2017-09-17, 13:54
Medlem
Tryckkokarens avatar
Nytt PM från en användare som inte vill outa sig:

Citat:
Jag är uppvuxen i Mullsjö och känner väl till familjen Gyllensvaan. Stallgatan där Edvin bor är ortens i särklass sämsta gata och det är sedan länge känt att det är socialfall, pundare, utlänningar osv som bor där. Ingen med självrespekt flyttar dit. Edvins pappa har ett gott rykte som egenföretagare och har haft det gott ställt, så lite lustigt är det ju att sonen hamnat på Stallgatan. En sak som inte framkommit i tråden är att detta "dåliga humör" verkar vara något som går i familjen. Minns mycket väl när hans äldre bror (som fortfarande bor i Mullsjö) som barn fick sina vredesutbrott. Dessa yttrade sig i ett raseri och med våldsamheter som jag som barn aldrig hade sett tidigare. Minns att många var rädda för honom. Kan ju vara så att även Edvin har detta inom sig.
Citera
2017-09-17, 13:59
Medlem
25Decembers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Det slog mig precis också.

Om inte Edvin förekommit i utredningen tidigare så har han rimligtvis inte blivit topsad heller. Han är inte känd av polisen eller dömd för något brott heller, så polisen kan inte ha hans DNA.
Att polisen skulle använt sig av PKU-registret är osannolikt.
Polisen får väl inte ens använda sig av pku?
Citera
2017-09-17, 14:03
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Varför är det osannolikt ?
För att registret inte är sökbart. Sist det användes var vid mordet på Anna Lindh.

Som jag förstått det så krävs det ett domstolsbeslut för att polisen ska få ta del av det. Väldigt krångligt med andra ord, polisen behöver dessutom redan ha en misstänkt.

Med tanke på hur fort gripandet gick, och att de lika gärna hade kunnat topsa honom istället för att krångla med PKU-registret, så känns det osannolikt.

Egna reflektioner?
Citera
2017-09-17, 14:04
Medlem
Troians avatar
Citat:
Det slog mig precis också.

Om inte Edvin förekommit i utredningen tidigare så har han rimligtvis inte blivit topsad heller. Han är inte känd av polisen eller dömd för något brott heller, så polisen kan inte ha hans DNA.
Att polisen skulle använt sig av PKU-registret är osannolikt.

Det kan ju eventuellt vara så att någon tycker att han betett sig märkligt i samband med morden, och därför tipsat polisen om detta. Utan att utreda det vidare så har han sedan kallats in för ett DNA-prov, som man fick svar på under fredagen.
Citera
2017-09-17, 14:06
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det kan ju eventuellt vara så att någon tycker att han betett sig märkligt i samband med morden, och därför tipsat polisen om detta. Utan att utreda det vidare så har han sedan kallats in för ett DNA-prov, som man fick svar på under fredagen.
Det är inte omöjligt. Men att han inte har förekommit i utredningen tidigare, tolkar jag som att han inte heller har topsats.
Citera
2017-09-17, 14:08
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Åklagaren dementerade dock att någon form av tips lett fram till gripandet, så nej.
Citera
2017-09-17, 14:09
Medlem
Troians avatar
Citat:
För att registret inte är sökbart. Sist det användes var vid mordet på Anna Lindh.

Som jag förstått det så krävs det ett domstolsbeslut för att polisen ska få ta del av det. Väldigt krångligt med andra ord, polisen behöver dessutom redan ha en misstänkt.

Med tanke på hur fort gripandet gick, och att de lika gärna hade kunnat topsa honom istället för att krångla med PKU-registret, så känns det osannolikt.

Egna reflektioner?

Som jag förstår det krävs ett domstolsbeslut, och dessutom krävs att domstolen medvetet bryter mot lagen eller praxis. Tror inte heller att PKU-registret är sökbart.

Så vi kan i praktiken utesluta att det är så det gått till.
Citera
2017-09-17, 14:13
Medlem
Tryckkokarens avatar
Ett till PM från en användare som skrivit tidigare:

Citat:
Såg att en anonym person hört av sig till dig och pratat om aggressionsproblem inom familjen. Även om detta kan stämma så känner inte jag igen detta från Ed*in. Hur han var hemma vet jag inte. Men jag har spenderat tid med MGM ifråga fem dagar i veckan i nio års tid. Så lite har man ju sett i fråga om personlighet osv. Ed*in var inte någon av dom man var rädd för, kan inte minnas något vredesutbrott som hänt i skolan faktiskt. Visst var det bråk mellan killarna ibland. Men inget som var över det "normala". Finns en massa andra personer som verkligen hade aggressionsproblem och kunde bli riktigt våldsamma, dessa hade man ju mer tippat på kunnat göra en sådan här handling, men inte Ed*in, inte enligt mig. Han tillhörde lite vad man kan kalla "nördgänget" i skolan, de hade vild fantasi och lekte olika rollspel med pinnar och karaktärer på rasterna ända tills de var upp i 11-12 års åldern (något även vissa kunde reta dem för då en del ansåg dem vara för gamla för det). Hör av dig om du har någon fundering, så får jag se vad jag kan minnas.
Citera
2017-09-17, 14:15
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Åklagaren dementerade dock att någon form av tips lett fram till gripandet, så nej.

Det är väl isf DNA-matchningen som lett fram till gripandet. Beroende på hur tekniskt korrekt man vill uttrycka sig.
Senast redigerad av Troian 2017-09-17 kl. 14:19.
Citera
2017-09-17, 14:22
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:

Nej. Dom hade inte fått in något som helst tips om EG. (Åklagarens egna ord).

Edit; bollåtta
Citera
2017-09-17, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Expressbussen
samt arla Foods Linköping, herr svan tror jag snarare jobbade på falköping

Det är ganska länge sedan "Osten" flyttade från Stenstorp i Falköpings kommun (till Götene). I Jönköping verkar Arla Foods finnas; på pendlingsavstånd till Mullsjö.
Citera
2017-09-17, 14:32
Medlem
LeeVans avatar
Citat:

Nej, MGM hittades inte via tips. Väger man samman vad åklagaren gått ut med så förefaller det ganska tydligt att det va tejpen som ledde dom rätt. Därifrån har man nystat vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in