2017-09-13, 05:03
Medlem
Mogrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Big Bang-teorin påstår inte att universum uppstod ur ingenting. Vad som fanns före Big Bang är en bra fråga, men det var i alla fall inte "ingenting"......

Det jag menar är att det mest logiska är att materia, eller energi, alltid har funnits i en form eller annan och att det bara handlar om omvandling och cykliska processer. Praktiskt taget allt i universum handlar ju om cykliska processer.

Mycket intelligent och trolig förklaring. Helt överlägsen en massa svammel om en Gud som står över allt.
Citera
2017-09-13, 10:07
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Big Bang-teorin påstår inte att universum uppstod ur ingenting. Vad som fanns före Big Bang är en bra fråga, men det var i alla fall inte "ingenting".

En logisk tanke är ju att det vi idag kallar för Big Bang är resultatet av ett svart hål som blivit så stort att det uppnått den kritiska massan och istället börjar expandera.

Det är heller inte helt otänkbart att det finns andra universum utanför det vi idag kan observera, och att det är en cyklisk process med slukande svarta hål, som sedan startar ett nytt universum igen när de blir för stora. Det skulle i så fall dessutom förklara varför de mest avlägsna galaxerna verkar accelerera, vilket de skulle göra om de attraherades av någon stor massa (kanske ett annat avlägset svart hål som väntar på att uppnå sin kritiska massa).

Det jag menar är att det mest logiska är att materia, eller energi, alltid har funnits i en form eller annan och att det bara handlar om omvandling och cykliska processer.
Praktiskt taget allt i universum handlar ju om cykliska processer.

Ja, jag tycker också att det är det mest troliga. Allt måste inte ha en början. Det är antagligen en logisk vurpa att kräva ett före och ett efter. Det är mer osannolikt att materia och energi uppstod ur intet, än att de alltid funnits (även om "alltid funnits" också kan verka besynnerligt).

Det finns ju väldigt mycket mörk energi och mörk materia som forskarna inte vet vad det är. (Mörk är en metafor för okänd, som jag förstår saken - ska inte tolkas bokstavligt). Jag tror till och med att mörk energi och mörk materia har använts som gudsindicium.
Citera
2017-09-13, 13:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Ja, men här snuddar vi dessutom vid hela existensens paradox. Det är svårt att tänka sig att något uppstår ur ingenting. Hur kunde någon materia uppstå överhuvudtaget? Vad fanns före Big Bang? o.s.v.

Det är meningslöst att försöka "bevisa" något om/i såna frågor, som åtminstone för tillfället är ofalsifierbara.
Citera
2017-09-13, 13:52
Medlem
Mogrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det är meningslöst att försöka "bevisa" något om/i såna frågor, som åtminstone för tillfället är ofalsifierbara.
Den ende som kan bevisa att Gud finns är han själv men han verkar inte ha någon större lust lust att göra det.
Citera
2017-09-13, 18:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogren
Den ende som kan bevisa att Gud finns är han själv men han verkar inte ha någon större lust lust att göra det.

Vilket postuleras vara ett "trostest". Men en diskussion om trostest per se är knappast denna tråds ämne.

(Ingen kritik av dig implicerat i detta).
Citera
2017-09-14, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogren

Bevis finns lite varstans, i människan, i naturen, och också kan man se att Gud måste helt enkelt finnas
om man tittar på hur samhället ser på det där med Gud. Vidare finns det dem som säger att Gud har
bevisat för dem att han finns. Om Gud visade sig för hela världen skulle världen och inte minst
icke-troende hamna som "en sticka i skit", de skulle fråga sig: Vad göra nu? Fortsätta som vanligt?
Men Gud visar sig inte för hela världen, människor ska ha en fri vilja att antingen tro eller inte tro.
Jag tror att det är därför inte Gud visar sig bara sådär. Men om man letar på internet kan man få svar.
Om man googlar rätt, samtidigt räcker det med att förstå hur en människa fungerar rent fysiologiskt
(psykologi) så borde man kunna se saker hur de verkligen ligger till, så med andra ord, bevis finns
överallt..
Citera
2017-09-14, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Bevis finns lite varstans, i människan, i naturen, och också kan man se att Gud måste helt enkelt finnas
om man tittar på hur samhället ser på det där med Gud. Vidare finns det dem som säger att Gud har
bevisat för dem att han finns. Om Gud visade sig för hela världen skulle världen och inte minst
icke-troende hamna som "en sticka i skit", de skulle fråga sig: Vad göra nu? Fortsätta som vanligt?
Men Gud visar sig inte för hela världen, människor ska ha en fri vilja att antingen tro eller inte tro.
Jag tror att det är därför inte Gud visar sig bara sådär. Men om man letar på internet kan man få svar.
Om man googlar rätt, samtidigt räcker det med att förstå hur en människa fungerar rent fysiologiskt
(psykologi) så borde man kunna se saker hur de verkligen ligger till, så med andra ord, bevis finns
överallt..
Så innan google var det svårt att hitta gudsbevis?
Varör bevisar sig Gud så geografikst inriktat? Varför bevisar sig Gud oftast där folk redan tror på Gud?
Citera
2017-09-14, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Så innan google var det svårt att hitta gudsbevis?
Varör bevisar sig Gud så geografikst inriktat? Varför bevisar sig Gud oftast där folk redan tror på Gud?

Nej, jag tycker inte att Guds-bevis är särskilt svårt att hitta. Med hjälp av google kan man fylla på
saker som stärker ens tro. Man kan läsa om dem som vandrat nära Gud, deras berättelser osv.
På dina övriga två frågor så är min uppfattning att Gud tvingar sig inte på någon, men om man är öppen
för det där med Gud, så tror jag att man kan få fasta bevis på att han finns. Det upplever jag
att jag fått.
Citera
2017-09-14, 20:40
Medlem
Citat:
Nej, jag tycker inte att Guds-bevis är särskilt svårt att hitta. Med hjälp av google kan man fylla på
saker som stärker ens tro. Man kan läsa om dem som vandrat nära Gud, deras berättelser osv.
På dina övriga två frågor så är min uppfattning att Gud tvingar sig inte på någon, men om man är öppen
för det där med Gud, så tror jag att man kan få fasta bevis på att han finns. Det upplever jag
att jag fått.
Ja, det finns massor av människor som fått bevis för massa gudar. Ofta samma gud som föräldrarna, konstigt nog.
Jag antar att du bara tror på historier av de som vandrat nära just den Gud du tror på?
Ska man resonera som du så existerar en massa gudar.
Citera
2017-09-14, 20:48
Medlem
Citat:
Ja, det finns massor av människor som fått bevis för massa gudar. Ofta samma gud som föräldrarna, konstigt nog.
Jag antar att du bara tror på historier av de som vandrat nära just den Gud du tror på?
Ska man resonera som du så existerar en massa gudar.

Jag ser ingen anledning att forska i andra gudar än den Abrahamiske guden, det som kristendomen
har att komma med ger ett fullgott svar på saker. Om det finns andra gudar, vet jag inte.
Vad de andra religionernas esoteriska upplevelser består av, kan också vara andemakter
eller ren inbillning.
Citera
2017-09-14, 20:56
Medlem
Citat:
Jag ser ingen anledning att forska i andra gudar än den Abrahamiske guden, det som kristendomen
har att komma med ger ett fullgott svar på saker. Om det finns andra gudar, vet jag inte.
Vad de andra religionernas esoteriska upplevelser består av, kan också vara andemakter
eller ren inbillning.
Synd bara att ingen varit i närheten av att bevisa "sin" gud. Det är ju dessutom det just denna tråd går ut på. Att det påstås finnas gudar som bevisar sig för vissa utvalda människor ger jag inte mycket för.
Samma sak är det ju med spöken, aliens, m.m. De bevisar sig också nästan alltid för enskilda individer, tydligen.
Citera
2017-09-14, 21:13
Medlem
Citat:
Synd bara att ingen varit i närheten av att bevisa "sin" gud. Det är ju dessutom det just denna tråd går ut på. Att det påstås finnas gudar som bevisar sig för vissa utvalda människor ger jag inte mycket för.
Samma sak är det ju med spöken, aliens, m.m. De bevisar sig också nästan alltid för enskilda individer, tydligen.

Några av er ateister erkänner åtminstonde att det finns en andevärld, Smeso gör det.
Du kan inte sträcka dig så långt att du åtminstonde erkänner något övernaturligt?
Sen om man träffar på spöken och annat visar ju bara på att det finns något mer, eller?
Varför inte då en allsmäktig Gud,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in