Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Det mesta av det du tar upp har redan diskuterats i tråden. Ja, polisen ändrade rutten, och om förvaltningsrätten som både den judiska församlingen och nazisterna överklagat beslutet till är kloka så ändrar de den igen.
Vad gäller judarnas tragiska historia så skapar den ingen skuld hos dagens svenska samhälle, men däremot bör vi visa förståelse för att en folkgrupp som utsatts för ohyggliga förföljelser inte vill bli påminda om det genom marscherande nazister på sin viktigaste religiösa högtid.
Vad gäller frihet, slutligen, så är den inte villkorslös. Frihet under ansvar är vad vi liberaler tror på, inte frihet till varje pris.
Hela skiten är en brakskit i ett vattenglas, judarna i Göteborg har inte haft några problem med nassar sen slutet av 80t eller kanske början av 90t då ett par skinheads stod utanför och skrek en stund innan vakten kom ut och körde bort dom.
Judarna i Gbg har även till skillnad från judarna i Malmö klarat sig från musslor som kastar sten och skriker(kolla Josefssons program om judehatet i Malmö så ser du hur ordförande för unga judar i Gbg förklarar att dom inte har några problem med nassar)
Synagogan väcker ingen större uppmärksamhet och dom flesta som går förbi vet inte ens att dom gått förbi en synagoga.
har du kollat street view och sett utsikten från synagogan?
Jag gissar på att det är Bonniers som inte vill ha nassarna utanför bokmässan, att dom skulle vara rädda för att nassarna tågar förbi är bara ytterligare ett sätt att försöka tysta dom.
Du kanske skulle testa människans bästa vän Google och se om du hittar något om nassar som bråkat med judar vid synagogan i Göteborg och se vad du hittar...
Sen är dom lite rasistiska i judiska församlingen.
http://www.expressen.se/debatt/jag-far-inte-gifta-mig-i-min-judiska-forsamling/
Citat:
Min fästman är inte judisk – därför kan vi inte gifta oss i synagogan där mina föräldrar gifte sig och där jag fick mitt namn, skriver Johanna Schreiber, svensk judinna och författare.
När jag ställde frågan till det som i Göteborg kallas för synagogsstyrelsen fick jag svaret att de flesta i styrelsen har en negativ inställning till att par där bara en av personerna är judisk skulle få vigas i synagogan.
De judiska församlingarna i Sverige har länge kämpat med vikande medlemsantal. Ett sätt att lösa problemet borde vara ett grundligt förnyelsearbete där man ser över vilka av stadgarna som skulle kunna förändras för att locka tillbaka medlemmar som lämnat, och välkomna nya medlemmar. Sveriges judiska församlingar måste bli bättre på att anpassa sig till det samhälle vi lever i. Ett lyckat exempel är att den första gayvigseln mellan två judiska män ägde rum i Stockholms synagoga för precis två år sedan. Judiska gaypar har dock varit välkomna att gifta sig i Stockholms synagoga längre än så.
Fast det är klart, är man utvald av gud så vill man inte ha in smutsiga icke-judar i guds hus.