2017-09-14, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Finns massor av exempel på folk som har krossats liggande under alltför tunga hävstänger...
Finns massor av exempel på folk som tänkt fel och dött för att deras hävstång halkat eller gått av, eller de chansat och bara använt domkraft utan pallbock.

Men hur många har krossats för att de själva försökt fullfölja ett lyft som varit för tungt? I de flesta fall finns möjlighet att backa ur direkt det blir uppenbart att det är för tungt. Använder man däremot hävstång och välter sin pallbock när man försöker lyfta högre, så kan det gå riktigt illa - men inte relevant för debatt om att hon inte orkat lyfta luckan.
Citera
2017-09-14, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vad menar du? I de tyska tidningarna, nekrofili. Han är häktad för mord och brott mot griftefrid. Var kom nekrofilin ifrån?

jag läste det i en tysk artikel ..ska se om jag kan hitta den igen.
Citera
2017-09-14, 14:45
Medlem
Merwinnas avatar
OK tysken håller på och letar efter sjökort nu (på det andra forumet) så vi får snart en analys där om M:s färdväg.
Citera
2017-09-14, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av euyw738
Du tänker inte innan du talar? En kontroll av dessa "små batyskop" visar att de kan dyka ner till 100 m (en av dem) och en annan av dem ner till 3000 m djup så det krävs inte jättetunga luckor för att åstadkomma säker dykning ner till stora djup.

Varför skulle Madsen använda en jättetung lucka i sin ubåt när det inte på långa vägar behövs? Alltså har han ej gjort det.

Din Madsenkåthet är bara pinsam. Har du träffat honom irl eller ej?
Varför säker tysken med Euronaut att Euronaut har lucka som väger 90 kg?

Vikten på luckan spelar ingen större roll - det som spelar roll är fortfarande hur tungt det är att öppna den. Dvs hur mycket som balanseras via t ex fjäder eller motvikt.

Tittar vi på de där länkade dyketygen så ser du att två "identiska" som är byggda för 500m respektive 3000m har rätt olika vikt. Den ena väger 5750 kg och den andra 9960 kg. Glasbubblan är enormt mycket tyngre för den som går djupare. Även givetvis luckan ökar i vikt. Du ser även på bilderna att det är olika tjocklek. Vidare - sfärer är absolut bästa lösningen om du skall hantera höga tryck.
Citera
2017-09-14, 14:56
Bannlyst
Det ryktas att polisen släppt hela rutten nu, är det någon som lyckats hitta denna, hela rutt??
Citera
2017-09-14, 14:58
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vad menar du? I de tyska tidningarna, nekrofili. Han är häktad för mord och brott mot griftefrid. Var kom nekrofilin ifrån?
Jag läste någonstans att PM var häktad för "otillbörligt umgänge med lik" men tror det är någon slags felöversättning av griftefrid. Drog lite på munnen, men egentigen stämmer det, utan att vara nekrofili.
Citera
2017-09-14, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Jag läste någonstans att PM var häktad för "otillbörligt umgänge med lik" men tror det är någon slags felöversättning av griftefrid. Drog lite på munnen, men egentigen stämmer det, utan att vara nekrofili.
Jo, blev ju lite knepig översättning från danskan där . Och vem vet, även om han inte är häktad för det, så vet ju ingen vad han faktiskt gjort med henne. Hemska tanke.
Citera
2017-09-14, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Det är väl precis så en journalist jobbar. För att ge understöd till sin artikel vill hen ha med alla aspekter i ämnet. Är man seriös och vill skriva ett djuplodande reportage om en ubåtskapten är det ju väldigt bra att själv uppleva en resa med ubåten.
På det sättet kan man få förståelse för vederbörandes fascination för saken och det blir lättare att förmedla den till läsaren.

Du var en skrivande person själv? Har svårt att tro det faktiskt.
Feel-good-artiklar brukar innehålla mycket målande språk, så jag förstår helt klart önskemålet att ha varit med på en tur. Blir möjligt att skriva om dofter, vågskvalp, surrande maskiner, hur PM rattar sina reglage mm.

Så nog känns det fullt rimligt att KW såg det som väldigt fördelaktigt med en tur.
Citera
2017-09-14, 15:17
Medlem
Citat:
Ja, det är klart. Men man fattar också, i normala fall, att kända och populära intervjupersoner, som har TV-team och journalister från hela världen efter sig, inte ger en ensam frilansjournalist (som kanske inte ens kommer att få artikeln såld) the full treatment "bara så där". Utan att det måste vara något annat motiv, mer privat, i görningen. Men det är möjligt att K var så trygg och naiv p.g.a. sin bortskämda medelklassuppväxt, att hon inte förstod det. Helt oerfaren kan hon dock inte ha varit eftersom hon hade pojkvän...
Inte så säker på det.

Många som kommer och drar med sig ett team vill göra en liten kort artikel om den lustige mannen som leker med ubåtar och raketer. Hur mycket korta snuttar hittar du inte i diverse morgon-program varje dag?
KW kunde potentiellt vara en klart bättre chans för PM att få in en riktigt säljande artikel i t ex Wired.
Citera
2017-09-14, 15:19
Medlem
Citat:
M sa i och för sig i videon från jungfrufärden, den med TV-teamet, att det gick att öppna den främre också. Han sa att måste de utrymma så tar de den luckan som passar bäst, och han sköter öppnandet av luckan. Men den kan ju ha rostat igen sedan, vilket är märkligt i så fall. Måste vara väldigt otryggt med bara en utgång. (Men inget förvånar mig med det där båtskrället längre.)
Nej, den har inte rostat igen. Även om det finns gott om bilder på hur Nautilus rostat, så finns också åtskilliga bilder som visar att de nu och då har underhållit luckorna för att få släta ytor.

Däremot är det tyngre att öppna en lucka som saknar motvikt.
Citera
2017-09-14, 15:44
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Inte så säker på det.

Många som kommer och drar med sig ett team vill göra en liten kort artikel om den lustige mannen som leker med ubåtar och raketer. Hur mycket korta snuttar hittar du inte i diverse morgon-program varje dag?
KW kunde potentiellt vara en klart bättre chans för PM att få in en riktigt säljande artikel i t ex Wired.

Tysken som kände honom tror på sexuellt motiv till utfärden, men inte våldtäkt eller mord:

Er hatte Frauen und hätte das nicht nötig gehabt. Ich gehe soagr davon aus das die Fahrt sexuell motiviert war. Mind. von Ihm.
Wie wahrscheinlich Dutzende andere vorher auch. Mal klappst mal kriegt man einen Korb. Ne Frau zu killen passt nicht zu dem was ihn vorher ausgemacht hat. Aber okay ich habe ihn lange nicht mehr gesehen. Auf den aktuellen Videos hat er sich aber nicht viel verändert.

"Han hade kvinnor och hade inte behövt göra det. (Våldta, min anmärkning.) Jag utgår dock ifrån att färden var sexuellt motiverad. Observera - från hans sida. Som troligen dussintals förut. Ibland funkar det, ibland får man ett nej. Att döda en kvinna passar inte ihop med det som har kännetecknat honom tidigare. Men okej, jag har inte sett honom på länge. På de nya videorna har han dock inte förändrats mycket."
Citera
2017-09-14, 15:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Nej, den har inte rostat igen. Även om det finns gott om bilder på hur Nautilus rostat, så finns också åtskilliga bilder som visar att de nu och då har underhållit luckorna för att få släta ytor.

Däremot är det tyngre att öppna en lucka som saknar motvikt.

OK, då var det därför den inte användes. Tyckte dock jag läste någonstans att den INTE GICK att öppna längre... men det kan ha varit här i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in