Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Intressant artikel. Tydligen har även Svenska Mässan överklagat polisens beslut eftersom de inte vill att nazisternas demonstration ska börja utanför deras lokaler:
Judiska centralrådet har överklagat beslutet om demonstrationsväg till förvaltningsrätten. Det har också Svenska Mässan gjort.
– Samlingsplatsen utanför mässan är direkt olämplig. Vi tar emot 30 000 besök på lördagen och tillgängligheten i området är ytterst betydelsefull för Bokmässans besökare, sa chefen för Bokmässan Maria Källson.
Även om jag är lite misstänksam mot den mässans överpolitisering, så att säga, tycker jag de har en klar poäng här. Man vill fan kunna slippa en skrikig demo just utanför deras egna portar. Lutar nog åt att tycka att demon ska hållas på ett visst avstånd från bokmässan.
Sen tycker jag dagens fjantdemo visar hur obetydliga de här jepparna är om man bara skiter i dem. Men självklart måste en del vänstertomtar fram och skräna "inga. rasister. på våra gator." De lever så jäkla uppenbart i symbios med varandra. Arnstad har i princip haft en tiotimmars orgasm på sin twitter idag. Normala människor bryr sig emellertid varken om de ena eller de andra.
Sen är väl frågan om judarnas etnicitet egentligen lite OT här. Tycker dock du gör det lite lätt för dig,
Regulus, även om jag är mer på din än på dina meningsmotståndares sida. "Jude" är ett notoriskt svårdefinierat begrepp. Finns två schyssta dokumentärserier om judarna, en av Simon Schama (
The Story of the Jews), och en med Abba Eban (
Heritage: Civilization and the Jews), och båda två börjar typ med att konstatera att judarna varken är en ras eller en religion, utan en "historia", eller ett "folk". Mycket vagt och svårdefinierat alltså. Man kan också reflektera över att man enbart säger "svensk jude", och aldrig en "judisk svensk". Men detta är inte en debatt jag tänker hoppa in i här.
Sen,
Regulus: har du egentligen gett något konkret svar på
Meijis förfrågan lite tidigare i tråden:
Citat:
Ursprungligen postat av
Meiji
Så var går gränsen för subjektiva "upplevelser", anser du? Finns det någon gräns?
I det här fallet "upplever" de "berörda" judarna en "störning eller hot" pga en demonstration ett par kvarter = ca 200 meter bort.
Hur pass stor bör enl. dig radien vara på den zon, som bör finnas kring en synagoga, där församlingen enl. dig bör kunna insistera på demonstrationsförbud (om församlingen så önskar)?
Tycker det är den springande punkten här. Jag sa tidigare att jag tyckte att demon borde flyttas om det där med "ett stenkast" verkligen stämde. Men nu verkar det tydligt att det är betydligt mer än så, runt 250 meter och bortom hör- och synhåll. Då tycker jag demon ska tillåtas, och jag tycker det är oärligt av skribenterna att försöka göra sken av att något annat var fallet.
Men du kanske redan har svarat klart och tydligt på detta, har inte riktigt följt tråden i detalj de senaste dagarna.