2017-09-17, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Hehe, ja det är svårt att se att KW skulle ha tagit en medveten risk med att bli halshuggen av en dansk snubbe med ubåt. Snarare isf större risk att ubåten skulle sjunka eller nåt. Jag jobbar fan ofta ensam med tjejer och jag har aldrig hört nåt om att de skulle vara rädda eller nån sån skit. Tjejer jobbar ju ensamma också för den delen. Ser ibland tjejer som kör buss och lastbil tex. Finns ju tjejer som är väktare också och de jobbar ofta ensamma. Jäkligt svårt att se nån risk med att bli halshuggen i en ubåt faktiskt.

Det har du rätt i. Ensamma tjejer kör taxi, arbetar nattskift på hotellreceptioner, kör buss etc.

Men å andra sidan kan det ju trycka på larmknappen ifall de hamnar i en hotfull situation. Man kan också springa ut från en hotellreception eller en butik ifall det krävs. Mobilen funkar också på alla dessa ställen ifall larmknappen inte skulle funka. Och det kanske finns även andra passagerare, gäster, kunder som kan hjälpa till att övermanna galningen.

Att bli halshuggen är väl inte prio ett när det gäller hotbilden. Det finns så mycket annat skit man kan råka ut för så det räcker och blir över.
Citera
2017-09-17, 09:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Nja, jag tänker nog som så att det finns inget färdigt avtal med Wired men att de känner till KW iaf. KW kanske har talat med personer som jobbar på Wired om att nån gång skriva en artikel till de. Ungefär så.

Jaja, vi kan släppa det där, det är inte speciellt viktigt i sammanhanget ändå.
Citera
2017-09-17, 09:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
KW kan inte, och ska inte lastas/anklagas överhuvudtaget för vad som hänt. Det är helt vansinnigt att "skylla" på henne.

Givetvis är det så.
Citera
2017-09-17, 09:46
Medlem
Caracallass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.youtube.com/watch?v=8edrzvHHkWg

Fast kolla detta klippet t.ex.. Är detta en styckmördare? Nä?
Jaa du jag misstänker det. Fruktansvärt duperande , jag mår illa. Förstår du hur många han har lurat?
Citera
2017-09-17, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nu får ni väl ändå ge er!
Om man analyserar händelseförloppet och konstaterar att PM gjorde vissa saker som ledde fram till slutet, måste man ju också kunna analysera vad KW gjort. Det är inte så sannorlikt att PM dödat henne för att han kom underfund med att hon inte var utsänd av Wired, men man måste ändå fundera över om detta var ett missförstånd dem emellan och vad det kan ha lett fram till.

Detta evinnerliga mörkandet av vad offret kan ha gjort! Ska vi inte diskutera rattfylla för att föraren dog? Eller om vederbörande kört non-stopp i 15 timmar utan paus? Eller om rökning orsakar cancer?

Ingen ska bli mördad, överfallen eller våldtagen - vare sig man går i en mörk gränd ensam, själv raglar runt stupfull eller följer med en främmande karl hem. Men nu är inte världen perfekt i ett rosenrött skimmer hur gärna vi än vill det. Då får man försöka vara förnuftig. Att tro att långsiktiga lösningar om bättre uppfostran och skolundervisning ska ta bort farorna hjälper ingen idag.

Vad som är förnuftigt eller inte framgår ofta av vad de som råkat illa ut gjort. Därför måste man både informera och kunna diskutera det. Att "pixla" verkligenheten är vansinne och lär oss ingenting.

Det är milsvid skillnad mellan att diskutera om KW kan ha lockat PM att ge henne några timmar av sin tid med falska förespeglingar om Wired, jämfört med att därför tycka det skulle vara hennes fel att hon dog. Den "domen" och skuldbeläggandet ligger i betraktarens ögon, dvs de postare som tycker att det inte får falla någon skugga över KW - för då är det inte lika hemskt och synd om henne för att hon är död. Vilket det naturligtvis är!

Det är inte sannolikt heller att PM dödat KW för att hon hade en svartvitblommig kjol på sig istället för byxor. Ändå måste det kunna diskuteras ”varför” hon hade valt just den klädseln. Var den ändamålsenlig för utflykten? Eller åkte hon i de kläder hon hade på sig under intervjun därför att hon inte gavs tillfälle (tillräckligt med tid) för ett klädutbyte?

Jag kan tänka mig att det fanns lediga overaller i Madsens raketlaboratorium, men var det Madsen som inte ville låna ut någon av dem? Eller Kim som avböjde? (för att de var smutsiga, luktade illa, var för stora eller att det skulle bli sämre bilder i tornet?)

Madsen själv borde ändå ha varit den som insett att en kjol var ett bra mycket sämre val än en smutsig overall så han borde rimligtvis ha nämnt detta till Kim. För hennes bästa.

Och om nu pojkvännen ändå hann till hamnen för att vinka av Kim då skulle han även ha kunnat ta med sig lämpliga kläder till henne.

Men detta FÅR man inte diskutera. Däremot kan man vända upp och ner Madsens overall och undra ”varför” han hade på sig en ”militäroverall”. Var de billiga? Praktiska? Boostade de hans ego? Hade han köpt ett helt lager? Dolde de blodfläckarna effektivare än en enfärgad overall? Etc..
Citera
2017-09-17, 09:54
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
https://www.youtube.com/watch?v=8edrzvHHkWg

Fast kolla detta klippet t.ex.. Är detta en styckmördare? Nä?
Du är löjligt naiv om du tror att du kan se på en person om han är styckmördare eller inte.
Citera
2017-09-17, 09:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret

Det är milsvid skillnad mellan att diskutera om KW kan ha lockat PM att ge henne några timmar av sin tid med falska förespeglingar om Wired, jämfört med att därför tycka det skulle vara hennes fel att hon dog. Den "domen" och skuldbeläggandet ligger i betraktarens ögon, dvs de postare som tycker att det inte får falla någon skugga över KW - för då är det inte lika hemskt och synd om henne för att hon är död. Vilket det naturligtvis är!

Visst kan du diskutera det sida upp och sida ner men det ter sig lite simpelt med tanke på att PM själv säger att han aldrig kollar upp en journalist, helt ointressant med research är hans budskap gällande den som vill träffa honom för en intervjuv.
Senast redigerad av proximac 2017-09-17 kl. 09:58.
Citera
2017-09-17, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Du är löjligt naiv om du tror att du kan se på en person om han är styckmördare eller inte.

Men då måste ju kvinnor ha detta i tankarna oavsett vilken man de sen än träffar. För vilken man som helst kan ju bara en potentiell styckmördare.

Eller?
Citera
2017-09-17, 10:02
Bannlyst
Citat:
Ja, och det är ju inte alls samma sak som att man "kommer från Wired", eller hur. En lögn rakt av.

OM GW har rätt, att M faktiskt har klippt till henne, så undrar jag om det inte är just detta som var den utlösande orsaken. Att han har lagt ner all denna tid på henne mitt i all stress för att få fin publicitet i Wired (där även hans förra kollega men numera fiende Bengtsson har en blogg), och så glömmer hon sig kanske och säger i förbifarten att "tack nu har jag massor av material till min artikel! Hoppas att Wired köper den nu då, jag har inte pratat med dom än!" Jag undrar lite, eftersom han sa det där till polisen redan i Dragör om att hon sagt att hon kom från Wired och att han inte kollat upp det. Varför var det så viktigt för honom att polisen fick veta (eller tro) detta?

Reflekterade över precis samma sak, att hon kanske blev avslöjad som lögnare, fick en örfil och att det eskalerade därifrån... inte troligt, men som med så mycket annat, möjligt.

Här har vi Bengtsson.

https://www.wired.com/author/kristian-von-bengtson/
Senast redigerad av Grumpyoldfart 2017-09-17 kl. 10:05.
Citera
2017-09-17, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
Visst kan du diskutera det sida upp och sida ner men det ter sig lite simpelt med tanke på att PM själv säger att han aldrig kollar upp en journalist, helt ointressant med research är hans budskap gällande den som vill träffa honom för en intervjuv.

Eller sen nämnde han detta särskilt för att han ville det komma fram att han hade blivit lurad. Att han hade varit godtrogen och trott på journalistens uppgifter utan att kolla dem först.

Det kanske var en indirekt eller "mellan raderna" budskap om att han borde ha kollat den där tjejen som påstod en sak - men sen visade det sig att det inte stämde.

Man vet ju inte hur hans hjärna fungerar.
Citera
2017-09-17, 10:11
Medlem
Citat:
Ja, och det är ju inte alls samma sak som att man "kommer från Wired", eller hur. En lögn rakt av.

OM GW har rätt, att M faktiskt har klippt till henne, så undrar jag om det inte är just detta som var den utlösande orsaken. Att han har lagt ner all denna tid på henne mitt i all stress för att få fin publicitet i Wired (där även hans förra kollega men numera fiende Bengtsson har en blogg), och så glömmer hon sig kanske och säger i förbifarten att "tack nu har jag massor av material till min artikel! Hoppas att Wired köper den nu då, jag har inte pratat med dom än!" Jag undrar lite, eftersom han sa det där till polisen redan i Dragör om att hon sagt att hon kom från Wired och att han inte kollat upp det. Varför var det så viktigt för honom att polisen fick veta (eller tro) detta?

Alternativt så att Madsen frågar NÄR artikeln ska publiceras och då inser KW att hon inte kan säga i vilket nummer utan börjar svamla om att hon måste få artikeln såld först för att kunna svara på den frågan..
Citera
2017-09-17, 10:11
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Reflekterade över precis samma sak, att hon kanske blev avslöjad som lögnare, fick en örfil och att det eskalerade därifrån... inte troligt, men som med så mycket annat, möjligt.

Här har vi Bengtsson.

https://www.wired.com/author/kristian-von-bengtson/

Grejen med det här fallet är ju att INGET är troligt, men eftersom vi vet att hon är död så måste något av alla dessa otroliga scenarios vara sant.

Någon som vet varför Bengtson kallar sig "von Bengtson" förresten. Det kan man ju inte heta. I Sverige är det inte tillåtet att ta namn med "von" eller "af" p.g.a. de betecknar adelskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in