2017-09-14, 18:50
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3x3
??? De brukte ubåten til å slepe raketutsytingsrampen ut i sjøen.

Ja, jag vet. Men uppskjutningen var ändå uppskjuten (no pun intended), jag vet inte hur länge. Deras uppskjutningar verkar ofta ha blivit uppskjutna för övrigt. Han räknade väl med att antingen hinna bärga N. eller låna eller hyra någon annan båt (mest troligt).
Citera
2017-09-14, 18:54
Medlem
"Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, det är klart. Men man fattar också, i normala fall, att kända och populära intervjupersoner, som har TV-team och journalister från hela världen efter sig, inte ger en ensam frilansjournalist (som kanske inte ens kommer att få artikeln såld) the full treatment "bara så där". Utan att det måste vara något annat motiv, mer privat, i görningen. Men det är möjligt att K var så trygg och naiv p.g.a. sin bortskämda medelklassuppväxt, att hon inte förstod det. Helt oerfaren kan hon dock inte ha varit eftersom hon hade pojkvän..."

Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Återigen - har du verkligen erfarenhet av att skriva? Varför skulle KW vilja göra ett dussinreportage som redan hade gjorts om och om igen, om hon ville kunna sälja in det någonstans?

Det finns ingenting märkligt i att en journalist inte räknar med att bli sexmördad och styckad för att hon har ett intervjuobjekt som verkar samarbeta. I meritlistan syns ganska många exklusiva reportage - t ex Nordkorea och vampyrerna.

Jag vill stödja Merwinna, i kampen om det känsliga ämnet, KW's omdömes- och analysförmåga.

Du, vekruset, gör det till låg nivå, när du inte ens nämner att KW beslutade sig för att gå på en båt, en ubåt, dessutom, och, om vi förstår rätt, hade ett dyk med i färdplanen ( det blir en efterkonstruktion, men vad jag förstått är det klarlagt att UC3 gjorde två dyk under perioden 19 på tordagen till 10 på fredag förmiddag).

Den som har erfarenhet av sjöliv, i fritidsbåt eller annat, vet att det finns ett riskmoment, i denna "meta-stabila" jämvikten för människan, för att jämföra med vetenskapligt språk och begrepp.

Frågan är faktiskt befogad: vad var SYFTET med båtturen? Hur mycket erfarenhet och kunskap hade KW om vatten och båtliv? Hur genomförde hon sin "riskbedömning", innan hon klev ombord? ( Enligt många skribenter hade hon en stor erfarenhet av farliga/riskfyllda miljöer, jag har inte letat eller sett någon sådan, men de fanns kanske).

Det är nu, som massor med FB läsare och skribenter går "bananas", och tror att denna typ av analys är ANKLAGANDE mot KW. Men det är inte fallet, utan det är en lugnt och systematiskt försök att förstå, MOTIVET till resan, främst då KW's!

Igen, för att försöka hindra en massa ADHD-kommentarer om att skuldbelägga offret, mm., vill jag förtydliga;

Det är funderingar på motiv och på beslut som KW tog..........

Nu, släpper jag loss vargarna, buss på med era givna reaktioner!
Senast redigerad av Whyback 2017-09-14 kl. 18:57.
Citera
2017-09-14, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magro
Ett 'mer privat' motiv -- som vore fullt legitimt -- skulle väl kunna vara just att 'nörden' ville ute och åka ubåt och då gärna tog med sig en vacker kvinna som ivrigt lyssnade på hans skryt. Jag tycker att det är rimligare att vänta sig något sådant snarare än styckmord o dyl.

Merwinna, jag undrar vad du menade med att Peter Madsen tog med Kim Wall på en tur 'bara sådär', samt vad du tycker om mitt förslag på fullt legitimt 'mer privat' motiv?

Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Jag vill stödja Merwinna, i kampen om det känsliga ämnet, KW's omdömes- och analysförmåga.

Du, vekruset, gör det till låg nivå, när du inte ens nämner att KW beslutade sig för att gå på en båt, en ubåt, dessutom, och, om vi förstår rätt, hade ett dyk med i färdplanen ( det blir en efterkonstruktion, men vad jag förstått är det klarlagt att UC3 gjorde två dyk under perioden 19 på tordagen till 10 på fredag förmiddag).

Bra att Merwinna inte står ensam. Även du får gärna hjälpa mig förstå det märkliga i att Kim Wall nappade på ubåtsturen, hur det skulle vara en uppoffring från Peter Madsens sida, osv.
Senast redigerad av Magro 2017-09-14 kl. 19:02.
Citera
2017-09-14, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Den tyske kaptenen skriver inte att K hade högklackat, han skriver att det är vanligt att kvinnor som kommer på besök på hans egen ubåt har det.

Är inte de flesta män sexfixerade..?

Jag brukar alltid ha kjol eller klänning, UTOM just till häst, till sjöss och till skogs. I en ubåt tillkommer dessutom den lodräta stegen. Tar man ändå på sig kjol vid de tillfällena, så tror jag att det väger över praktiska hänsyn att man vill vara snygg, kvinnlig och kanske sexig också.

Ja, det ju så med stegen att hon hade ju inte en kortkort kjol som satt tight..eller. De flesta män tål ett nej o de flesta män våldtar ! VID de tillfällena, så behöver man inte vilja se sexig ut.

Ville Kim verkligen dyka? jag har försökt leta..
Citera
2017-09-14, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
Ja, det ju så med stegen att hon hade ju inte en kortkort kjol som satt tight..eller. De flesta män tål ett nej o de flesta män våldtar ! VID de tillfällena, så behöver man inte vilja se sexig ut.

Ville Kim verkligen dyka? jag har försökt leta..

De flesta män våldtar inte!!! så ska det vara
Citera
2017-09-14, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3x3
Nei det ble ingen raketoppskyting når Madsen ble fengslet

Det var Kristian von Bengtsson team som skulle skjuta upp en raket, vilken inställdes pga tekniska problem.

Madsen tilldelades uppskjutning till ett senare datum, då hans ansökan om uppskjutning inkom senare än Bengtsson.

Det var klarlagt redan innan Kims intervju med Madsen.
Citera
2017-09-14, 19:09
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
"Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, det är klart. Men man fattar också, i normala fall, att kända och populära intervjupersoner, som har TV-team och journalister från hela världen efter sig, inte ger en ensam frilansjournalist (som kanske inte ens kommer att få artikeln såld) the full treatment "bara så där". Utan att det måste vara något annat motiv, mer privat, i görningen. Men det är möjligt att K var så trygg och naiv p.g.a. sin bortskämda medelklassuppväxt, att hon inte förstod det. Helt oerfaren kan hon dock inte ha varit eftersom hon hade pojkvän..."

Den som har erfarenhet av sjöliv, i fritidsbåt eller annat, vet att det finns ett riskmoment, i denna "meta-stabila" jämvikten för människan, för att jämföra med vetenskapligt språk och begrepp.

Frågan är faktiskt befogad: vad var SYFTET med båtturen? Hur mycket erfarenhet och kunskap hade KW om vatten och båtliv? Hur genomförde hon sin "riskbedömning", innan hon klev ombord? ( Enligt många skribenter hade hon en stor erfarenhet av farliga/riskfyllda miljöer, jag har inte letat eller sett någon sådan, men de fanns kanske).

Det är nu, som massor med FB läsare och skribenter går "bananas", och tror att denna typ av analys är ANKLAGANDE mot KW. Men det är inte fallet, utan det är en lugnt och systematiskt försök att förstå, MOTIVET till resan, främst då KW's!

Igen, för att försöka hindra en massa ADHD-kommentarer om att skuldbelägga offret, mm., vill jag förtydliga;

Det är funderingar på motiv och på beslut som KW tog..........

Nu, släpper jag loss vargarna, buss på med era givna reaktioner!

Ja, och personligen skulle jag ha varit mest orolig för att åka med en ensam besättningsman på det där sättet, och när det snart skulle bli mörkt också. Utan följebåt, utan att ha lämnat färdplan till någon på land. Det kunde ju ha hänt vad som helst med honom - hjärtattack, hjärnblödning, satt något i halsen, akut magsjuka - och då hade hon suttit där, i mörkret, på havets botten medan luften blev tyngre och tyngre att andas och inte kunnat komma upp eller anropa om hjälp... Det VAR dumdristigt och jag skulle personligen inte ha gjort det. (Inte efter 15-årsåldern i alla fall.) Jag tror inte att man tar en sådan risk enbart för arbetets skull, speciellt som man i hennes fall inte hade någon chef som beordrat det, utan frågan är om det inte var något annat som lockade..?

Citat:
Merwinna, jag undrar vad du menade med att Peter Madsen tog med Kim Wall på en tur 'bara sådär', samt vad du tycker om mitt förslag på fullt legitimt 'mer privat' motiv?

Jag menar ungefär: oplanerat som det var, sent på kvällen, fast han var stressad, och helt utan baktankar. Det tror jag helt enkelt inte på. Den tyske ubåtskaptenen trodde ju också att motivet för solnedgångsturen var sexuellt, men han skrev ju också att det hör till spelets regler att man ibland får ja och ibland nej, och det är ingen som mördar en kvinna för det. I alla fall trodde han inte att M plötsligt skulle göra det, det stämde inte med hans karaktär. M behövde inte uppvakta och fjäska för journalister för att få uppmärksamhet, han var tvärtom nedlusad med journalister från världens alla hörn.
Citera
2017-09-14, 19:23
Medlem
Citat:

Bra att Merwinna inte står ensam. Även du får gärna hjälpa mig förstå det märkliga i att Kim Wall nappade på ubåtsturen, hur det skulle vara en uppoffring från Peter Madsens sida, osv.

Jag försöker översätta "det märkliga" till ett MOTIV för KW att ta en privat tur med PM. Och på andra sidan, såklart, att om PM inviterar KW på en tur, varför gör hon den?

Vid avseglingen verkade båda mycket lugna och nöjda med situationen, det kan nog bilderna bekräfta. Vilka inviter/avtal/överenskommelser hade skett innan? Med den bilden i starten, blir det svårt att ta in händelserna några timmar senare.

Om KW "nappade" på turen, eller bjöd in sig själv, vet vi inte.

Jag tror mycket i det som hände, bottnar i KW's arbete med ett reportage. Då inkluderar jag dels hennes ombordstigning, som var resultatet av någon sorts kommunikation med PM, dels att det går snett ombord, där anser jag att det kan vara både en ren olycka, men också ett gräl, där PM tappar sitt sinne......

Polisen bör ha KW's dator, och jag tror att det mordmotiv som polisen anser sig ha, finns i datorn, i form av upplägg och mål med reportaget, där KW troligtvis tänker avslöja DEN STORA BLUFFEN, P MADSEN!!!!!!!!!

Men, jag kan också tänk mig det rena olycksscenariot, även om statistik från styckningsfall, talar mycket emot ( 90/10, tror jag att jag läst....)
Citera
2017-09-14, 19:28
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xtranger

Peter Madsen har sendt en sms til sin ven Christoffer Meyer og aflyst en ellers planlagt tur, de skulle have været på i ubåden dagen efter.[/i]

Jag skulle vilja veta varför PM avlyser detta möte dagen efter??
Ja det finns två uppgifter angående att PM ställer in turen till Bornholm dagen efter. Dels finns det ett sms som är skickat ca 2230 till en vän som vill vara anonym. I detta messet så påstår PM att han har ilandsatt KW levande. Den anonyma vännen skickar ett sms tillbaka till PM och frågar varför turen ställs in men får aldrig något svar. Och sen finns där ett samtal runt 1930 till Cristoffer Meyer som är typ "lekledare" i PMs verkstad. I samtalet med Meyer så ställer PM in turen till Bornholm men nämner ingenting om att han är på väg ut i ubåten med KW. Ubåten avgick ju ca 1900 från hamn så PM ringer och messar dessa två personer från tornet då förmodar jag.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2017-09-14 kl. 19:54.
Citera
2017-09-14, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ja det finns två uppgifter angående att PM ställer in turen till Bornholm dagen efter. Dels finns det ett sms som är skickat ca 1930 till en vän som vill vara anonym. Den anonyma vännen skickar ett sms tillbaka till PM och frågar varför turen ställs in men får aldrig något svar. Och sen finns där ett samtal runt 1930 till Cristoffer Meyer som är typ "lekledare" i PMs verkstad. I samtalet med Meyer så ställer PM in turen till Bornholm men nämner ingenting om att han är på väg ut i ubåten med KW. Ubåten avgick ju ca 1900 från hamn så PM ringer och messar dessa två personer från tornet då förmodar jag.

Skulle inte PM ha åkt ut med ubåten med sin älskarinna någon dag senare också? Och varför vill man vara anonym med att man fått en sms av honom?
Citera
2017-09-14, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ja det finns två uppgifter angående att PM ställer in turen till Bornholm dagen efter. Dels finns det ett sms som är skickat ca 1930 till en vän som vill vara anonym. Den anonyma vännen skickar ett sms tillbaka till PM och frågar varför turen ställs in men får aldrig något svar. Och sen finns där ett samtal runt 1930 till Cristoffer Meyer som är typ "lekledare" i PMs verkstad. I samtalet med Meyer så ställer PM in turen till Bornholm men nämner ingenting om att han är på väg ut i ubåten med KW. Ubåten avgick ju ca 1900 från hamn så PM ringer och messar dessa två personer från tornet då förmodar jag.

jag trodde han pratade i mobilen när han var i tornet? Sen skickade han ett sms till någon vän o ställde in resan dagen efter o det var vid 22:30 ..vännen ville ha svar men fick ingen kontakt med honom.
Citera
2017-09-14, 19:53
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pita55
jag trodde han pratade i mobilen när han var i tornet? Sen skickade han ett sms till någon vän o ställde in resan dagen efter o det var vid 22:30 ..vännen ville ha svar men fick ingen kontakt med honom.
Hmm ok. Ja det verkar som att du har rätt även om jag inte kan hitta nån tidpunkt just nu. Ska ändra mitt tidigare inlägg så det blir rätt.

Citat:
Avisen hæfter sig ved, at Peter Madsen har sms'et vennen torsdag aften, hvor Madsen efter eget udsagn havde sejlet den svenske journalist i land.

Vennen svarede tilbage og spurgte, hvorfor de alligevel ikke skulle til Bornholm, men han fik ikke noget svar.

https://www.bt.dk/krimi/nye-oplysninger-drabssigtede-raket-madsen-sendte-mystisk-sms-inden-ubaaden-sank

Han messar alltså vännen och påstår att han har ilandsatt KW levande. PM trodde han skulle vara slug men den lilla planen sket sig ordentligt.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2017-09-14 kl. 20:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in