2017-09-16, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Varför accepterar vi allt cp från bilvärlden? Ta bara det klockrena exemplet med dagens så kallade "stötfångare" Förr gjorde det skäl för namnet. Nu är det ett plast trams som täcker stora delar av fronten eller bakdelen.
Minsta lilla parkeringsknuff och det kostar tusentals kronor
Kom inte och skyll på dagens co2 hysteri. Detta började redan på 90talet och har bara blivit värre och värre till att som nu gått totalt över styr.
Ett effektivt sätt vore att försäkringsbolagen vägrade försäkra sådana här cp konstruktioner!

En annan grej är det löjliga modet med för hög midja. Vad är det för fel på rutor?
Skippa dom helt och dra plåten ända upp till taket vet jag!
Jag är glad att jag var barn på 80 och 90talet så jag fick chansen att se landet istället för inredningen i en dörr när jag satt i baksätet

Det är ingen som tvingar dig och köpa nytt, mer än ditt egna ego. Samma ego som anser att bilar ska vara designade för dig, inte säkerhet, tillverkningsmetoder, återvinning osv.

Låt mig gissa, du tror att en jänke-båt är det absolut säkraste som finns, dom väger ju trots allt tre ton och är bara plåt? Tänk om, tänk rätt. https://www.youtube.com/watch?v=joMK1WZjP7g
Citera
2017-09-16, 12:28
Medlem
Rasande-Roses avatar
Designen på många nya bilar är ju inte så kul, men jag älskar tekniken som strömlinjeformat bilkörningen enormt. Man behöver inte växla, efter motorväg/landsväg behöver man inte hålla farten med gaspedalen, jag kollar knappt döda vinkeln längre, kollar bara om radarn tänder gult i sidospeglarna. Under armstödet har man alla USB-uttag man behöver och man når de flesta funktioner via ratten. Och parkering ska vi inte ens tala om. Jag har alltid varit -usel- på att parkera när det involverar backning. Men nu har man kameror som visar bilen i helikoptervy, och jag gör alltid klanderfria, perfekta parkeringar i lod mellan strecken.
Citera
2017-09-16, 12:31
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Dra plåten ända upp till taket?

Hur ska du då se sidospeglarna och vad som händer vid sidan om dig?

Citat:
Ursprungligen postat av armbarmaster
Herrn kanske förstår innebörden av ironi?
Exakt. Titta på dagens bilar. Rutorna har krympt rejält dom senaste åren. Plåten är uppdragen väldigt högt på sidorna och bak. Utan backkameror och radar mm vore det nära nog omöjligt att parkera en sådan bil.
Citera
2017-09-16, 12:35
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
Var bättre bilar förut, det verkar ju mer teknik dom använder, desto sämre blir bilarna. Tacka vet jag Amazon det var en riktig bil, man kunde köra in något, då skyddade kofångaren bilen.

Citat:
Ursprungligen postat av TheRickiestRick
Amazonen hade väl inte ens bälten förutom i framsätena?

"Mer teknik ger sämre bilar." Motivera! Visst finns det mer som kan krångla men säkerheten håller du väl med om att den blir bättre?

Men hursom... Amazonen är så badass.
Just Amazonen är inget bra exempel på det jag menade. Även den hade idiotsmå rutor. Detta löstes 1967 när 140 kom. Bra sikt som fan åt alla håll utan kameror och skit
Fast nu gällde i huvudsak min tråd om dom idiotiska så kallade stötfångarna. Fattar inte varför det skall vara så här löjligt. Jag menar ingen gillar att betala dyra premier. Varför accepterade försäkringsbolagen detta elände från början
Citera
2017-09-16, 12:42
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surri
Mm verkligen enastående bilar förr i tiden. Frontalkrocka i 70 km/h och hela karossen knögglades ihop som en hoptryckt aluminiumburk och drog 1,5 liter milen. Bilarna hade också vett att inte starta om det var för kallt ute och alla mekaniska vippor och armar kärvade i tid och otid. AC, airbag, farthållare och annat bögeri fick man klara sig utan.

Det de däremot faktiskt kan förbättra är att ta bort 90% av alla rattar och knappar i mittkonsolen. Varför ska man ha 8 knappar för förinställda radiokanaler t ex. Grundinställning AC + stereo i mittkonsolen, övrigt i meny på display.
Det jag menade var mera detta. Med en Volvo 240 om du råkade tucha en annan bil på parkeringen så hände det inget mer än lite svordomar från den andra bilens ägare. Gummi kofångaren hindrade skador. Idag så repas den stora plast skiten som smiter runt halva bilen och måste lackeras om för ca 15000 kronor för något som är helt onödigt. Antar att du gillar dyra försäkringspremier?
Citera
2017-09-16, 12:50
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pillenotten
Nya bilar är ett skämt - klarar inte ens en parkeringsknuff i ½km/h utan svindyrt byte av "stötfångare"
Exakt. Det är detta jag stör mig så in i helvete på
Citera
2017-09-16, 13:00
Medlem
Tripportreats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
Var bättre bilar förut, det verkar ju mer teknik dom använder, desto sämre blir bilarna. Tacka vet jag Amazon det var en riktig bil, man kunde köra in något, då skyddade kofångaren bilen.
Vitsen är inte att skydda bilen utan dess passagerare, tar inte bilen smällen så kommer de i den göra det istället - enkel fysik.

Kolla in detta när de sätter en gammal bil mot en ny i ett krocktest

https://youtu.be/emtLLvXrrFs

//tripportreat
Citera
2017-09-16, 13:51
Avslutad
göra bilar krocksäkra, men satans så tråkiga.

tänk er framtiden när alla bilar är självkörande, SATAN vad meningslöst med bilar då.

sen producerar dom inte bakhjuls drivna bilar längre, det är HELT jävla sinnessjukt, när man gör världen för säker så tappar livet sin glans, just farliga saker är det som får en att leva lite.

ja lambo har väl fortfarande bakhjulsdrivet, men det är inte alla som har råd med det tyvärr.

hmm, denna värld kommer bli tråkig i framtiden, bättre förr när allt var bakhjulsdrivet och man körde utan bälte
Citera
2017-09-16, 14:05
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Hur kan du veta att moderna bilar håller längre? De har ju inte hunnit bli gamla än... För övrigt är de betydligt dyrare i service och andra kostnader, tack vare komplicerad teknik.

Jag tror dock att elbilar kommer betyda lägre underhållskostnader, pga betydligt enklare motorkonstruktion tex. Detta förutsätter dock att batterierna kommer ner i pris rejält, vilket jag tror kommer att ske inom en inte allt för lång framtid.

Det är självklart att en elbil kommer ha lägre underhållskostnader. Färre rörliga delar samt inga oljebyten. Det blir inte så mycket kvar att serva när det inte finns någon fossil motor.
Nu talas det också om att man köper sin bil, men leasar sina batterier.

Ang ämnet så kan man nostalgiskt säga att bilarna var bättre förr, det överensstämmer dock inte med verkligheten. Bilarna är enormt mycket bättre idag än t ex på 70-talet.
Citera
2017-09-16, 14:07
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Du har ofta en krockbalk(alu eller tunn stål) bakom plastfronten idag. Plasten byts ju ut antingen för försökringspengar alternativt för ett par tusingar från bildelsbasen om du inte är korkad och köper en sprillans från fabrik... Plast har man f.ö för att det är lättare och för att det är säkrare för vid krock av fotgängare, billigare att tillverka med mera med mera. Allt detta är positivt jämfört med plåt.

Det jag kan hålla med om är all elektronik och databoxar i bilarna idag som kan börja fela och är dyra att byta. Det mesta av detta är ganska onödigt dyr lyx för medelkonsumenten.
Fast det är just med denna plast jag stör mig på. Småskador på parkeringar händer ofta. Varför inte ha något som tål småsmällar för? Dessa löjligt stora front och bakparti. Minsta lilla stöt och tiotusentals kronor åt helvete. Kofångaren på en 240 hade inte skadats ett dugg eftersom den stack utanför karossen samt var täckt med ett gummi liknande material. 0 kronor extra i tråkig försäkringspremie
Citera
2017-09-16, 14:10
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Jan.Itor
Den huvudsakliga uppgiften För dagens stötfångare är aerodynamisk. Jag kan garantera dig att det inte skulle bli billigare parkeringsskador med en bil byggd helt i plåt som skall hålla samma cw-värde.
Detta har inget med säkerhet att göra. Det handlar om att du och jag liksom alla andra tvingas betala tusentals kronor i försäkringskostnader helt i onödan pga design trams. Antar att du gillar att öppna plånboken
Citera
2017-09-16, 14:12
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyTimeWillTell
göra bilar krocksäkra, men satans så tråkiga.

tänk er framtiden när alla bilar är självkörande, SATAN vad meningslöst med bilar då.

sen producerar dom inte bakhjuls drivna bilar längre, det är HELT jävla sinnessjukt, när man gör världen för säker så tappar livet sin glans, just farliga saker är det som får en att leva lite.

ja lambo har väl fortfarande bakhjulsdrivet, men det är inte alla som har råd med det tyvärr.

hmm, denna värld kommer bli tråkig i framtiden, bättre förr när allt var bakhjulsdrivet och man körde utan bälte
Några bakhjulsdrivna bilar går väl allt att komma på, BMW, MB, Alfa Romeo, Toyota / Subaru och säkert fler ändå. Men bakhjulsdrift är ju tämligen överskattat, det är inte det som avgör hur rolig en bil är att köra. Kör en 740 så får du se.

Roliga bilar är roligare och går att köra snabbare idag än nånsin förr, adrenalinet bör vara på ungefär samma nivå, det som skiljer mest är väl när det går över gränsen. Istället för att hoppa av vägen och kanske vira bilen runt ett träd så räddar säkerhetssystemen dig idag, skulle det gå så fort att de inte klarar det så är ju den passiva säkerheten såpass mycket bättre att du har betydligt större chans att överleva nu mot då.

Är det inte tillräckligt med adrenalin får du väl köpa dig en MTB och ge dig ut i skogen istället. Går alldeles utmärkt att få bra kickar där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in