2017-09-13, 09:45
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokyBacon
Sitter inte dessa inne eller har rejält med bevakning/span på sig?

De nazister som dömdes för bombdåden i Göteborg sitter inne. Det kan finnas fler potentiella terrorister som inte gör det.
Citera
2017-09-13, 09:52
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Lite hemskt , att en judisk högtid skall få hindra en demokratisk demonstration. Judarna har redan för mycket makt i Sverige och inflyttande, att de skall få bestämma vilka som skall få hålla grundlagsskydda demonstration är riktig illa.

Nu är det inte judar som bestämmer var och när nazisterna får demonstrera, utan polisen och i slutändan domstolarna. Detta sagt, så har de berörda judarna naturligtvis samma rätt som andra svenskar att överklaga polisens beslut.
Citera
2017-09-13, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
I SvD-artikeln stod det "ett stenkast ifrån synagogan". Problemet är väl om demonstrationen ses och hörs av de judar som ska fira sin högtid. Med polisens beslutade väg skulle det bara ligga ett grönområde mellan en del av marschvägen och kvarteret med synagogan.
En kanal och en park, fågelvägen ca 360 m. den 30 september torde det fortfarande vara lövbeklätt på träd och buskage.

Svenska Akademiens ordbok definieras ett stenkast som "en sträcka motsv. så långt en ordinärt utrustad person orkar kasta en sten", vilket sägs vara mellan 30 och 75 meter.

Centrala Göteborg är ett ganska litet område, att olika saker sker i ”närheten” i en aktiv stad är normalt.
Citera
2017-09-13, 09:58
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efterdradd
En kanal och en park, fågelvägen ca 360 m. den 30 september torde det fortfarande vara lövbeklätt på träd och buskage.

Svenska Akademiens ordbok definieras ett stenkast som "en sträcka motsv. så långt en ordinärt utrustad person orkar kasta en sten", vilket sägs vara mellan 30 och 75 meter.

Centrala Göteborg är ett ganska litet område, att olika saker sker i ”närheten” i en aktiv stad är normalt.

Den föreslagna marschvägen är söder om kanalen, alltså på samma sida som synagogan.

Om eventuella träd kommer att skymma nazisterna kan jag inte bedöma. Beror på hur grönområdet ser ut.
Citera
2017-09-13, 09:59
Avstängd
Citat:
Frågor att diskutera:

1. Är det rimligt att låta nazisternas stöveltramp eka utanför en synagoga på judarnas heligaste dag? Bör myndigheterna flytta demonstrationen till annan tid eller plats?

2. Var går demonstrationsfrihetens gränser? Bör organisationer som förhärligar våld och hetsar mot minoriteter fritt få demonstrera på våra gator och torg?

1) Ja, det är rimligt. Däremot är det inte rimligt att en liten och aggressiv etnisk minoritet försöker rucka på grundläggande svenska friheter som rätten att demonstrera.

2) Du verkar vara dum i huvudet. Antingen har man 100 % demonstrationsfrihet eller så har man ingen demonstrationsfrihet.
Citera
2017-09-13, 10:00
Medlem
Citat:
Nu är det inte judar som bestämmer var och när nazisterna får demonstrera, utan polisen och i slutändan domstolarna. Detta sagt, så har de berörda judarna naturligtvis samma rätt som andra svenskar att överklaga polisens beslut.
Demonstrations och yttrandefrihet är reglerat i grundlagen, tillstånd för demonstrationer regleras av ordningsstadgan. Grundlagen säger inget om att denna demokratiska frihet villkoras av att staten ger sitt medgivande att denna rättighet nyttjas. De fundamentala i demonstrations och yttrandefrihet är att kunna protestera och väcka opinion mot hur landets makthavare sköter sig.
Vänster/AFA som gör motdemonstrationer söker inte tillstånd, de utnyttjar denna grundlagsfästa rättighet, de kan inte fällas i domstol för detta. Däremot kan de förstås ställas till svars när de slåss och vandaliserar.
Senast redigerad av Efterdradd 2017-09-13 kl. 10:05.
Citera
2017-09-13, 10:07
Medlem
Citat:
1. Är det rimligt att låta nazisternas stöveltramp eka utanför en synagoga på judarnas heligaste dag? Bör myndigheterna flytta demonstrationen till annan tid eller plats?

2. Var går demonstrationsfrihetens gränser? Bör organisationer som förhärligar våld och hetsar mot minoriteter fritt få demonstrera på våra gator och torg?
1. Kan jämföras med turk/albanernas och kroaternas dvs Ustasas stöveltramp på serbernas heligaste dag och den struntar msm att nämna än mindre att myndigheter i Sverige skulle bry sig att stoppa.
2. Demonstrationer skall alla få ha möjlighet att genomföra oavsett hur vidrig åsikt dom än må ha.
Senast redigerad av Persetan 2017-09-13 kl. 10:09.
Citera
2017-09-13, 10:12
Medlem
UNPROFORs avatar
Citat:
Frågor att diskutera:

1. Ja, de har full laglig rätt att demonstrera. Nej, demonstrationen bör inte flyttas, snarare judarna.

2. Du menar valfri kommunistorganisation? Sionister? Islamister? Vi har redan krigshetsande våldsutövare som syns och hörs utan att någon säger emot. Så fort en organisation som är nationalistisk och pro-vit, som NMR, då ska det förbjudas, förstöras, stoppas osv.

Det judiska system vi lider under, är anti-europeiskt.
Citera
2017-09-13, 10:49
Medlem
FiffelMonas avatar
Citat:
Nu ligger synagogan där den ligger. Har inte judarna rätt att fira sin viktigaste högtid i fred, utan att hotas av skränande nazister?
Varför skulle judar få specialregler? Lägg inte byggnaden mitt i centrum om ni inte vill att oliktänkande människor ska vara i närheten.

edit: stavfel
Senast redigerad av FiffelMona 2017-09-13 kl. 11:10.
Citera
2017-09-13, 11:07
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiffelMona
Varför skulle judar på specialregler? Lägg inte byggnaden mitt i centrum om ni inte vill att oliktänkande människor ska vara i närheten.
Exakt, o sedan när sätter juden våra rättigheter på agendan? Åk hem till ert stulna israel o sätt era regler.
Citera
2017-09-13, 11:17
Medlem
Jag har inte mycket för nazister men senaste åren har jag mest läst om islamiska terrordåd och väldigt få dåd nazister uträttat.

Jag kan förstå att judar känner oro över det. Men jag och många andra känner oro över terrordåd av muslimer.
Men i Sverige får man inte säga så, därför tycker jag att judar inte får säga att nazister oroar dom. Allas lika värde eller hur var det?

Det var 70-80 år sen(?) Nazisterna härjade men muslimska terrorister är aktuellt just nu. Ändå får man inte nämna det och judar ältar om saker som hände för ganska längesen.

Nazister och terrorister är lika hemska men nu kommer åsiktspolisen förfölja mig eftersom att jag skrev nedvärderande om terrorister. Det är ju rasism att vara orolig över folk som inte har några problem att spränga eller köra över barn.
Citera
2017-09-13, 11:23
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:

Jag vill ha ett samhälle där man är fri att tänka som man vill. Ett samhälle där vi inte hukar inför enskilda minoriteter och identitetsgrupppers agendor, utan där de får anpassa sig till det fria landets jämlikhet.

1. Jag tror inte de blir särskilt många och jag tror inte de kommer marschera som om det vore 1939. De får acceptera demonstrationer även i närheten av synagogan. Vi är inte vidskepliga i Sverige och tror således inte att synagogan är helig mark.

2. I mångt och mycket så handlar det inte om hets, det handlar om ett rop om hjälp från ett svenskt folk som drunknar bland våldsamma minoriteter. Klart de ska få demonstrera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in