2017-09-18, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det var ju PhDSahlander som påstod att Kim pga sin låga ålder (30år) och sina ”vanliga vardagliga erfarenheter av vanligt folk” inte hade hunnit skaffa sig ”en vuxen människas levnadsvisdom och erfarenheter”.

Hon var alltså icke vuxen enligt Sahlander. Ett barn med andra ord.
Ja? Det gör det väl inte till sanning? Det är det jag menar, det behövs belägg för påståenden - och bevisbördan ligger på den som hävdar något. Jag gav dig dessutom en rätt stor bunt av saker som tydde på motsatsen.
Citat:
Ett barn kan inte reflektera över olika faror och ett barn kan inte läsa av farliga situationer och farliga människor (särskilt när Kim inte förstod sig på psykopater och narcissister..trots sin gediga journalistiska utbildning och trots sitt specialintresse av konstiga människor).

Själv kan jag gå med på beskrivningen ”naiv” ifall man nu hävdar att hon fortfarande vid fyllda 30 var som ett barn som hade levt ett skyddat liv trots allt det destruktiva som tycks ha fascinerat henne.
Precis, det här hävdas trots att hennes livserfarenheter tyder på något annat - och då är det väl rimligt att fråga vad för belägg som finns för den teorin? Man kan inte bara säga att hon är naiv för att en random internetanvändare hävdar det - det om något är rätt naivt PhDSahlander själv använder ju liksom ordvalet att han (hon?) kan "tänka sig" att KW levt ett skyddat liv och inte tillhör de som "varit med om en del och har antennerna ute" (som tydligen PhDS tillhör). Det är liksom en höna av en tanke på en fjäder det här med hennes godtrogenhet/naivitet som spinner runt i tråden...
Citera
2017-09-18, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av portnoy
PM går med på undersökning.

https://www.sydsvenskan.se/2017-09-18/madsen-gar-med-pa-sinnesundersokning

Ja, han har väl fått klart för sig att han inte kommer undan en undersökning, så det är bättre att gå med på den. Om det ger något för mordutredningen, visar sig. Att det kan behövas för att utmäta rätt påföljd framöver, fängelse eller vård, är väl ganska klart.
Citera
2017-09-18, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aloc
Ja? Det gör det väl inte till sanning? Det är det jag menar, det behövs belägg för påståenden - och bevisbördan ligger på den som hävdar något. Jag gav dig dessutom en rätt stor bunt av saker som tydde på motsatsen.

Precis, det här hävdas trots att hennes livserfarenheter tyder på något annat - och då är det väl rimligt att fråga vad för belägg som finns för den teorin? Man kan inte bara säga att hon är naiv för att en random internetanvändare hävdar det - det om något är rätt naivt PhDSahlander själv använder ju liksom ordvalet att han (hon?) kan "tänka sig" att KW levt ett skyddat liv och inte tillhör de som "varit med om en del och har antennerna ute" (som tydligen PhDS tillhör). Det är liksom en höna av en tanke på en fjäder det här med hennes godtrogenhet/naivitet som spinner runt i tråden...
Hon befinner sig i Köpenhamn och skall intervjua en rakets- och ubåtskuf. Även om hon haft minsta lilla dubier ang detta att sätta sig i en ubåt med honom, så kanske tanken finns att "aldrig i livet - sånt händer inte här och inte nu. Och inte mig."
Jag är övertygad om att de kom ihop sig om något, han förgick sig pga något temperamentsutbrott. Sen fick han spel och gjorde sig av med henne på ett ganska grisigt sätt. Men vad de kom ihop sig om vete gudarna. Sex? Den tanken ligger närmast. Kanske han försökte sig på en liten amorös stund och hon tvärvägrade. Resten kan man bara gissa. Eller allt är gissningar. Fan vet om vi någonsin får veta.
Citera
2017-09-18, 12:19
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
"Peter ser alltid sig själv som i ett krig, under en mission."

Det är säkert detta som KW inte fattade. Det var inte frågan om någon lek. Detta var ett krig på liv och död..

Fanns inget att fatta. Du sitter ju med facit i hand. Så oerhört lätt att dela ut rekommendationer då.
Citera
2017-09-18, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Hon befinner sig i Köpenhamn och skall intervjua en rakets- och ubåtskuf. Även om hon haft minsta lilla dubier ang detta att sätta sig i en ubåt med honom, så kanske tanken finns att "aldrig i livet - sånt händer inte här och inte nu. Och inte mig."
Jag är övertygad om att de kom ihop sig om något, han förgick sig pga något temperamentsutbrott. Sen fick han spel och gjorde sig av med henne på ett ganska grisigt sätt. Men vad de kom ihop sig om vete gudarna. Sex? Den tanken ligger närmast. Kanske han försökte sig på en liten amorös stund och hon tvärvägrade. Resten kan man bara gissa. Eller allt är gissningar. Fan vet om vi någonsin får veta.
Yes, men det är stor skillnad på att hävda att just det valet att sätta sig i ubåten kan betraktas naivt (vilket jag iofs inte tycker det var) och att hävda att KW var ett barn i en 30-årig kvinnas kropp som glidit genom livet på en räkmacka. Det är liksom där jag sparkar bakut när folk drar tio varv till på en spekulation, utan något annat att backa det med än att någon annan i tråden sagt samma sak..

Tror typ precis som du, och jag är också jäkligt rädd att vi inte kommer få veta. Dessutom rätt orolig över att han kommer slippa dömas för mord - tänk hur det gick för Mats Alm och Linda Cheng-mordet, där var det ju att kroppen var så illa tilltyglad att man inte kunde visa på dödsorsaken som gjorde att han gick relativt fri, helt sjukt egentligen..
Citera
2017-09-18, 12:29
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Kan du inte bidra med vad du har läst där det framgår att hon INTE var naiv?

Här påstås det motsatsen så det vore ju kul om du kunde komma med motbevis
Det är ingen som känner henne som har påstått att hon är naiv.
Framför allt är det tråddeltagare som i sina fantasier vill se henne som naiv.
Du med flera definierar henne som naiv för att hon inte var rädd för att vara ensam med en man, fast många visste med vem hon var och att han inte hade visat våldstendenser mot kvinnor tidigare.
Citera
2017-09-18, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2

Men hur professionellt är det att tänka så om man har dubier: ”Det händer inte mig”..?

Närmast till hands var väl inte tanken på styckmord utan snarare ”vad ska jag göra då ifall det blir en obehaglig stämning ombord och jag har ingen möjighet att fly/kalla på hjälp?”
Citera
2017-09-18, 12:31
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Man skulle kunna tänka sig att Kim innan den intervjun hade gjort lite research på Idi Amin och insett att sonen troligtvis inte hade haft en helt vanlig uppväxt och därmed kunde förväntas vara lite annorlunda än Kims barndomsvänner..
Lite misstänksamhet skulle säkert inte skada vid det läget oavsett om sonen inte hade för planer att mörda Kim på plats.
Vet du vilka försiktighetsåtgärder hon vidtog innan den intervjun eller sitter du och fantiserar som vanligt?
Citera
2017-09-18, 12:32
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Men hur professionellt är det att tänka så om man har dubier: ”Det händer inte mig”..?

Närmast till hands var väl inte tanken på styckmord utan snarare ”vad ska jag göra då ifall det blir en obehaglig stämning ombord och jag har ingen möjighet att fly/kalla på hjälp?”

Man behöver inte tillkalla hjälp pga 'dålig stämning'. Det ingår i en journalists arbete att hantera dålig stämning.
Citera
2017-09-18, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Man behöver inte tillkalla hjälp pga 'dålig stämning'. Det ingår i en journalists arbete att hantera dålig stämning.

Idiot..

Dålig stäming = han kastar saker omkring, gör sexuella närmanden..
Citera
2017-09-18, 12:39
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Idiot..

Dålig stäming = han kastar saker omkring, gör sexuella närmanden..

Skön stil du har.

Det du beskriver nu är inte vad man kallar dålig stämning.
Citera
2017-09-18, 12:40
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Exakt så.

Sen har en del beskrivit att PM blir arg på journalister och att hon därför borde vara rädd.
Ilska brukar inte vara farligt och PM har enligt vad som tidigare är känt aldrig varit våldsam mot någon journalist.

Det finns massor med jobb som ibland skapar ilska hos personer de möter. (t.ex. polis, vakt, socialarbetare, lapplisa mm)
Det betyder inte att alla människor borde vara rädda för att ta just de jobben.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in