2017-09-12, 22:21
Medlem
Klimakteriehaxans avatar
Är det någon som har fått bekräftat vad som framkom genom blodanalysen på skon ?
Är alla ev. piloter på sitt arbete ? Har någon tagits till förhör ?
Citera
2017-09-12, 23:21
Medlem
Twiggygirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag vet inte hur länge han ska ha varit intressant för utredningen, men enligt uppgifter ska han bo kvar i Mariestad och ha haft familj redan -92, då Helena försvann. Polisen ska vara "säkra" på att det är denne man, men man saknar avgörande bevis och/eller ett erkännande. De är också "säkra" på att han haft en medhjälpare. Denne man ska troligen inte bo kvar. Någon ska, enligt uppgifter, ha berättat något för polisen, men det är 16 år sedan och minnet sviker lätt...

Det är varken den dansk som var intressant inledningsvis och som blev häktad men friad senare pga att någon angivit honom för att själv få uppmärksamhet eller personen som satt anhållen i ett par tre dygn men som numera bor på Västkusten. Båda två är avskrivna och inte intressanta som gärningsmän.

Den P..... som det spekulerats om här på FB, är inte intressant för polisen som gärningsman. Han var tidigare misstänkt, men är numera avskriven. Han lever med fru och barn på annan ort i Sverige.

Jag håller med dig, Celeron, det är troligt att gärningsmannen kände eller kände till Helena. Jag tror att det är en anledning till att han/de har gömt henne så väl, att hon inte har kunnat hittats än. Om han inte hade haft någon koppling till Helena, skulle han inte behövt göra så.

Om det är så att Helena inte hann ända till skogen vid hennes hem utan "togs" längs vägen och fördes bort, så torde ringar/skor vara ditlagda i efterhand - och det tyder i så fall på att gärningsmannen visste vilken väg Helena brukade gå hem från stan. Därför skulle det vara så bra om någon observerat henne vid torget alternativt på vägen hem, innan hon kom till Ekudden-området.

Jag är övertygad om att det finns folk - och varför inte här på FB - som vet vem denne man är... Och kanske skyddar honom. Mariestad är inte stort och man tycker att NÅGON borde kunna sitta inne med en lösning. Däremot tror jag inte att det är många som vet - då skulle det vara svårt att hålla tyst; det skulle antagligen läcka ut.

Detta skrevs 2008, och redan då hade polisen med säkerhet "pilot" som skyldig som vi vet.
"Han hade familj redan då". Det betyder att man har barn. En sambo kan inte räknas som "familj".
Och han bor kvar i stan 2008 iaf, men även i nutid enl. radio skaraborg. Och medhjälparen har flyttat. Hur många av de misstänkta här hade barn och familj 92? Och hur många bor kvar? Lätt att svara på, för det finns bara en.
Citera
2017-09-12, 23:50
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twiggygirl
Detta skrevs 2008, och redan då hade polisen med säkerhet "pilot" som skyldig som vi vet.
"Han hade familj redan då". Det betyder att man har barn. En sambo kan inte räknas som "familj".
Och han bor kvar i stan 2008 iaf, men även i nutid enl. radio skaraborg. Och medhjälparen har flyttat. Hur många av de misstänkta här hade barn och familj 92? Och hur många bor kvar? Lätt att svara på, för det finns bara en.

Det är en intressant fetmarkering som du har gjort i Prinzezzans inlägg, helt klart. Sedan kan det kanske diskuteras vad som menas med "familj", men visst känns det som typ "fru/sambo och barn" - även om bara en fru/sambo kan räcka som "familj". Det som dock känns som en reservation är formuleringen "men enligt uppgifter ska han bo kvar i Mariestad och ha haft familj redan -92, då Helena försvann". Har Prinzezzan något mer att tillföra?
Senast redigerad av Ugglan. 2017-09-12 kl. 23:52.
Citera
2017-09-12, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Vakum har uppstått i tråden;

Föreslår därför att fokus flyttas till "Motiv" samt om övergreppet var planerat eller ej?

Någon som vill börja?

Har också funderat en del på motiv.

Men det är svårt att tänka motiv utan att koppla det till ett tänkt scenario med diverse olika misstänkta gm som diskuterats här och inte minst sagt det senaste man hört om pilot.
Men om man försöker bortse från dessa och bara tittar på brottsplatsen & händelseförloppet; lokalkännedom, bil, att kroppen fraktas bort etc så tänker jag så här.
Om det fanns ett motiv att HA skulle röjas bort så är det garanterat relationsrelaterat.

Om handlingen av misstag fick en dödlig utgång så tror jag ändå att orsaken snarare är relationsrelaterad än sexuellt. Det kan ha varit ett sexuellt motiv som spårade ur men eftersom allt talar för att gm kännde HA så tycker jag inte det känns troligt...(vad ska den säga dagen efter, förlåt kompis för våldtäkten?)
Eller så fanns inget motiv utan det kanske var en påkörningsolycka.

Något jag funderat en del över är blodet på skorna. Jag tycker att blodet på skorna talar mer för en påkörningsolycka alt relationsrelaterat än sexuellt. För om dödsorsak är strypning så varför massa blod på skorna?
Citera
2017-09-12, 23:58
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legooo
Har också funderat en del på motiv.

Men det är svårt att tänka motiv utan att koppla det till ett tänkt scenario med diverse olika misstänkta gm som diskuterats här och inte minst sagt det senaste man hört om pilot.
Men om man försöker bortse från dessa och bara tittar på brottsplatsen & händelseförloppet; lokalkännedom, bil, att kroppen fraktas bort etc så tänker jag så här.
Om det fanns ett motiv att HA skulle röjas bort så är det garanterat relationsrelaterat.

Om handlingen av misstag fick en dödlig utgång så tror jag ändå att orsaken snarare är relationsrelaterad än sexuellt. Det kan ha varit ett sexuellt motiv som spårade ur men eftersom allt talar för att gm kännde HA så tycker jag inte det känns troligt...(vad ska den säga dagen efter, förlåt kompis för våldtäkten?)
Eller så fanns inget motiv utan det kanske var en påkörningsolycka.

Något jag funderat en del över är blodet på skorna. Jag tycker att blodet på skorna talar mer för en påkörningsolycka alt relationsrelaterat än sexuellt. För om dödsorsak är strypning så varför massa blod på skorna?

Min fetning under "Visa mer": Alla verkar ändå vara överens om att Helena har fått någon typ av snyting i ansiktet i upprätt läge, varpå till exempel näsblod har droppat ner på skorna. Svårare än så tror inte heller jag att det är.
Citera
2017-09-13, 00:20
Medlem
zahara99s avatar
Vet inte om uppgifter lämnats i tråden, ber om ursäkt om jag missat isåfall. Men PR är sedan drygt en vecka tillbaka avliden. Detta enligt en nära familjemedlem i sociala medier där det beskrivs att "igår tändes en ny stjärna på himlen..." etc. Någon som vet något mer?
Citera
2017-09-13, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Min fetning under "Visa mer": Alla verkar ändå vara överens om att Helena har fått någon typ av snyting i ansiktet i upprätt läge, varpå till exempel näsblod har droppat ner på skorna. Svårare än så tror inte heller jag att det är.

Ja så kan det gått till. Vad tror du om motivet då? Sexuellt? Relationsrelaterat?
Citera
2017-09-13, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Twiggygirl
Den kände Bj*rn Berggr*n som också varit på tapeten här hade också familj, bodde och bor fortfarande i Mariestad. Bodde granne med Helena så en naturlig orsak att slå följe åt samma håll. Var enligt uppgift glad i sprit och unga tjejer. Hade enligt tråden (vilket givetvis kan vara lögner och trådsanningar ) påstått att han nästan blivit påkörd den kvällen och fått sin bil stulen i nära anslutning till försvinnandet. Ingen av BB och MR bar väl dock glasögon? Solglasögon möjligtvis OM det är det som åsyftas vilket vi fortfarande inte vet. Frustrerande...
PW och gänget på radio skaraborg har i frågorna som ställdes kring sändningen dock sagt att mannen som nästan blev påkörd inte var misstänkt och att skallgångsledaren inte heller var misstänkt har framgått via mailkonversation mellan PW och Lubbe tror jag det var. KM är fortfarande hetast som kandidat till att vara pilot utifrån vad som framkommit tycker jag. Tänk häst hund båt, var det inte så jenven sa? Häst nämnde han med säkerhet.

Så om det var vanliga glasögon som åsyftades så undrar jag, hade KM glasögon -92?
Citera
2017-09-13, 01:07
Medlem
Rudges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zahara99
Vet inte om uppgifter lämnats i tråden, ber om ursäkt om jag missat isåfall. Men PR är sedan drygt en vecka tillbaka avliden. Detta enligt en nära familjemedlem i sociala medier där det beskrivs att "igår tändes en ny stjärna på himlen..." etc. Någon som vet något mer?
Om det var i sociala medier så kan du väl vänligen bekräfta med källa.
Någon nämnde detta tidigare men då avfärdade iallafall jag det som dumhet men om du har källa så får jag tänka om....
Senast redigerad av Rudge 2017-09-13 kl. 01:13.
Citera
2017-09-13, 01:20
Medlem
Rudges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Du anar nog vem som är pilot..

En annan sak; Du är inte längre vän med TS på FB. Var det du eller "gåsapågen" som avslutade bekantskapen? (Svara om du har lust)
Är lite nyfiken på detta med.... Och om du fått klarhet i vem KM är Micke R?
Citera
2017-09-13, 01:46
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phena Lilipsson
Som jag skrivit tidigare så är Helena-fallet ett dråp och inget mord. Förövarna drog in henne i bilen och när hon började skrika råkade en av dem kväva henne.Bo Hagström är en av dem.

Råkade kväva henne? Jag för står nog vad du menar, men att kväva någon torde vara en aktiv handling. Det finns en möjlighet att besinna sig i detta skede.
Citera
2017-09-13, 01:48
Medlem
Twiggygirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det är en intressant fetmarkering som du har gjort i Prinzezzans inlägg, helt klart. Sedan kan det kanske diskuteras vad som menas med "familj", men visst känns det som typ "fru/sambo och barn" - även om bara en fru/sambo kan räcka som "familj". Det som dock känns som en reservation är formuleringen "men enligt uppgifter ska han bo kvar i Mariestad och ha haft familj redan -92, då Helena försvann". Har Prinzezzan något mer att tillföra?

En "familj" för mej är mamma, pappa, barn. Man kan väl iofs säga familjen om sin sambo, men jag tror inte polisen uttrycker sej så, om det bara gällde en sambo.
Ens gamla familj med föräldrar och syskon gäller ju som familj tills man fått ny familj. (Alltså barn).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in