2017-09-13, 20:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det mesta av det du tar upp har redan diskuterats i tråden. Ja, polisen ändrade rutten, och om förvaltningsrätten som både den judiska församlingen och nazisterna överklagat beslutet till är kloka så ändrar de den igen.

Vad gäller judarnas tragiska historia så skapar den ingen skuld hos dagens svenska samhälle, men däremot bör vi visa förståelse för att en folkgrupp som utsatts för ohyggliga förföljelser inte vill bli påminda om det genom marscherande nazister på sin viktigaste religiösa högtid.

Vad gäller frihet, slutligen, så är den inte villkorslös. Frihet under ansvar är vad vi liberaler tror på, inte frihet till varje pris.
Så alltså håller med om att artikeln helt saknar grund?

Vi vill leva i ett fritt samhälle med åsiktsfrihet, icke sant? Då får individen, subgrupper och majoritetsgrupper inte vara skitnödiga. Judar tycker synd om sig själv och man anspelar gärna på förintelsen för att kunna åtnjuta konsekvenserna av densamma, det är helt orimligt precis som jag visat. Folk idag är lättkränkta, det är inte en anledning till att förbjuda demonstrationer. Utveckling och konsensus kommer genom det fria samtalet, inte genom att kväva meningsmotståndaren.

Du stipulerar godtyckligt frihetsbegreppet, liberalens frihet innebär att alla åtnjuter samma grundläggande frihet vilken är förenlig med samma uppsättning friheter för alla. Demonstrationens form och betydelse blir då en självklar konsekvens av frihetsbegreppet och som inte får inskränkas på basis av att en viss grupp blir emotionellt kränkt. Håller du inte med om detta så är du inte liberal och har dubbelmoral.
Senast redigerad av frasselito 2017-09-13 kl. 20:24.
Citera
2017-09-13, 20:31
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Nu har Jerusalem vaknat och uppmärksammat denna lilla promenad.
Den högerinriktade (ur israeliskt perspektiv) tidningen Jerusalem Post skriver en indignerad artikel, där man framhåller att judar i Sverige hotas av extremister både till höger och vänster.

Vilken slump. Får vi imorgon se att den Israeliska ambassadören framför en protest i ärendet? Kanske begär ambassadören audiens hos Margot Wallström för att framföra sin kritik till det antisemitiska Sverige. Är det ändå inte en relativt stor slump att "svenska judar" och deras påstådda utsatthet i Sverige som är en inrikes angelägenhet får fötter och skrivs om i mellanöstern?

Tydligare kan det ju knappast göras att dessa påstått svenska gnälljudar är just judar och inte svenskar som springer hem och tjatar i israelisk media?

Mer förutsägbart än "Fast and the furious 8".
Citera
2017-09-13, 20:35
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Vilken slump. Får vi imorgon se att den Israeliska ambassadören framför en protest i ärendet? Kanske begär ambassadören audiens hos Margot Wallström för att framföra sin kritik till det antisemitiska Sverige. Är det ändå inte en relativt stor slump att "svenska judar" och deras påstådda utsatthet i Sverige som är en inrikes angelägenhet får fötter och skrivs om i mellanöstern?

Tydligare kan det ju knappast göras att dessa påstått svenska gnälljudar är just judar och inte svenskar som springer hem och tjatar i israelisk media?

Mer förutsägbart än "Fast and the furious 8".
Satt och väntade på just det. Fast den nye ambassadören till Sverige Ilan Ben-Dov är inte lika aktiv på twitter som sin föregångare. https://twitter.com/ilanbendov
Citera
2017-09-13, 20:38
Bannlyst
Citat:
En falsk analogi. Invandrare som grupp hatar varken svenskar eller kristna. Nazister har däremot antisemitismen som en del av sin ideologi.

Hur vet du det? Finns det säkra källor som du kan ge?

Sen är det lite extra komiskt när du kallar alla nazister för antisemiter och judehatare. Det kanske finns snälla nazister också? Om vi nu ska syssla med relativisering.
Citera
2017-09-13, 20:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zned
Har aldrig fattat den här judegrejen. Hela landet håller på att arabifieras, arabiskan börjar bli andraspråk, det krävs tolkar inom vården och andra samhällsinstitutioner. Fler och fler araber i TV och radioprogram. Våldet, mördandet och våldtäkter börjar nå samma intensitet som i Mexico. Därtill kriminalitet, assistansbedrägerier o,s,v.

Löfven uttalar sig, "Mitt Sverige har inga gränser". Löfven är väl ingen jude. Om folk röstar på Löfven får de fan skylla sig själva.

Själv har jag bara mött trevliga och bra judar. Icke detsamma om araber, tvärtom de undviker jag helst.

Nej, jag kan verkligen inte fatta judegrejen.

Se EUROPA - The last battle så kanske polletten trillar ner.
Citera
2017-09-13, 20:43
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Det mesta av det du tar upp har redan diskuterats i tråden. Ja, polisen ändrade rutten, och om förvaltningsrätten som både den judiska församlingen och nazisterna överklagat beslutet till är kloka så ändrar de den igen.

Vad gäller judarnas tragiska historia så skapar den ingen skuld hos dagens svenska samhälle, men däremot bör vi visa förståelse för att en folkgrupp som utsatts för ohyggliga förföljelser inte vill bli påminda om det genom marscherande nazister på sin viktigaste religiösa högtid.

Vad gäller frihet, slutligen, så är den inte villkorslös. Frihet under ansvar är vad vi liberaler tror på, inte frihet till varje pris.
Hela skiten är en brakskit i ett vattenglas, judarna i Göteborg har inte haft några problem med nassar sen slutet av 80t eller kanske början av 90t då ett par skinheads stod utanför och skrek en stund innan vakten kom ut och körde bort dom.
Judarna i Gbg har även till skillnad från judarna i Malmö klarat sig från musslor som kastar sten och skriker(kolla Josefssons program om judehatet i Malmö så ser du hur ordförande för unga judar i Gbg förklarar att dom inte har några problem med nassar)
Synagogan väcker ingen större uppmärksamhet och dom flesta som går förbi vet inte ens att dom gått förbi en synagoga.
har du kollat street view och sett utsikten från synagogan?

Jag gissar på att det är Bonniers som inte vill ha nassarna utanför bokmässan, att dom skulle vara rädda för att nassarna tågar förbi är bara ytterligare ett sätt att försöka tysta dom.

Du kanske skulle testa människans bästa vän Google och se om du hittar något om nassar som bråkat med judar vid synagogan i Göteborg och se vad du hittar...

Sen är dom lite rasistiska i judiska församlingen.
http://www.expressen.se/debatt/jag-far-inte-gifta-mig-i-min-judiska-forsamling/
Citat:
Min fästman är inte judisk – därför kan vi inte gifta oss i synagogan där mina föräldrar gifte sig och där jag fick mitt namn, skriver Johanna Schreiber, svensk judinna och författare.

När jag ställde frågan till det som i Göteborg kallas för synagogsstyrelsen fick jag svaret att de flesta i styrelsen har en negativ inställning till att par där bara en av personerna är judisk skulle få vigas i synagogan.

De judiska församlingarna i Sverige har länge kämpat med vikande medlemsantal. Ett sätt att lösa problemet borde vara ett grundligt förnyelsearbete där man ser över vilka av stadgarna som skulle kunna förändras för att locka tillbaka medlemmar som lämnat, och välkomna nya medlemmar. Sveriges judiska församlingar måste bli bättre på att anpassa sig till det samhälle vi lever i. Ett lyckat exempel är att den första gayvigseln mellan två judiska män ägde rum i Stockholms synagoga för precis två år sedan. Judiska gaypar har dock varit välkomna att gifta sig i Stockholms synagoga längre än så.
Fast det är klart, är man utvald av gud så vill man inte ha in smutsiga icke-judar i guds hus.
Citera
2017-09-13, 20:55
Medlem
Media vill gärna rikta uppmärksamheten mot nazisterna, dock är väl araberna ett större problem för judarna i Sverige, vilket belystes i Uppdrag granskning för något år sedan. Media är bra på att försöka flytta focus. Demonstrationen är illa vald, men enligt polisen inte olaglig enligt lagbok. Det är bara att tillåta spektaklet.
Under yom kippur förväntas man försona sig med sina ovänner...
Citera
2017-09-13, 20:56
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Sovjet, USA och Storbritannien. Alla judestyrda (ironiskt nog med viss reservation för Stalins Sovjet, som genomgick en viss avjudaiseringsprocess).

Det där är ju konspiratoriskt trams. Tror du att det var judar som övertalade Hitler att invadera Polen också?

Citat:
Fast NMR hade givetvis ingen tanke på vilken eventuell judisk högtid som skulle firas just denna dag. Man valde ett datum som passade organisationen helt utan sådana tankar.

Eftersom de flesta nazister - i vart fall de som skriver på Flashback - är totalt fixerade vid judar låter det där inte särskilt sannolikt. Möjligen kan man fråga sig hur stor roll jom kippur spelade för valet av datum för demonstrationen.

Citat:
Tänk att ni är så paranoida att ni tror att allt kretsar kring er. När NMR skulle demonstrera vid grekiska ambassaden för några år sedan, efter att två Gyllene Gryning-medlemmar skjutits ihjäl, var det också nån judisk högtid som judarna skrek om. Kristallnatten var det då. Ni har ju för fan massa minnesdagar och religiösa dagar och sån skit hela tiden. Tror du folk tänker planera hela sin verksamhet efter er åretrunt-självdyrkan?

Nu har jag ju redan förklarat flera gånger att jag inte är jude. Men det är klart, i nazisternas paranoida fantasivärld är alla som säger emot dem "judar".
Citera
2017-09-13, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Hela skiten är en brakskit i ett vattenglas, judarna i Göteborg har inte haft några problem med nassar sen slutet av 80t eller kanske början av 90t då ett par skinheads stod utanför och skrek en stund innan vakten kom ut och körde bort dom.
Judarna i Gbg har även till skillnad från judarna i Malmö klarat sig från musslor som kastar sten och skriker(kolla Josefssons program om judehatet i Malmö så ser du hur ordförande för unga judar i Gbg förklarar att dom inte har några problem med nassar)
Synagogan väcker ingen större uppmärksamhet och dom flesta som går förbi vet inte ens att dom gått förbi en synagoga.
har du kollat street view och sett utsikten från synagogan?

Jag gissar på att det är Bonniers som inte vill ha nassarna utanför bokmässan, att dom skulle vara rädda för att nassarna tågar förbi är bara ytterligare ett sätt att försöka tysta dom.

Du kanske skulle testa människans bästa vän Google och se om du hittar något om nassar som bråkat med judar vid synagogan i Göteborg och se vad du hittar...

Sen är dom lite rasistiska i judiska församlingen.
http://www.expressen.se/debatt/jag-far-inte-gifta-mig-i-min-judiska-forsamling/

Fast det är klart, är man utvald av gud så vill man inte ha in smutsiga icke-judar i guds hus.

Det var samma med frälsis, båda var tvugna vara soldater, annars fick man gå ur församlingen. Ändrat ganska nyligen.
Citera
2017-09-13, 21:03
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Hela skiten är en brakskit i ett vattenglas
//..//
Jag gissar på att det är Bonniers som inte vill ha nassarna utanför bokmässan

Det här är ingen dålig gissning alls.
Citera
2017-09-13, 21:08
Medlem
Zneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zned
Har aldrig fattat den här judegrejen. Hela landet håller på att arabifieras, arabiskan börjar bli andraspråk, det krävs tolkar inom vården och andra samhällsinstitutioner. Fler och fler araber i TV och radioprogram. Våldet, mördandet och våldtäkter börjar nå samma intensitet som i Mexico. Därtill kriminalitet, assistansbedrägerier o,s,v.

Om Hitler gett fan i gasen kanske vi hade sluppit alla araber i landet.

Man kan inte värna Sverige och dess befolkning utan att kallas nationalist vilket är liktydigt med rasist och nazist och judemördare.
Citera
2017-09-13, 21:22
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Så alltså håller med om att artikeln helt saknar grund?

Inte alls. Den planerade vägen går uppenbarligen så nära synagogan att judarna känner sig hotade, och då tycker jag att man bör respektera det och flytta på den. Att nazisterna inte heller ville gå den vägen gör ju bara situationen ännu absurdare.

Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Du stipulerar godtyckligt frihetsbegreppet, liberalens frihet innebär att alla åtnjuter samma grundläggande frihet vilken är förenlig med samma uppsättning friheter för alla. Demonstrationens form och betydelse blir då en självklar konsekvens av frihetsbegreppet och som inte får inskränkas på basis av att en viss grupp blir emotionellt kränkt. Håller du inte med om detta så är du inte liberal och har dubbelmoral.

Jag förklarade den liberala synen på frihet, dvs. frihet under ansvar. Ett ansvar som också inkluderar hänsyn till andra människor. Många på Flashback är libertarianer (inte samma sak som liberaler) och har svårt med ansvars- och hänsynsbiten. För dem gäller i stället frihet till varje pris. Men det är alltså inte min syn på frihet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in