycker det är den springande punkten här. Jag sa tidigare att jag tyckte att demon borde flyttas om det där med "ett stenkast" verkligen stämde. Men nu verkar det tydligt att det är betydligt mer än så, runt 250 meter och bortom hör- och synhåll. Då tycker jag demon ska tillåtas, och jag tycker det är oärligt av skribenterna att försöka göra sken av att något annat var fallet.

Men du kanske redan har svarat klart och tydligt på detta, har inte riktigt följt tråden i detalj de senaste dagarna.
Senast redigerad av fryskyl 2017-09-17 kl. 23:25.
Citera
2017-09-17, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
Jag tycker mig komma ihåg att vår drottning Silva, som var katolik, tvingades konvertera till Lutherska vid sitt giftermål med kungen.
Har jag fel? Är det borttaget även vid hovet? Du verkar så initierad i mycket, så därför frågar jag.

Som jag minns det var Silvia protestant eftersom hennes far var protestant (född i Tyskland). Mamman var katolik (född i Brasilien). Jag tror det skrevs om detta inför bröllopet, att det var tur att man slapp problem med Silvias religion.

Men i Sverige är det bara regenten som måste vara protestant enligt den rena augsburgska läran. Inte den som är gift med regenten (gemålen med ett gammalt ord).

Karl XIV Johan som kom från Frankrike när han valdes till svensk tronföljare var katolik men fick konvertera. Hans hustru Desirée fick behålla sin katolska tro. Deras son Oscar I var tio år när pappan valdes till tronföljare var dittills katolik men fick konvertera. Jag tror att Oscars fru Josefina var katolik som fick behålla sin tro.
Citera
2017-09-17, 23:41
Medlem
1)
Demonstrationens rutt ligger 250 m bort från synagogan. Polisen har gjort bedömningen att det är tillräckligt avstånd, och de borde ju faktiskt veta bäst i detta fallet.

Sedan är det så att man inte kan ta hänsyn till vilken dag det är, det vore absurt.

2)
Demonstrationsfriheten är en extremt viktig princip, liksom yttrande-åsikts och tryckfriheten.
Endast antidemokrater vill förbjuda alla dessa grundlagsskyddade rättigheter. Idag har vi redan en hårt ansatt yttrande-och tryckfrihet, då en pk-grupp bestämmer vad som får skrivas om i alltför många medier. Det finns journalister och politiker som polisanmäler medborgare som begär ut allmänna handlingar - också det en grundlagsskyddad rättighet. Det är detta vi borde oroa oss för, om något.
Citera
2017-09-17, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl

Tycker det är den springande punkten här. Jag sa tidigare att jag tyckte att demon borde flyttas om det där med "ett stenkast" verkligen stämde. Men nu verkar det tydligt att det är betydligt mer än så, runt 250 meter och bortom hör- och synhåll. Då tycker jag demon ska tillåtas, och jag tycker det är oärligt av skribenterna att försöka göra sken av att något annat var fallet.

Jag tycker också detta och anser att judarna överdramatiserar. Demon är tänkt att gå på en annan gata än där synagogan ligger, och det lilla tåget kan inte behöva lång tid för att passera.

Med litet god vilja kan judarna hålla reda på var tåget befinner sig och när, och då kunna undvika att vistas just där just då. Om några av dem brukar gå just på demonstrationsgatan när de ska till synagogan kan de kanske ta en annan väg. De kan också komma tidigare och gå hem senare än de kanske hade planerat om tåget krockar med deras schema.

Alla parter måste vara villiga att försöka skapa en så lugn situation som möjligt. Inte dramatisera och överdriva.

Att en judisk högtid råkar inträffa samtidigt ska inte inverka. Polisen säger också att de inte tar sådana hänsyn, för någon religion. Judarna använder argumentet att Yom Kippur är deras viktigaste högtid. Jag trodde det var deras påsk som var viktigast. De firar också

rosh hashana
shavuot
chanukka
sukkot, lövhyddehögtiden
purim
pesah
bot
nyår
bikt
ljusfesten

så det finns många tillfällen som de kan vilja hindra demonstrationer i så fall.

Yom Kippur är Försoningsdagen. Man ska begrunda sina synder och förlåta andra. Kanske ett lämpligt tillfälle att samtala med nazister?
Citera
2017-09-18, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Som jag minns det var Silvia protestant eftersom hennes far var protestant (född i Tyskland). Mamman var katolik (född i Brasilien). Jag tror det skrevs om detta inför bröllopet, att det var tur att man slapp problem med Silvias religion.

Men i Sverige är det bara regenten som måste vara protestant enligt den rena augsburgska läran. Inte den som är gift med regenten (gemålen med ett gammalt ord).

Karl XIV Johan som kom från Frankrike när han valdes till svensk tronföljare var katolik men fick konvertera. Hans hustru Desirée fick behålla sin katolska tro. Deras son Oscar I var tio år när pappan valdes till tronföljare var dittills katolik men fick konvertera. Jag tror att Oscars fru Josefina var katolik som fick behålla sin tro.

Tack för tydliggörandet.
Citera
2017-09-18, 10:58
Medlem
Naziskräcken är ett intellektuellt haveri i Sverige. Sanningen är att nazisterna aldrig har haft politiskt inflytande i Sverige och kommer aldrig att få det heller. Dagens nazister (alla 300) tycks ha MINST var sin journalist som bevakar dem. Att bevaka svenska nazister är en multimiljonindustri idag och PK-mediernas ägare gör många sköna miljoner varje vecka på att i svarta rubriker hetsa upp deras betydelse. - Its all about the money.

I våra grannländer Danmark och Norge vägrar media och politiker att befatta sig med EXPOs systerorganisationer REDOX och SOS racisme eftersom de "kommersialiserat och kapat" antirasismen. I Sverige tycks dock EXPO närmast diktera vad som skall stå om SD i Expressen. Judarna som klagar på marchen VET liksom EXPO att nazisterna i Sverige är ytterst få men att de är ett synnerligen bra redskap att få makt, inflytande, uppmärksamhet och pengar.

Om man satte upp en hotlista mot de största hoten mot Sverige, välfärden och demokratin så kommer faktiskt "nazismen" förbannat långt ner. Men "nazismen" i Sverige är som sagt en hel industri. "nazister" är tex en utmärkt ursäkt när man vill skapa en egen underättelsetjänst och hacka debattgrupper och åsiktskartlägga ALLA i gigantiska dataregister. Fråga EXPO och deras firma Acta Publica hur det går till. - Svenska mediers bevakning av Nazismen är vetenskapligt på UFO-klubbs nivå.
Citera
2017-09-18, 12:26
Medlem
rough-justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Naziskräcken är ett intellektuellt haveri i Sverige. Sanningen är att nazisterna aldrig har haft politiskt inflytande i Sverige och kommer aldrig att få det heller. Dagens nazister (alla 300) tycks ha MINST var sin journalist som bevakar dem. Att bevaka svenska nazister är en multimiljonindustri idag och PK-mediernas ägare gör många sköna miljoner varje vecka på att i svarta rubriker hetsa upp deras betydelse. - Its all about the money.

I våra grannländer Danmark och Norge vägrar media och politiker att befatta sig med EXPOs systerorganisationer REDOX och SOS racisme eftersom de "kommersialiserat och kapat" antirasismen. I Sverige tycks dock EXPO närmast diktera vad som skall stå om SD i Expressen. Judarna som klagar på marchen VET liksom EXPO att nazisterna i Sverige är ytterst få men att de är ett synnerligen bra redskap att få makt, inflytande, uppmärksamhet och pengar.

Om man satte upp en hotlista mot de största hoten mot Sverige, välfärden och demokratin så kommer faktiskt "nazismen" förbannat långt ner. Men "nazismen" i Sverige är som sagt en hel industri. "nazister" är tex en utmärkt ursäkt när man vill skapa en egen underättelsetjänst och hacka debattgrupper och åsiktskartlägga ALLA i gigantiska dataregister. Fråga EXPO och deras firma Acta Publica hur det går till. - Svenska mediers bevakning av Nazismen är vetenskapligt på UFO-klubbs nivå.

Men det vet du väl att Judiska Församlingen i Stockholm kontrollerar Stiftelsen EXPO? Församlingens ekonomichef sitter nämligen i EXPOs styrelse.
Senast redigerad av rough-justice 2017-09-18 kl. 12:34.
Citera
2017-09-18, 12:38
Medlem
yom kippur haha

hur ofta tänker ni judar som anser er sionistiska på det palestinska folkets situation som sion utsätter dom för?
Citera
2017-09-18, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rough-justice
Men det vet du väl att Judiska Församlingen i Stockholm kontrollerar Stiftelsen EXPO? Församlingens ekonomichef sitter nämligen i EXPOs styrelse.

I brist på verkliga nazister i Norge så grundade EXPOs systerorganisation SOS racisme själva NDL i Norge. Visst skapas det hot ur tomma luften när det saknas. Politiker och medieoligarkerna i Sverige är inget undantag. Naziskräcken på Södermalm är på historiskt höga nivåer.
Citera
2017-09-18, 17:57
Medlem
rough-justices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
I brist på verkliga nazister i Norge så grundade EXPOs systerorganisation SOS racisme själva NDL i Norge. Visst skapas det hot ur tomma luften när det saknas. Politiker och medieoligarkerna i Sverige är inget undantag. Naziskräcken på Södermalm är på historiskt höga nivåer.

Norwegian Defence League, NDL, kryllade med sionister liksom alla Defence Leagues. Och syftet är alltid detsamma: att så splittring mellan europeiska folk vs muslimer.

Sionist = jude
Citera
2017-09-18, 19:13
Medlem
Citat:
Ateister brukar hävda det. Men om du tittar på relevant lagstiftning och internationella konventioner, så är det fortfarande rätten att fritt utöva sin religion som står i centrum.

Den frihet från religion som garanteras i t.ex. den svenska regeringsformen är en frihet från att behöva delta i religiös verksamhet, inte någon frihet att strunta i andra människors rätt att utöva sin religion utan hot och störningar.
Åter igen - ingen hindrar judarna att be bara för att NMR demonstrerar. Det finns liksom ingen motsättning där i. De är ju inte ens på samma plats. Man kan ju lika väl hävda att judarnas utövande av sin religion inskränker NMRs yttrandefrihet och demonstrationsfrihet. Så jag föreslår att vi måste förbjuda synagogor och judar inom en radie av 4000 meter från NMR.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in