• 1
  • 2
2017-09-13, 21:22
Medlem
rex144s avatar
Sekundmeter kan kanske passa för väderprognos till havs men på land borde man uppge i kilometer, det är sånt som alla förstår, vindar 100km/h WOW , eller 140km/h i byarna

I Polen anges det i km/h , sånt som alla kan relatera till, hur många fler länder uppger vindhastigheten i meter per sekund?, mig säger det ingenting, jag blir lack
Citera
2017-09-13, 21:26
Medlem
Ta värdet i m/s gånger 3,6 så får du det i km/h.
Citera
2017-09-13, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Sekundmeter kan kanske passa för väderprognos till havs men på land borde man uppge i kilometer, det är sånt som alla förstår, vindar 100km/h WOW , eller 140km/h i byarna

I Polen anges det i km/h , sånt som alla kan relatera till, hur många fler länder uppger vindhastigheten i meter per sekund?, mig säger det ingenting, jag blir lack

Å när i helvete ska folk lära sig att det INTE heter "sekundmeter"?
Det HETER "meter per sekund"

Eller säger du timkilometer oxå?!?!?!

😡😡😡😡
Citera
2017-09-13, 21:45
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kawwazx12

😡😡😡😡
Jag tänkte precis säga samma sak. Som svar på frågan säger jag "För att svenskar är smartare än polacker".
Citera
2017-09-13, 22:06
Medlem
OT men blev förvånad när jag såg jänkarna prata om meters per second i sin stormrapportering. Trodde inte de använde det begreppet.
Citera
2017-09-14, 03:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
OT men blev förvånad när jag såg jänkarna prata om meters per second i sin stormrapportering. Trodde inte de använde det begreppet.
Det beror på att meter per sekund (m/s) är "den korrekta" enheten för alla hastigheter upp till ljushastigheten. Dvs den hastighet som alltid är tydligast/entydig och lättast att använda i beräkningar.

Att mäta hastighet i km/h är ju väldigt lämpligt för vägtrafik och andra resor som är kortare än en dag, då man lätt kan räkna om till "hur långt hinner jag på..."
Men hur ofta sticker du ut huvudet genom sidorutan i 140 km/h - eller ens en hand. Så det säger dig inte mycket om vindstyrka heller - Fast du har det på några dm avstånd.

Den finns massor av sorter(enheter) som är praktiska i vissa sammanhang, men kanske inte är krisstallklar för den som inte använder dem ofta. Typ: miles per gallon, famnar, skålpund, hektoliter, ljusår, ångström, mol osv.
Citera
2017-09-14, 04:03
Medlem
kraftfoders avatar
Själv är jag intutad sedan vaggan att vind anges i m/s. Jag kan också relatera till 2 m/s, 20 m/s etc. etc. eftersom jag har känt av sådana vindhastigheter många gånger under årens lopp. Nu när km/h har börjat dyka upp även i svensk media, har jag svårare att relatera/koppla direkt hur hårt det blåser. Visst har jag känt av 100 km/h i ansiktet på motorvägen, men det är ändå inte samma sak som när man står utomhus och ser/känner av blåsten. 28 m/s säger mig betydligt mer än 100 km/h, och jag fattar omedelbart hur blåsigt det är utan att behöva ta fram räknare och dividera med 3,6.. Vill att media totalt återgår till m/s i sin rapportering!

Edit: "Sekundmeter" är givetvis felaktigt, men antar att det är talspråk, då det är lättare att säga än "meter per sekund". Sannolikt därför man hör det relativt ofta även från folk som borde veta bättre efter deras förmodade (ut-)bildningsnivå. Har själv spontant använt "sekundmeter" obetänksamt i talspråk.
Senast redigerad av kraftfoder 2017-09-14 kl. 04:14.
Citera
2017-10-06, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Men hur ofta sticker du ut huvudet genom sidorutan i 140 km/h - eller ens en hand. Så det säger dig inte mycket om vindstyrka heller - Fast du har det på några dm avstånd.

Sanning med modifikation!
Du har med största sannolikhet med- eller motvind.
Så 140 km/h på motorväg ger inte direkt samma upplevelse som om det blåser i ansiktet på dig när du står och håller i dig i en lyktstolpe på trotoaren.
Citera
2017-10-06, 23:11
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kawwazx12

😡😡😡😡

Det är lite både ock. Sekundmeter är inte helt dumt att säga. 10 sekundmeter betyder att produkten 1s * m =10sekundmeter. Man utgår från 1 s och tar det gånger det antal meter vinden rör sig under den sekunden och får sekundmeter.
Citera
2017-10-06, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Det är lite både ock. Sekundmeter är inte helt dumt att säga. 10 sekundmeter betyder att produkten 1s * m =10sekundmeter. Man utgår från 1 s och tar det gånger det antal meter vinden rör sig under den sekunden och får sekundmeter.

Bra!
Då säger du timkilomter oxå, med samma motivation.....
Citera
2017-10-06, 23:22
Medlem
ksvs avatar
Det beror på sammanhanget.
Alla svenska flygplatser uppger vindstyrka i knop.
Citera
2017-10-06, 23:49
Medlem
klybans avatar
Det är först när det blir storm eller värre, som folk börjar intresserade hur fort vinden kommer.
Vet reda på skolgården som vi inte fick gå ut på, då det blåste för mycket.
Och läraren sa hur mycket det blåste och alla sa ooooojjjjjjj!!!

Sen var det inga problem och släppa ut oss när skoldagen var slut
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in