Citat:
Ursprungligen postat av
this isn't me
Tack, vilken bra lista! En del har man knappt hört. Märks att TV väljer ut vilka som ska få mycket tid i rutan.
Produktionen har säkert kontakt med juryn och allt annat. Det är rimligt att tro att de mixar programmen inför hösten utefter vad de vill skall hända.
Jag har heller alrdig varit och kollat på hur det går till när man har uttagningstävlingar, men det känns uppenbart att man måste ha någon gallring innan de får komma och sjunga inför juryn, och att som tidigare nämnts, de aktivt letar efter eventuella idoler.
Och med det sagt, spexarna som dyker upp måste vara framsläppta bara för att det blir bra tv.
Har lyssnat på alla 21 som gick vidare nu, Som man blir det lätt att man mest är intresserad av tjejerna. Och som göteborgare är det förstås så att jag mest lyssnat på alla från trakten.
Men Selina sjunger bra, fast som de säger, med en säregen röst. Jag har ingen koll på musikbranschen, men skulle jag jämföra med någon är det Britta Persson, vars röst också är säregen.
Paulina Nylander skulle jag säga är en typisk göteborgstjej. De frågade henne ifall hon brukade låta på det viset, och det är inte väldigt ovanligt. Många tjejer här vill ha en så djup röst som möjligt, och då blir det ibland hest. Utvecklingen de senaste generationerna är i allmänhet att kvinnor i Sverige går ifrån lalala-röster, även om det finns tidiga exempel på mycket fylliga stämmor.
Hanna Ferm har väl allt som idol letar efter, inte längre bara söt, utan också väl på sin väg att bli en vuxen kvinna, och så sjunger hon med passion. Hon har redan sjungit inför ett fullsatt Ullevi. Hon kommer inte ryka först av de som är kvar.
Gubbarna har jag avsevärt sämre koll på, och huvudorsaken till det är att jag inte har sett alla program, men killen från Lund, Kevin Klein, är ju för härlig. En nörd liksom... som inte alls är en nörd. Sedan minns jag väl mest skäggen. Jag tyckte det var tråkigt att Larbring inte gick vidare, men....
Några kommer tillbaka, och det är ju bara en tävling.
Det hade varit intressant att jämföra karriärer för olika deltagare. Kanske är det egentligen inte så viktigt att vinna?
Senast jag tittade på idol var för 10 år sedan eller mer, så mina ord baserar sig bara på vad jag har sett de senaste veckorna, vilket mest är youtubeklipp.