2017-09-17, 17:21
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holgerett
Bergs slussar ligger inte i Motala, utan i just Berg.
Tack kunde ju kollat upp det innan jag postade, det är långt i mellan 3,5 mil och 32 min med bil.
Citera
2017-09-17, 17:44
Medlem
Ett faktum är att polisens utredning gått på lågvarv under sommarsemestern. Därav har hundratals timmar av övervakningsfilmer blivit liggande ogranskade.

En kvalificerad gissning är att man efter genomgång av filmerna fastnat för något misstänkt fordon. Detta i kombination med mobiltrafik, kontokort, tapeinköp etc kan ha lett fram till ett genombrott.

Möjligt är också att polisen skaffat den misstänktes DNA genom spaning innan gripandet. Plockat upp en fimp eller serviett som innehåller de eftertraktade biologiska spåren.
Citera
2017-09-17, 17:45
Medlem
1. Raggar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Tejpen är egentligen det enda som kunde leda rakt till en specifik person. I detta fall förmodligen via betalkort.

1 Hundratals mobiler har förmodligen varit uppkopplade till master i närområdet under det tidsspann som mordet antas ha begåtts.

2 Raggarbilen är fortfarande inte identifierad.

3 DNA berättar inget så länge du inte har en misstänkt att köra det emot.
1. Den där raggarbilen- verkar vara svårt att identifiera-och hitta?
Den där bilen var synlig två dagar i rad hos makarna Lekander.
OM detta stämmer, så begås förmodligen själva morden ena dagen- och kanske besöket vid bankomaten-
andra dagen kommer raggarbilen tillbaka, mördaren försöker få bort spår genom att släppa på vatten, vattendränka golven, torka av handtag odyligt.
Tejpen satt dock kvar på makarna när de hittades.
Men det tyder på att mördaren är en kallhamrad typ-
sakerna som stals hos makarna har förmodligen hittats nu.
Citera
2017-09-17, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Tack kunde ju kollat upp det innan jag postade, det är långt i mellan 3,5 mil och 32 min med bil.

Ja precis och 22 min mellan Bergs slussar och Mantorp
Citera
2017-09-17, 17:51
Medlem
Om E har pundarproblem och skriande penningbehov, finns det då inte tänkbara rånoffer närmare Mullsjö. Är man ute efter cash en helgkväll varför åka till Mantorp? Det är något som inte stämmer med motivet.

Vem förvarar stora summor kontanter hemmavid? Ingen. Att överföra pengar till E's konto är inte så smart. Även om han är efterbliven förstår han det. Det som återstår är att ta ut pengar i cash vilket ger 10-15 tusen från ett random konto efter lön och räkningar betalda. Det är extremt dålig utdelning för så mycket elände han orsakat.
Citera
2017-09-17, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VanitaToftby
Personligen hade jag fortsatt söderut på E4:an och svängt upp norrut efter Jönköping. Lite för tråkig väg mellan Motala-Karlsborg.

Över Jönköping är en självklar väg om man bor i Mullsjö. Ska man till Skövde eller orter norr om Skövde väljer man vägen över Karlsborg.
Citera
2017-09-17, 17:56
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifeonmars
Ja precis och 22 min mellan Bergs slussar och Mantorp
Det är ju ändå en bit och en mycket svag koppling till platsen men kände ändå att det var värt att nämnas då det är i samma län som morden.
Citera
2017-09-17, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kongeroa
Men morden är ju planerade, man åker inte runt med silvertejp o rep hursomhelst..och plötsligt drabbas av raseri!! Kolla bak i tråden bl a hans vän-lista.....det kan finnas orsaker som mördaten velat hämnas å det grövsta. .Nåt som hände i mgms barndom..om du förstår...mgm kanske nu såg sin chans att "ge igen"...
.
Det var säkert rykten om lättåtkomliga pengar som gjorde att han sökte upp Lekanders, skvallret sa att de vunnit mycket - han kom dit- men paret Lekander borde varit motsträviga att lämna ifrån sig pengar koder o bankomatkort.
Då triggas hans raseri.
(Folk med mycket pengar brukar inte ha stora summor varken hemma el på bankomatkortet.
De placerar sina pengar- nu kanske de inte hann placera trav-vinsten - men pengar i stora summor förvarar
man knappast i madrassen eller i hemmet.
Hade de ett kassaskåp så ville han väl åt kassa-skåpet- försvann det?)
Tror inte han kom åt någon större summa-ändå.
Senast redigerad av moshes 2017-09-17 kl. 18:05.
Citera
2017-09-17, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
De placerar sina pengar- nu kanske de inte hann placera trav-vinsten - men pengar i stora summor förvarar man knappast i madrassen eller i hemmet.
Hur fungerar det med riktigt stora vinster?
Sätts de in på något konto? Jag antar att man knappast får ut kontanter, eller?
Citera
2017-09-17, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Det är ju ändå en bit och en mycket svag koppling till platsen men kände ändå att det var värt att nämnas då det är i samma län som morden.

Ja! Vägarna i de här trakterna är mycket populära MC-stråk och det går fort att ta sig. På somrarna kommer de i långa rader och stannar i stora grupper på olika utkiksplatser och andra sevärdheter.
Citera
2017-09-17, 18:08
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perelk
Tejpen är förmodligen inköpt på Dollarstore i Mantorp.

Kommer de inte fram till något innan kl 12 imorgon så måste han försättas på fri fot.

Jag tror snarare att det redan vid anhållandet förelåg så starka bevis att det räcker för häktning. I morgon vet vi.
Citera
2017-09-17, 18:10
Medlem
Långsökt ..Men
Hade inte det varit något gripande i Göteborg i samband med Mullsjö?

Jag tänkte så här, att kan EG velat bli medlem i någon motorcyckel-organation
och de haft något otalt med de mördade och då skulle EG få visa sitt mod och råna offren på beställning
Eller om EG var skyldig motorkillarna för knark OSV.
Låter tokigt men man vet aldrig var haren har sin gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in