Citat:
Ursprungligen postat av
mattep74
För mig är en ikon i ett lag någon som spelat där en längre tid än de två säsonger Kim gjorde i Djurgården innan han blev proffs. Totti, Lampard, Gehrard etc är ikoner för sina lag då de spelat där större delen av sin karriär.
Jag tycker inte att Marcus Berg är en ikon för IFK Göteborg då han inte spelade där tillräckligt länge.
Men det kan vara så att jag har ett annat synsätt då jag är så pass gammal att jag kommer ihåg när lagen var i stort sett oförändrade från år till år.
Jo men med svenska mått går det inte att jämföra. Även om Gerrard, Lampard och Totti nekade bud från andra klubbar ser det nog ändå bra ut på kontot. Alla 3 har vunnit stora titlar dessutom.
Tror absolut det kan ha att göra med att du är äldre och tänker så. Finns ju inte många BRA spelare som stannar i allsvenskan numera, de söker sig rätt tidigt utomlands.
Även om jag älskar allsvenskan och egentligen bara bryr mig om hur det går för DIF så måste man ju kunna erkänna att det inte är världens bästa liga där bra spelare inte stannar särskilt länge, så om vi i Kim och Isak har 3 respektive 4 säsonger än så länge varav 2 varit SM-guld rankas de högt. Särskilt då Kim kanske är den bästa fotbollspelaren som spelat i DIF och Isak kanske den bästa målvakten.
Klart t.ex. "Knivsta" Sandberg (århundratets Järnkamin) och den som har flest mål för DIF alltid kommer rankas som en större ikon. Men det var en helt annan tid när han spelade. Dessutom landslagsman i 3 sporter, skulle aldrig hända idag. Vi hade dessutom en startspelare i VM-finalen 1958 i form av Sigge Parling. Sånt händer inte idag.
För övrigt var gårdagens match en av de spelmässigt sett bästa matcher jag någonsin sett Djurgården göra.