2017-09-13, 15:40
Medlem
SituationReports avatar
Jag förstår inte problemet. Varför konverterar de inte till någon tro som inte står i skottlinjen?
Kanske för att det inte är tro det handlar om?
Citera
2017-09-13, 16:18
Medlem
Dessutom används synagogan inte alls - det är en tom byggnad - Jag har dagligen gått förbi i 20 talet år morgon middag och kväll inklusive lördagar och söndagar.

Jag har aldrig någonsin sett någon som helst aktivitet i den byggnaden. Tomt och mörkt varje dag år efter år.

Jag har för mig att de slutade med sina aktiviteter på platsen ca 1990 talet.
Citera
2017-09-13, 16:23
Medlem
baggebo1s avatar
Hahaha. Har ni läst det här. Sveriges förmodligen mest patetiska människa, den narcissistiske ärkepajasen "Markus Birro", är jättearg för att NMR får demonstrera på nån av alla dagar judarna kallar heliga.
Citat:
Jom Kippur handlar för det judiska folket om försoning med Gud och är en av årets viktigaste dagar. Att just denna dag tvingas leva under den skräck som nazister väcker är en skam för Göteborg och för hela vårt land. En pulserande och fruktansvärd skam.

Demokrati handlar också om rättigheten att inte bli utsatt för människor som vill se en utplånas. Erik Nord, polischef i Göteborg, hävdar att han inte ser eller har något argument eller anledning att vägra NMR att demonstrera.

"Jag kan ge Nord sex miljoner anledningar …" Så skrev Jonas Gardell på Twitter häromdagen.

Det hela är fruktansvärt enkelt. Göteborgs judar ska inte behöva ha nazister marscherades förbi i närheten av sin synagoga på sin allra heligaste dag.
Men pajasen är så jävla dum i huvudet så han inte fattar att judarna bara ljuger (judarna är inte "rädda", de känner sig inte "hotade" - de vill bara krossa en fiende och statuera makt), så han drar igång nån sorts "nu ska vi alla gå till synagogan och solidarisera med det utvalda folket":
Citat:
Själv tänker jag stuva om lite i mitt hektiska schema under Bokmässan och stå med det judiska folket på plats i synagogan och visa min solidaritet med dem under det att nazisterna håller sin marsch. Det är i särklass det minsta jag kan göra för att visa min solidaritet med ett folk som just nu angrips från alla håll i vårt samhälle, från den obildade vänstern, från den islamistiska fundamentalismen, och från nazisterna.

Min önskan är att fler av alla de hundratals författare, poeter, journalister, översättare och kulturarbetare som är på mässan lördagen den 30 september gör sällskap ner till Östra Larmgatan och visar sitt stöd till judiska folket.

Det här är, lustigt nog, det sista judarna vill. De vill att polisen ska förbjuda deras fiender från att röra sig, men de vill inte ha massa jävla grejer vid sin synagoga i onödan. Nu blir det kanske så att synagogan blir en "skådeplats" ändå. För efterblivna pajaser som Birro, och förhoppningsvis lite extremvänster och annat löst pack också.

http://www.dagen.se/debatt/marcus-birro-att-nazisterna-far-marschera-ar-en-fruktansvard-skam-1.1024319
Senast redigerad av baggebo1 2017-09-13 kl. 16:28.
Citera
2017-09-13, 17:06
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Hela iden med tillstånd borde ju rimligen innebära att man skall kunna flytta (komma överrens om) både tid och plats för en demonstration, utan att helt förbjuda den.

Självfallet borde det gå att göra det. Nu ligger bollen hos förvatlningsdomstolen dit både den judiska församlingen och NMR överklagat polisens beslut.
Citera
2017-09-13, 17:15
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endevil
Det utgör inget argument för att begränsa grundlagsstadgade rättigheter. I så fall har jag ett bättre förslag och det är att polisen statuerar exempel med vänsterohyran som ställer till med våld, kaos och vandalisering vid ALLA meningsmotståndares demonstrationer. Naturligtvis bör polisen också upplysa lipjudarna om vad svensk grundlag säger. Passar inte lagarna judarna så finns alltid alternativet att packa sig ifrån nordmannaland och styra kosan mot Israel.

Polisen bör givetvis markera mot alla som stör ordningen, såväl nazister som motdemonstranter.

Vad gäller de svenska judarna, så har de samma rätt som alla andra svenskar till säkerhet och fri utövning av sin religion. De ska inte behöva åka till Israel för det.
Citera
2017-09-13, 17:21
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Dessutom används synagogan inte alls - det är en tom byggnad - Jag har dagligen gått förbi i 20 talet år morgon middag och kväll inklusive lördagar och söndagar.

Jag har aldrig någonsin sett någon som helst aktivitet i den byggnaden. Tomt och mörkt varje dag år efter år.

Jag har för mig att de slutade med sina aktiviteter på platsen ca 1990 talet.

Detta låter helt osannolikt. Varför skulle judarna inte använda sin synagoga?
Citera
2017-09-13, 17:26
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
1) Ja, det är rimligt. Däremot är det inte rimligt att en liten och aggressiv etnisk minoritet försöker rucka på grundläggande svenska friheter som rätten att demonstrera.

Skribenterna har inte ifrågasatt nazisternas rätt att demonstrera. De vill bara att demonstrationen flyttas längre bort från synagogan.

Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Antingen har man 100 % demonstrationsfrihet eller så har man ingen demonstrationsfrihet.

Världen är sällan så enkel som en del libertarianer tror. Tycker du att IS också borde få demonstrera?
Citera
2017-09-13, 17:32
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Tycker du att IS också borde få demonstrera?

Med maskeringsförbud vore det väl perfekt tillfälle för SÄPO att dokumentera deras anhängare?
Citera
2017-09-13, 17:42
Medlem
Ungefär som palestinierna vädjar håll judarna borta från oss på gazaremsan
Citera
2017-09-13, 17:43
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Med maskeringsförbud vore det väl perfekt tillfälle för SÄPO att dokumentera deras anhängare?

Syftar du på IS eller nazisterna? Tror iofs att Säpo redan har bra koll på dessa grupper.
Citera
2017-09-13, 17:49
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DukeOfEarl
Ungefär som palestinierna vädjar håll judarna borta från oss på gazaremsan

En orätt rättfärdigar inte en annan orätt. Man kan sympatisera med palestiniernas situation utan att tycka att svenska judar ska behöva stå ut med marscherande nazister i närheten av synagogan på sin viktigaste högtid.

De svenska judarna har för övrigt inget ansvar för vad som händer i Gaza. Många av dem ogillar den nuvarande israeliska regeringens politik.
Citera
2017-09-13, 17:49
Medlem
l3nalenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SituationReport
Jag förstår inte problemet. Varför konverterar de inte till någon tro som inte står i skottlinjen?
Kanske för att det inte är tro det handlar om?

Konstigt inlägg. Varför skulle folk byta tro likt de byter underkläder? Att vara jude är dessutom minst lika etniskt betingat som religiöst. Du föds helt enkelt till jude.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in