Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Inte alls. Den planerade vägen går uppenbarligen så nära synagogan att judarna känner sig hotade, och då tycker jag att man bör respektera det och flytta på den. Att nazisterna inte heller ville gå den vägen gör ju bara situationen ännu absurdare.
Jag förklarade den liberala synen på frihet, dvs. frihet under ansvar. Ett ansvar som också inkluderar hänsyn till andra människor. Många på Flashback är libertarianer (inte samma sak som liberaler) och har svårt med ansvars- och hänsynsbiten. För dem gäller i stället frihet till varje pris. Men det är alltså inte min syn på frihet.
Artikeln saknar grund, premisserna som målas upp stämmer inte, därför fallerar hela resonemanget. Artikeln är retoriskt flamsande med känsloargumentation och med en falsk dikotomi till punchline.
Definitionen av frihet som jag skrev är Rawls egna, den är alltså inte alls libertariansk utan snarare socialliberal. Du kan inte på liberala grunder slingra dig ur det här, frihet till demonstration får inte inskränkas för att en enskild grupp finner demonstrationen olämplig. Då skulle inte Pride få finnas exempelvis, är det ett samhälle du skulle vilja leva i?
Som sagt du lever inte som du lär Regulus, "They who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. "
Artiklar som denna är ren propaganda för att väcka ett medlidande till en folkgrupp som helt saknar skäl för medlidande. Man anspelar på förintelsen för att väcka ett intryck av utsatthet. Dagens judar kan inte förtjäna sympati av förintelsen på samma sätt som slavägares ättlingar inte förtjänar straff för deras förfäders brott. Judar är en mycket framgångsrik grupp intellektuellt, finansiellt och politiskt. Judar är således maktens grupp, så alltså är detta ren propaganda mot befolkningen för att vi ska vika ner oss och sympatisera med maktstrukturen. Dessa artiklar skapar och spär på den latenta perceptionen hos den enskilda individen att juden är utsatt, det är mind control för att befästa och säkra maktstrukturen.