2017-06-14, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Din farsas tand
Är det vapenskåp är det större risk att de efterlämnar spår. Och kanske säger mer om gärningsmännen än man tror. Det är enorm skillnad på om det var kassaskåp eller vapenskåp de tog med sig. Vad vet vi?

Ingenting. Dere spekulerer på spekulasjoner. Polisen vet nok.
Citera
2017-06-14, 21:06
Medlem
Alla borde ha dolda kameror som filmar allt bus som vill åt våra tillgångar

även om det inte håller som bevis (och är väl kanske maskerade?) så kanske man kan se något? fordon m,m

sedan skulle jag nog undvika att ha ett kassaskåp för då tror ju tjuvarna att det finns något värdefullt att stjäla?

vapenskåp är ju en annan sak då det är ett måste om det finns vapen
Citera
2017-06-14, 21:16
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Av vilken anledning tar man med sig ett kassaskåp som man genom hot på plats kan få öppnat?

Den som mördade paret hade allt att vinna på att hota fram en öppning av ett kassaskåp, likaledes att hota sig till en redogörelse för värdesaker i bostaden.

Vem som helst hade berättat för att rädda livet på sin partner och sig själv, det utesluter dock inte att mördaren trots allt mördade för att tysta vittnen till rånet.
De kanske försökte med hot men paret vägrade att öppna, de kan ha tagit till våld som blev till övervåld.
Ev kassaskåp kanske de fick baxa in i bilen oöppnat , paret kan ha varit illa misshandlade och dött där de lämnats tejpade.
De kan också tejpats för att sedan misshandlas grovt, kanske till döds.
Oavsett, dödar talar inte och man tystnar vittnen.
2 människoliv värderas inte alltid så högt.
Öststatare eller möjligen någon pursvensk bindgalen pundare är mitt tips.
Modus Operandi och brutaliteten talar för 90% sannolikhet Öststatare, 10% sannolikhet skogstokiga svenska knarkare skulle jag tippa.
Kan dock ta tid och bli svårlöst, GM kan ha lämnat landet efter morden.
Citera
2017-06-14, 21:42
Medlem
Vad tror ni, ev GM måste ju ha lämnat massvis med spår efter sig? I form av DNA? Fotavtryck? Däckavtryck? Kan väl omöjligt ha städat upp efter att ha haft ihjäl två personer?
Citera
2017-06-14, 21:46
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Polisen undersöker brödratrio efter dubbelmordet

STOCKHOLM/LINKÖPING. Polisen i Östergötland misstänker att det äldre paret i Mantorp inte är dubbelmördarnas första offer.
Nu granskar utredarna tidigare likartad brottslighet – och redan i början av veckan fick man upp ögonen för en brödratrio som gripits i Småland.
– De här åtgärderna som vi vidtar är en del av det operativa arbetet som vi inte kommenterar, säger Thomas Agnevik, som för spaningsledningens talan.

Citat:
Bröderna ska ha gripits av en slump i Vrigstad i Jönköpings län och i bilen fann polispatrullen då rånarluvor och andra misstänkta ”attiraljer”. Dessutom beslagtogs brödernas kläder, mobiler och bil.
Efter gripandet ska brödratrion ha anhållits av åklagare misstänkta för förberedelse till rån.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wqPzA/brodratrio-intressant-i-polisens-utredning-om-dubbelmorden
Citera
2017-06-14, 21:55
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Gripandet i Vrigstad skedde i februari (måste vara detta)

Citat:
Vid tretiden tisdag natt greps två män i Vrigstad misstänkta för förberedelse till stöld.----------------
Publicerad 21 feb. 2017 11:04

Citat:
De gripna männen är i 35- respektive 40-årsåldern.

https://www.tranastidning.se/article/tva-greps-med-verktyg-i-bilen/
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2017-06-14 kl. 21:58.
Citera
2017-06-14, 22:02
Medlem
Har läst tråden....
Är ingen kriminalexpert.
Men har funderat lite och tänkt lite logiskt.
Huset ligger lite avsides och i en grupp av hus. Detta gör att man måste nästan ha lite geografiskt kunskap att hitta dit. Vilket gör att öststatarspåret är lite borta. Liksom en random öststatstjuv person gör inget rånmord på måfå. Överraskade vid inbrottet??? Nä liksom det känns lite mer planerat än
Knarkare som gjort rånmordet. Nä de är lite för desoreinterade och för oorganiserade för detta brott och detta brott kräver nog rätt mycket planering innan om jag sklulle tippa. Flyktväg också vidare.
Eftersom värdesaker har försvunnit och ev kassaskåp så måste det ha varit någon typ av större bil.
Grannar måste ju sett eller märkt något annorlunda (man kan inte släppa en fis i mantorp innan det är högst uppe på byskvallret) Att de var bundna är också en orsak att det är planerat innan. Knarkare har inte den framförhållningen att ha med sig bindningsmaterial. Öststatsligor skulle valt mer avsides hus. Rånmördare tar inte random hus och binder och slår ihjäl offren.

Då är min teori denna.
Personerna som har gjort detta är bekanta med brottsoffrena på något sätt. De har träffats innan. (affärer eller föreningsliv eller random möte)Gärningsmän har kunskap om värdesaker/kontanter finns hemma. De har även kunskap om geografiska området. De har även planerat brottet under en tid. De är nog väldigt spaka eftersom att det har gått överstyr och trycker någonstans. Planen var nog mer att råna för att pengar fanns där enligt byskvaller. Gärningsmän har nog inget större brottregister utan allting har princip gått åt helvete på grund av övervåldet har används.

Lösning kommer nog när delar av godset avyttras eller när någon av dom inte orkar längre.
Gärningsmännen är nog fler än två ... typ tre stycken skulle jag gissa... Två som håller på med brottsoffrena och den tredje är utkik/letare efter värdesakerna.

Vilka är dessa personer???
typ 20 til 30 år
bor i anknytning till mantorp eller har anknyting till mantorp på något sätt
Jag skulle tippa på arbetslösa eller deltidsarbetare
De har dålig eller ingen ekonomi
De har varit vänner sen länge

Jag kanske titta på för många deckare... men det är min teori
Citera
2017-06-14, 22:04
Medlem
Mooskys avatar
AB
Citat:
I bakgrunden för Östgötapolisens intresse finns bland annat en dom för flera år sedan där två av bröderna dömdes till fängelse för att ha trängt sig in i en lägenhet och misshandlat en man med slag och sparkar.
Männen är också dömda för andra brott, till exempel narkotikabrott.

Citat:
En man blev rånad och misshandlad i sin lägenhet tidigare i sommar. Tre män trängde sig in i mannens lägenhet och utdelade sparkar, slag och skallningar.I tisdags inleddes rättegången mot de tre män som åtalats för brottet.
De misstänkta är två bröder, en 25-åring och en 18-åring, och deras 18-årige kompis. Den målsägande, som är i 40-årsåldern, kände sedan tidigare till bröderna och var skyldig den yngre brodern pengar. Enligt de tre männen var han skyldig den yngre brodern ungefär 1500 kronor, pengar som han uppges ha lånat några månader tidigare.

https://www.smalandsdagblad.se/article/rattegang-mot-nassjotrio/

Kan det var dom här tro?
Citera
2017-06-14, 22:06
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Gripandet i Vrigstad skedde i februari (måste vara detta)

https://www.tranastidning.se/article/tva-greps-med-verktyg-i-bilen/
Stärker teorin om folk utifrån på stöldturné i Sverige, de stjäl för att sedan sälja i hemlandet.
Behöver dock inte vara just de här men samma typ av folk.
Citera
2017-06-14, 22:10
Medlem
Dom borde lämnat ifrån sig spår i form av DNA på brottsplatsen. Hoppas att dom nu gripit rätt män och att dom behandlas på fängelset, som dom behandlade detta paret.

En fundering:
Hur är det egentligen med DNA i Sverige? Lagras det i någon form av bank när man gjort brott eller varit misstänkt?
Citera
2017-06-14, 22:13
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonkeyboy
Har läst tråden....
Är ingen kriminalexpert.
Men har funderat lite och tänkt lite logiskt.
Huset ligger lite avsides och i en grupp av hus. Detta gör att man måste nästan ha lite geografiskt kunskap att hitta dit. Vilket gör att öststatarspåret är lite borta. Liksom en random öststatstjuv person gör inget rånmord på måfå. Överraskade vid inbrottet??? Nä liksom det känns lite mer planerat än
Knarkare som gjort rånmordet. Nä de är lite för desoreinterade och för oorganiserade för detta brott och detta brott kräver nog rätt mycket planering innan om jag sklulle tippa. Flyktväg också vidare.
Eftersom värdesaker har försvunnit och ev kassaskåp så måste det ha varit någon typ av större bil.
Grannar måste ju sett eller märkt något annorlunda (man kan inte släppa en fis i mantorp innan det är högst uppe på byskvallret) Att de var bundna är också en orsak att det är planerat innan. Knarkare har inte den framförhållningen att ha med sig bindningsmaterial. Öststatsligor skulle valt mer avsides hus. Rånmördare tar inte random hus och binder och slår ihjäl offren.

Då är min teori denna.
Personerna som har gjort detta är bekanta med brottsoffrena på något sätt. De har träffats innan. (affärer eller föreningsliv eller random möte)Gärningsmän har kunskap om värdesaker/kontanter finns hemma. De har även kunskap om geografiska området. De har även planerat brottet under en tid. De är nog väldigt spaka eftersom att det har gått överstyr och trycker någonstans. Planen var nog mer att råna för att pengar fanns där enligt byskvaller. Gärningsmän har nog inget större brottregister utan allting har princip gått åt helvete på grund av övervåldet har används.

Lösning kommer nog när delar av godset avyttras eller när någon av dom inte orkar längre.
Gärningsmännen är nog fler än två ... typ tre stycken skulle jag gissa... Två som håller på med brottsoffrena och den tredje är utkik/letare efter värdesakerna.

Vilka är dessa personer???
typ 20 til 30 år
bor i anknytning till mantorp eller har anknyting till mantorp på något sätt
Jag skulle tippa på arbetslösa eller deltidsarbetare
De har dålig eller ingen ekonomi
De har varit vänner sen länge

Jag kanske titta på för många deckare... men det är min teori
Trams, hantverkare från utlandet som jobbar eller jobbat i trakten kan ha tipsat för det fall de inte har gjort detta för egen hand.
Någon kan tom varit i fastigheten, utfört arbeten hos paret och sedan tipsat.
De kan ha hört att paret sålt en fastighet, sett ett kassaskåp, smycken eller observera andrat värdesaker i huset.
Citera
2017-06-14, 22:14
Medlem
Pundare eller yrkeskriminella "semesterfirare" tro
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här