Citat:
Ursprungligen postat av
Snusovic
Planerar eller riskerar ni att trampa så djupt i blötan att ni måste torka kängorna "on the go"? Då är skalkängor ett måste, och Lundhags är herren på täppan. Om inte, så borde ni kolla på Crispi, otroligt goda kängor, har ett par Skarven själv och har nästan bara lovord. NATO kängor är fantastiska i slitstyrka, men att inte fler värnpliktiga fått ankelskador av att bära tungt utan riktigt fotstöd är mer än jag förstår.
Av ren nyfikenhet, vad exakt menar du med "NATO kängor"?
Håller med dig ang skalkängor men i de flesta fallen så funkar vilket som. Mina nyvarande Haix KSK 3000 (membran) torkar snabbare än mina Norska kängor utan membran, anledningen är att vattnet sugs väldigt lite upp av materialet i membrankängan. I flesta fallen bara att tömma och byta sockor och inläggssula så är det klart. Däremot torkar mina jungelkängor ännu snabbare pga dräneringshål
Skalkängor har sin plats och de håller i 10 år om man tar hand om de, membrankängor håller enbart 5-6 år om man har tur.
Däremot kommer jag Aldrig mer gå tillbaka till skalkängor, i mina ögon är det historia och egentligen inte alls bättre, och absolut inte bättre för stackars foten när man kommer där med nypackad 25kg ryggsäck.