2017-09-17, 14:38
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nej, MGM hittades inte via tips. Väger man samman vad åklagaren gått ut med så förefaller det ganska tydligt att det va tejpen som ledde dom rätt. Därifrån har man nystat vidare.

Kan hända att det stämmer att de inte fått tips. Men vet inte om det rör sig om själva tejpbiten.
Citera
2017-09-17, 14:44
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Kan hända att det stämmer att de inte fått tips. Men vet inte om det rör sig om själva tejpbiten.

Tejprullen betalades förmodligen med ”kontokort”.
Citera
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Nej, MGM hittades inte via tips. Väger man samman vad åklagaren gått ut med så förefaller det ganska tydligt att det va tejpen som ledde dom rätt. Därifrån har man nystat vidare.

Jag skulle inte vara så säker på att det just är tejpen det handlar om här. Det kan vara andra spår som sammantaget lett dom till EG; mobiltrafik, raggarbilen, DNA-spår på brottsplatsen som ej är från tejpen. Varför tror du på just tejpen?
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Som jag förstår det krävs ett domstolsbeslut, och dessutom krävs att domstolen medvetet bryter mot lagen eller praxis. Tror inte heller att PKU-registret är sökbart.

Så vi kan i praktiken utesluta att det är så det gått till.

Det kanske inte var det bästa argumentet i tider med lagbrytande myndigheter till höger och vänster.

I övrigt så håller jag med dig, sannolikt så har registret inte använts då det antagligen finns smidigare metoder att ta till.

Det finns inget DNA-register i PKU-banken, dock så kan man plocka fram ett enskilt blodprov och ur det utvinna DNA.
Citera
2017-09-17, 14:49
Medlem
Expressbussens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Det är ganska länge sedan "Osten" flyttade från Stenstorp i Falköpings kommun (till Götene). I Jönköping verkar Arla Foods finnas; på pendlingsavstånd till Mullsjö.

På arlas hemsida står falbygdens mejeri med, vad jag kan se är verksamheten igång

https://www.arla.se/om-arla/koncernen/mejerier/falbygdens-ost/

Men om det nu är Falköping, eller Jönköping, spelar ingen roll, MGMs kontakt med BO1s bror är då mindre trolig, eftersom BO1s bror jobbade på Arla Linköping. Om man nu inte haft gemensamt julbord eller nåt... eller att brodern är anledningen till att MGM fick sluta på Arla....nä... nä det låter tveksamt, eventuellt då om de haft några gemensamma funktioner Linköping/Jönköping/Falköping.
Citera
2017-09-17, 14:50
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Tejprullen betalades förmodligen med ”kontokort”.

Eller kreditkort. Inte omöjligt. Men petitesser.
Citera
2017-09-17, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Jag skulle inte vara så säker på att det just är tejpen det handlar om här. Det kan vara andra spår som sammantaget lett dom till EG; mobiltrafik, raggarbilen, DNA-spår på brottsplatsen som ej är från tejpen. Varför tror du på just tejpen?
Tejpen borde ju vara en ganska viktig pusselbit eftersom senaste nyheterna skrivit just om tejpen.
Citera
2017-09-17, 15:09
Medlem
Hört ryktesväg att tejpen är köpt på Gulf i Mantorp! Tror också att den är köpt med kort och på så vis kunna binda E*vin till morden.
Citera
2017-09-17, 15:25
Medlem
CredFrosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snusmumriken76
Hört ryktesväg att tejpen är köpt på Gulf i Mantorp! Tror också att den är köpt med kort och på så vis kunna binda E*vin till morden.

Intressant om detta rykte stämmer.
Utan att outa dig själv, kan du bedöma hur pass nära du varit källan till ryktet, alltså om du kan bedöma hur många "led" du befinner dig från källan?

Om det är på Gulf i Mantorp som tejpen sålts så borde ju ryktet komma från en anställd på Gulf som vet att Polisen spårat tejpen just dit. Vad jag undrar är alltså om du vet om ryktet kommer från "en-kompis-till-en-kompis-till-en-kompis-till-mig-lär-ha-sagt..." eller inte.

Om tejpen inhandlats så pass lokalt så säger det ju en hel del om huruvida morden var planerat eller ej.
Citera
2017-09-17, 15:26
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snusmumriken76
Klantigt av Edvin om det stämmer. Om man ska inhandla mordredskap så är kontanter närmast självklart att använda.
Citera
2017-09-17, 15:31
Medlem
CredFrosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Klantigt av Edvin om det stämmer. Om man ska inhandla mordredskap så är kontanter närmast självklart att använda.

Kanske inte självklart om GM befann sig i ett förvirrat tillstånd/ påverkad av droger?
Citera
2017-09-17, 15:38
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CredFrost
Kanske inte självklart om GM befann sig i ett förvirrat tillstånd/ påverkad av droger?
Där har du en poäng. Samtidigt kan han även ha fastnat på övervakningskameran på Gulf, om de har någon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in