2017-09-14, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
Några av er ateister erkänner åtminstonde att det finns en andevärld, Smeso gör det.
Du kan inte sträcka dig så långt att du åtminstonde erkänner något övernaturligt?
Sen om man träffar på spöken och annat visar ju bara på att det finns något mer, eller?
Varför inte då en allsmäktig Gud,
Om jag trodde på det så skulle jag naturligtvis erkänna att jag gjode så. Just nu ser jag inget som talar för något övernaturligt. Men jag ändrar mig när/om jag blir övertygad.
Citera
2017-09-14, 21:31
Medlem
Bibelns profetior bekräftar att GUD existerar.
Citera
2017-09-14, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RootsRock
Har du något exempel? Det ska även gå att härleda till Gud, hur det nu ska gå till?
Citera
2017-09-14, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Om jag trodde på det så skulle jag naturligtvis erkänna att jag gjode så. Just nu ser jag inget som talar för något övernaturligt. Men jag ändrar mig när/om jag blir övertygad.

Jag skulle kunna visa på en del saker som borde få icke-troende att fundera på om det verkligen
ligger någon sanning bakom kristendom, och generellt Abrahamismens Gud.
Vi i väst lever ju traditionellt efter en judeo-kristen kontext, så vad har vi i den kristna världen
att komma med, motsvarande vad den muslimske världen har. Jag tänker på den försvunne
imamen inom Shia islam, men kristendomen har också sina mystiska saker. Helgonberättelser
borde ju vara rätt gångbara, men västvärlden har bara glömt bort vad vi har att komma med.
Kristendom är en världsreligion, och inget skitsnack, den bara är. Sverige tror att man är
vaccinerad mot religion, men nej den finns bara där. Liksom Gud.
Citera
2017-09-14, 21:50
Medlem
Citat:
Jag skulle kunna visa på en del saker som borde få icke-troende att fundera på om det verkligen
ligger någon sanning bakom kristendom, och generellt Abrahamismens Gud.
Vi i väst lever ju traditionellt efter en judeo-kristen kontext, så vad har vi i den kristna världen
att komma med, motsvarande vad den muslimske världen har. Jag tänker på den försvunne
imamen inom Shia islam, men kristendomen har också sina mystiska saker. Helgonberättelser
borde ju vara rätt gångbara, men västvärlden har bara glömt bort vad vi har att komma med.
Kristendom är en världsreligion, och inget skitsnack, den bara är. Sverige tror att man är
vaccinerad mot religion, men nej den finns bara där. Liksom Gud.
Ja, att kristendomen finns är jag också övertygad om. Dock hittar jag inte på svar om jag hör talas om något "mystiskt". Jag säger "jag vet inte", och så forskar jag vidare eller väntar på ett svar. Att något är mystiskt eller oförklarligt betyder inte att något övernaturligt ligger bakom.
Citera
2017-09-14, 21:53
Medlem
Citat:
Har du något exempel? Det ska även gå att härleda till Gud, hur det nu ska gå till?
Återkommer strax, skriver en uppgift atm. Peace
Citera
2017-09-14, 21:56
Medlem
Citat:
Återkommer strax, skriver en uppgift atm. Peace
Du måste bevisa Gud innan du kan tillskriva honom profetior. Även om du lyckas bevisa profetior (vilket du inte gör, troligtvis), så bevisar det bara att författarna visste saker om framtiden. Det bevisar inte att infon kom från Gud.
Citera
2017-09-14, 22:06
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
För att bibeln är guds ord? Snyggt cirkelresonemang i så fall.
Bibeln är påståendet, inte beviset.
Citera
2017-09-14, 22:07
Medlem
Citat:
Ja, att kristendomen finns är jag också övertygad om. Dock hittar jag inte på svar om jag hör talas om något "mystiskt". Jag säger "jag vet inte", och så forskar jag vidare eller väntar på ett svar. Att något är mystiskt eller oförklarligt betyder inte att något övernaturligt ligger bakom.

Många av svenskarna är andligt utsvultna, kristendomen har tryckts ner som något värdelöst.
Ni säger "jag vet inte", så ursäkta om jag ställer frågan...vad fan vet ni då egentligen, ni tycks
inte veta nånting om nånting. Inget om Gud eller kristendom, ingenting.
Citera
2017-09-14, 22:11
Medlem
Citat:
Många av svenskarna är andligt utsvultna, kristendomen har tryckts ner som något värdelöst.
Ni säger "jag vet inte", så ursäkta om jag ställer frågan...vad fan vet ni då egentligen, ni tycks
inte veta nånting om nånting. Inget om Gud eller kristendom, ingenting.
Om kristendomen vet jag några saker. Jag vet även saker som påstås om Gud.
Däremot vet jag inte om Gud finns, och just nu tror jag inte så eftersom jag inte har några bra bevis.
Antagligen ungefär som du resonerar, fast om andra gudspåståenden?
Citera
2017-09-14, 22:39
Medlem
Citat:
Om kristendomen vet jag några saker. Jag vet även saker som påstås om Gud.
Däremot vet jag inte om Gud finns, och just nu tror jag inte så eftersom jag inte har några bra bevis.
Antagligen ungefär som du resonerar, fast om andra gudspåståenden?

Jag vill inte köra ned religionen i halsen på nån, och som jag sade tidigare så ser jag ingen anledning
att forska i andra gudar än den kristna.
Senast redigerad av pk2 2017-09-14 kl. 22:42.
Citera
2017-09-14, 23:00
Medlem
Citat:
Jag vill inte köra ned religionen i halsen på nån, och som jag sade tidigare så ser jag ingen anledning
att forska i andra gudar än den kristna.
Att bevisa Gud innebär inte att du "tvingar" någon att följa Gud. Det är två skilda saker, anser jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in