2017-09-16, 10:56
Medlem
Duckhams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulblendkarringen
Att det tutar o man inte tar bältet på sig, i nya bilar.
En riktig man har inte bälte på sig.

Det är därför de flesta "riktiga män" är döda eller sitter i rullstol....
Citera
2017-09-16, 11:11
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
Var bättre bilar förut, det verkar ju mer teknik dom använder, desto sämre blir bilarna. Tacka vet jag Amazon det var en riktig bil, man kunde köra in något, då skyddade kofångaren bilen.

Amazonen hade stötfångare ja, men så tålig var den inte och stack bara ut några centimeter framför frontplåten. Bättre blev det ju på 140- och 240-modellerna vad det gäller stötfångare.
Men för övrigt håller jag med dig, Amazonen var en riktig bil
Citera
2017-09-16, 11:21
Medlem
Ni kan inbilla er att bilarna var bättre på alla möjliga sätt förr men det var dem inte.

Faktum är att moderna bilar håller längre, är säkrare och miljövänligare. Man ska vara jävligt nöjd om man överlever en ordentlig krasch i en gammal 80-tals bil och ännu gladare om den startar när det är - 5.
Citera
2017-09-16, 11:21
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Jag är inte heller någon älskare av alla dessa finesser.
Det är bara felkällor och irritation.

Den bil man reagerade på var Fiat Ritmo när den kom, tror det 1979-80.
Man tyckte att det var det fulaste som byggts på länge, och dessa "stötfångare" i plast vilket skämt.
Tyvärr blev det med tiden standard.
Citera
2017-09-16, 11:22
Medlem
Karmans avatar
Allt detta krångel och "CP-konstruktioner" fixar sig när bilarna blir helt självkörande och man bara kan sätta sig i baksätet, sluta bry sig helt om bilen och bara relaxa med en god bok eller något annat antikt (vad det är får du räkna ut själv... )
Citera
2017-09-16, 11:36
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Ni kan inbilla er att bilarna var bättre på alla möjliga sätt förr men det var dem inte.

Faktum är att moderna bilar håller längre, är säkrare och miljövänligare. Man ska vara jävligt nöjd om man överlever en ordentlig krasch i en gammal 80-tals bil och ännu gladare om den startar när det är - 5.
Hur kan du veta att moderna bilar håller längre? De har ju inte hunnit bli gamla än... För övrigt är de betydligt dyrare i service och andra kostnader, tack vare komplicerad teknik.

Jag tror dock att elbilar kommer betyda lägre underhållskostnader, pga betydligt enklare motorkonstruktion tex. Detta förutsätter dock att batterierna kommer ner i pris rejält, vilket jag tror kommer att ske inom en inte allt för lång framtid.
Citera
2017-09-16, 11:37
Medlem
Klas-Vegass avatar
Det är ännu värre i båtbranchen. Om du läser båttidningar så skrattar säljarna och fabrikörerna åt dom båtar som kunder efterfrågar. Kunderna vill helt enkelt ha sådana här bilar.
Vi som köper bilar utifrån någon form av sunt förnuft är en minoritet.
Citera
2017-09-16, 11:41
Medlem
pillenottens avatar
Nya bilar är ett skämt - klarar inte ens en parkeringsknuff i ½km/h utan svindyrt byte av "stötfångare"
Citera
2017-09-16, 11:43
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armbarmaster
Ja ibland är det svårt att tolka korta texmeddelanden och de kan lätt missförstås vara ambivalenta eller felsyftande.

Ja precis. Jag har själv misslyckats med min ironi någon gång sådär. Felet man verkar göra är att man skriver i tron om att alla som läser ska vara så pass lika att det gott och väl ska kunna finnas utrymme för att vara lite ironiskt.

Så blir det dock sällan på internet, de flesta kanske förstår (jag gjorde det och trodde bara att du överdrev) men vissa fattar inte pga att de t.ec inte vet ett skit om bilar.
Citera
2017-09-16, 11:50
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Den huvudsakliga uppgiften För dagens stötfångare är aerodynamisk. Jag kan garantera dig att det inte skulle bli billigare parkeringsskador med en bil byggd helt i plåt som skall hålla samma cw-värde.
Citera
2017-09-16, 11:54
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRickiestRick
Hoppsan sa, det förändrar ju inte ett dugg i bedömningen av din ironi dock. Ironi är inte lättsäljtt på nätet.
Fast ett förslag att dra dörrplåten ända upp till taket sagt i samband med indignation över att dörrsidorna blivit högre på många bilar är lättläst och borde förstås av alla att det är ironi.
Citera
2017-09-16, 12:08
Medlem
Kosmos.s avatar
Du har ofta en krockbalk(alu eller tunn stål) bakom plastfronten idag. Plasten byts ju ut antingen för försökringspengar alternativt för ett par tusingar från bildelsbasen om du inte är korkad och köper en sprillans från fabrik... Plast har man f.ö för att det är lättare och för att det är säkrare för vid krock av fotgängare, billigare att tillverka med mera med mera. Allt detta är positivt jämfört med plåt.

Det jag kan hålla med om är all elektronik och databoxar i bilarna idag som kan börja fela och är dyra att byta. Det mesta av detta är ganska onödigt dyr lyx för medelkonsumenten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in