2017-09-14, 10:32
Medlem
Aleopas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
För mig är en ikon i ett lag någon som spelat där en längre tid än de två säsonger Kim gjorde i Djurgården innan han blev proffs. Totti, Lampard, Gehrard etc är ikoner för sina lag då de spelat där större delen av sin karriär.

Jag tycker inte att Marcus Berg är en ikon för IFK Göteborg då han inte spelade där tillräckligt länge.

Men det kan vara så att jag har ett annat synsätt då jag är så pass gammal att jag kommer ihåg när lagen var i stort sett oförändrade från år till år.

Ibland tycker jag kärleken kan växa, samtidigt som myten kanske, till en spelare som redan lämnat. Vissa spelare som spelat få år i klubben men många år utomlands får en egen plats hos en av någon anledning. Man kollar hur de går för deras klubbar och håller en tumme för dem.
De kanske är vanligare nu än när lagen knappt ändrades.

Annars är de ju fantastiskt skoj hur många hemvändare som levererar i allsvenskan. Trenden med att välja Danmark eller Norge när de ska skrivas de sista kontrakten är nästan borta, vilket är ett stort plus.
Citera
2017-09-14, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrogenHammarby
Hur räknat du målchanser i dessa matcher? Eller är siffrorna för dessa målchanser tagna någonstans?

I detta derby var det ingen tvekan om att ni bör ha vunnit sett till spelövertag och målchanser men i vårderbyt hade ni väl knappt en målchans?
Det är från den "officiellt" håll (flashscore) både bollinnehavet och målchanser.

Det enda avslutet som inte gick rakt på (frisparksmålet i målvaktshörnan) gick väl i mål?
Citera
2017-09-14, 19:01
Medlem
Citat:
För mig är en ikon i ett lag någon som spelat där en längre tid än de två säsonger Kim gjorde i Djurgården innan han blev proffs. Totti, Lampard, Gehrard etc är ikoner för sina lag då de spelat där större delen av sin karriär.

Jag tycker inte att Marcus Berg är en ikon för IFK Göteborg då han inte spelade där tillräckligt länge.

Men det kan vara så att jag har ett annat synsätt då jag är så pass gammal att jag kommer ihåg när lagen var i stort sett oförändrade från år till år.

För mig handlar det väldigt mycket om karaktären på personen, både på plan och vid sidan av den, skolboksexempel på en sådan karaktär, David Boo Wiklander, nu är han inte en ikon, men vissa människor sätter sitt avtryck snabbt. Engvall skulle aldrig kunna bli en ikon då han han saknar det som krävs. Sedan är han en helt ok spelare, han är t ex smart och stark i det fysiska spelet.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2017-09-14 kl. 19:03.
Citera
2017-09-15, 07:15
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:

Precis, ikon-status är en sak, hjälte/favorit under ett par säsongen en helt annan. Berg dansade inte så länge hos oss men är blåvitt och hjärtligt välkommen tillbaka snart. Det är vid en ev återkomst det kan bli ikon över honom.
Det är rätt tråkigt att det extremt sällan numera finns spelare som stannar riktigt länge i en klubb.

Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
För mig handlar det väldigt mycket om karaktären på personen, både på plan och vid sidan av den, skolboksexempel på en sådan karaktär, David Boo Wiklander, nu är han inte en ikon, men vissa människor sätter sitt avtryck snabbt. Engvall skulle aldrig kunna bli en ikon då han han saknar det som krävs. Sedan är han en helt ok spelare, han är t ex smart och stark i det fysiska spelet.

DBW är fantastisk. Dels en bra mittback men vad man fått till sig och upplevt själv, även en fantastisk människa. Det finns en ödmjukhet där jag sannerligen uppskattar. Det har ju hänt saker i livet där som gör att han har en mognadsgrad och inställning till livet och fotbollen jag beundrar.
Sedan att han är blåvitt gör ju inte saken sämre.
Citera
2017-09-15, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Precis, ikon-status är en sak, hjälte/favorit under ett par säsongen en helt annan. Berg dansade inte så länge hos oss men är blåvitt och hjärtligt välkommen tillbaka snart. Det är vid en ev återkomst det kan bli ikon över honom.
Det är rätt tråkigt att det extremt sällan numera finns spelare som stannar riktigt länge i en klubb.

DBW är fantastisk. Dels en bra mittback men vad man fått till sig och upplevt själv, även en fantastisk människa. Det finns en ödmjukhet där jag sannerligen uppskattar. Det har ju hänt saker i livet där som gör att han har en mognadsgrad och inställning till livet och fotbollen jag beundrar.
Sedan att han är blåvitt gör ju inte saken sämre.

Ni har väl er ikon i Hysen?
Citera
2017-09-15, 22:13
Medlem
Änglarna - Södra; matchstart klockan två?! Vad är det för djävla tid? Inte ens Stockholmsderbyn startar så tidigt.

Feldgrau och Kostymnisse har ni ställt in lördagsalarmet?
Citera
2017-09-15, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Änglarna - Södra; matchstart klockan två?! Vad är det för djävla tid? Inte ens Stockholmsderbyn startar så tidigt.

Den flyttades väl nu nyligen för att Häcken sköts upp till imon?

Edit; Nej här hade jag fel.
Senast redigerad av Jason_Puncheon! 2017-09-15 kl. 22:51.
Citera
2017-09-15, 22:51
Medlem
SGustafsson91s avatar
Citat:

Har säkra källor på att feldgrau behövt alarm även om det varit matchstart 15 eller 16. Så för hans del spelar det ingen större roll

Citat:
Ursprungligen postat av Jason_Puncheon!
Den flyttades väl nu nyligen för att Häcken sköts upp till imon?
Nej, den har varit planerad där sedan tidigare.
Citera
2017-09-15, 23:02
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGustafsson91
Har säkra källor på att feldgrau behövt alarm även om det varit matchstart 15 eller 16. Så för hans del spelar det ingen större roll

Nej, den har varit planerad där sedan tidigare.
Frölunda lirar väl i morgon?
Citera
2017-09-16, 08:26
Medlem
Kikade lite på återstående matchprogram.

Malmö
Hammarby, Östersund, Elfsborg, Halmstad, Norrköping, AIK, Sirius, Häcken
I princip hela övre halvan på tabellen där.

Djurgården
Örebro, Elfsborg, Hammarby, Sundsvall, Sirius, Häcken, Jönköping, Kalmar
Mest nedre halvan?

Häcken
Elfsborg, Norrköping, AIK, Östersund, AFC, Djurgården, Kalmar, Malmö
Också tufft schema men möjlighet till "6p matcher"

Gnaget
Halmstad, Sundsvall, Häcken, Elfsborg, Jönköping, Malmö, Göteborg, Örebro

Formtopp (senaste 5)
1. Häcken
2. Djurgården
3. Östersund (europadubblerar)
4. Göteborg
5. Kalmar

Formtopp senaste 10
1. Djurgården
2. Häcken
3. Malmö

Malmös ekonomi för att ha en kompetent truppbredd kommer säkert visa sig avgörande nu på slutet. Har Djurgården plötsligt förmåga att vinna när matcherna blir viktigare kommit tillbaka? Lite förvånad blev jag att Djurgården har mött lag från övre halvan och ligger i formtopp. Häcken hänger nog med till top-3. AIK? Jag känner mig pessimistisk - det här var ju året då ledarstaben hade "snäppat upp" och skulle vara på tårna på en gång. Vi var väl iofs mer med under våren än vad vi varit senaste matcherna. Kommer höstformen igång kan vi kanske nå 53-55 poäng vilket kan räcka till en tredje plats? Lika gärna kan vi stanna på 49-50 poäng som vårt nuvarande poängsnitt har varit.
Peking och Östersund kan också hamna i stim och landa tre:a?
Citera
2017-09-16, 09:10
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bowlaren77
Ni har väl er ikon i Hysen?

Det är han ja.

Citat:

Vem behöver alarm för att komma upp till en matchstart 14? Vi är inte just 14 år längre...
Själv tycker jag inte om hemmamatcher på helger, det har aldrig gynnat våra publiksiffror (vi drar sedan många, många år mest på måndagskvällar). Sedan klockan 14? Det fördärvar verkligen hela dagen.
Nu är det förvisso familjematch utannonserat så på det sättet är det väl bra.
Jag säger som vanligt, hemmamatcher måndag kväll, bortamatcher lör eller sön.

Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Frölunda lirar väl i morgon?

Ja, klockan 18 och det har väl mest varit en polisiär fråga kan tänkas att man vill ha lite marginal mellan matcherna. Nu ska ju Häcken-Ellos spelas 16 men iom att varken vi, bravida-matchen eller vf direkt är högrisk handlar ju det mer om att inte alla ska till/från arenorna samtidigt.
Citera
2017-09-16, 18:10
Medlem
Glädjeämnet idag var väl att Paka fick göra ett, annars var det inget vidare. Jag har inte gett upp hoppet om honom, mål per spelminut lär han vara i den absoluta toppen av AS sedans debuten, bara att hoppas att han får vara hel och slipper mer av skadehelvetet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in