2017-09-12, 09:03
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lubbe75
ädelt av dig. Hur många andra har hängts ut med bilder?

Jag har personligen aldrig gillat att bilder på personer läggs ut i tråden. Det smygtagna kortet på KM på Sommarland var långt över gränsen. Men det finns fler än jag här i tråden som har tillgång till bilder i gamla skolkataloger. Jag vill i alla fall inte lägga ut bilden, jag är inte bekväm med det.
Senast redigerad av Ugglan. 2017-09-12 kl. 09:15.
Citera
2017-09-12, 09:14
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lubbe75
Jag argumenterar i motvind, den saken är klar. Men fortsätter så länge jag inte får dementier utan bara skeptism. Punkterna har bäring tillsammans, så tänker jag. Två saker då!
1. Du vet ju att F har fått saker från källa A, eller hur?
2. Uppgiften om förhöret är nytt, har en skärmdump på kommunikation mellan X och släkting. Då har jag sagt mer än nog.

Du argumenterar inte i motvind. Du gör ett mycket bra jobb i tråden. Men när du tar med helt obekräftade uppgifter i din lista och får dem att låta som fakta - alltså sådant som lätt kan bli till trådsanningar - tycker jag att någon behöver påpeka det. Ingen vet väl att KM var med på festen i Töreboda? Och ingen vet väl om KM var med i bilen till Stadt? Nu kan han ju ha varit detta men vi vet ju inte detta alls. Eller?

Nej, jag vet inte att/om Freija21 skulle ha fått saker från någon källa "A". Om detta är jag helt oinformerad. Men det enda raka är ju i så fall att Freija21 själv förklarar hur det ligger till. Jag vet inte.
Senast redigerad av Ugglan. 2017-09-12 kl. 09:24.
Citera
2017-09-12, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salta_killen
Japp, kan inte annat än hålla med. Det sväljs "fakta" med hull och hår alldeles för lättvindigt här. Det är viktigt med nya uppslag och infallsvinklar, men man måste vara källkritisk. Vad är snittåldern här inne? Trodde alla fick lära sej det i skolan?

Lite handlar det om att de kommer in fakta i tråden. Sedan om det är a,b,c källor så blir det med en c källa något att jobba med iallfall - sitter alla inne på sina "källor" så kan vi ju glömma den här tråden helt. Bättre att kunna avfärda en källa o jobba på en ny bättre osv. Jag är mer inne att "checka" av en spekulation härinne - än bara döma ut den för ATT den inte stämmer med sin egen teori.
Citera
2017-09-12, 10:59
Medlem
Vakum har uppstått i tråden;

Föreslår därför att fokus flyttas till "Motiv" samt om övergreppet var planerat eller ej?

Någon som vill börja?
Citera
2017-09-12, 11:16
Medlem
BlurryFace69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fundersammy
Träffade en kollega till B.W som jobbade med honom -92 på Electrolux.
Denna kollega sa att hen fortfarande tror det var B.W.

Denna person, som jag inte vill hänga ut, berättade hur B.W kraftigt förändrades efter Helena försvann. Han betedde sig märkligt helt enkelt. Denna person jobbade nära B.W. Och sen försvann han inte så långt efter. Flyttade nånstans.

B.W:s pappa var tydligen ekonomichef på Elektrolux också.

Jag undrar, varför uppgavs det att Bj.rn var den siste att se Helena, när detta inte uppgavs i radioprogrammen?
Även om B.W inte skulle vara pilotmannen, känns det rörigt runt honom. Nära familjen, förste dörrknackare..

Ge mig mothugg nu

Hette BW"S far S-Å?
Gick upp ett ljus om var de bodde mm iså fall...,och har ju träffat BW senare många gånger..
Citera
2017-09-12, 11:26
Medlem
Skulle inte svaren på DNA komma idag?
Citera
2017-09-12, 11:49
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freija21
Tack för svar!

När jag först fick höra namnet KM så sa jag vem f n är det!! ... min vän sa men du kände ju honom ?.. lite frågandes.
Hur sa jag! Ni var ju på en massa fester och förfester ihop tillsammans med Helena och KB och så förklarade hon att det var KBs pojkvän.
Vad jag vill säga här är att det inte är så himla lätt att komma ihåg alla som man har festat ihop med för 25-30 år sedan !!.. så jag förstår om du inte kommer ihåg denne förövrigt ljusskygga individ.

För övrigt så efterlyser jag en bild på KM ifrån denna tid, jag har bara en svagt minne framför mig om hur han såg ut.

Vem var det som hade en bild?

Om du var på "en massa fester och förfester ihop tillsammans med Helena och KB" tycker jag att det är märkligt att du inte minns vem KB var tillsammans med - då och i många år. För mig säger det mer om dig än om hur osynlig KM var.

Min misstro är på grund av hur du uttrycker dig och i förlängningen hur jag tolkar att du uppfattar din omgivning.

Du uttrycker dig i affekt, med eftertryck och utropstecken och det ligger därför närmare tillhands att vara skeptisk till din information än att tro på dig, eftersom du inte presenterar uppgifter begripligt och får mig som läsare att undra om du ens tolkar den information du får med någon form av egen värdering.
Citera
2017-09-12, 11:55
Medlem
BlurryFace69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Du kan ha rätt, det låter i alla fall rimligt.
Jag stör mig dock på att hon "hela tiden ville vara hemma" om det är så att hon ändå körde fram och tillbaka till Töreboda och kanske var borta i en timme. Det är ingen felsägning.

Tycker också det är konstigt hon säger att hon vill vara hemma hela tiden ifall Helena dyker upp.
ÄNDÅ åker hon till PW i Töreboda och hämtar Helenas plånbok och lämnar hemmet den tiden...
( hur viktigt det kan vara?)

Efter ett tag kommer ju ändå PW hem till UA för att hjälpa till att leta och finnas där?

Kan någon mer ha varit hemma hos UA under natten?

Hata slumpen..
Citera
2017-09-12, 12:21
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlurryFace69
Tycker också det är konstigt hon säger att hon vill vara hemma hela tiden ifall Helena dyker upp.
ÄNDÅ åker hon till PW i Töreboda och hämtar Helenas plånbok och lämnar hemmet den tiden...

Efter ett tag kommer ju ändå PW hem till UA för att hjälpa till att leta och finnas där?

Hata slumpen..

"... för jag ville inte missa att hon skulle ringa till mig".

Är det inte mer rimligt att säga "komma hem"?

Ja, PW kommer ändå till U under förmiddagen.

Ja, någon kan förstås ha varit med U på natten - och på morgonen.

Om UA och PW efter eget huvud och efter polisförhör värderar vilka i omgivningen som är värda att nämna och vad de vill säga och det sedan sammantaget ger en information som inte är förenlig så undrar man förstås varför de inte berättar allt.
Citera
2017-09-12, 12:37
Medlem
Rudges avatar
Citat:
Jag vill minnas att BW ordnade egen sökinsats med Bj.Be och HJ. Kan du berätta mer om det och att han försökte FÖR mycket?
Vet inte mycket om det, har bara min upplevelse, min magkänsla av att det var något fel i bilden. Jag kände BW som en väldigt sympatiskt kille men som inte ville stå i centrum så när har försatte sig i den positionen så krockade den nog med min bild av BW. Det är bara känsla men den var tillräckligt konstig för att jag vidare tog avstånd. Det var en obehagskänsla jag inte kan sätta fingret på. Hela situationen kring detta var ju skrämmande och det kan vara en anledning till varför jag kände så. Det var först när jag kom in här som jag insåg att fler märkt denna "förändring". Jag hade inte pratat med någon om min känsla då jag skämdes, BW är en god vän, bra människa och jag kände som jag gjorde utan att egentligen förstå varför.
Min uppfattning då var att man eftersöker en mördare. Idag är min uppfattning att det är en mycket liten sannolikhet att gm redan har gjort sig känd som mördare.

Gällande KM har jag en fråga.
Jag har aldrig hört talas om honom och så är det med många här. Han har kallats "Klas*e" i tråden men kan det vara så att han har ett annat, mer känt smeknamn och därför är så "okänd"?
Vet Freja eller annan om det är så?
Senast redigerad av Rudge 2017-09-12 kl. 12:42.
Citera
2017-09-12, 12:39
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Om du var på "en massa fester och förfester ihop tillsammans med Helena och KB" tycker jag att det är märkligt att du inte minns vem KB var tillsammans med - då och i många år. För mig säger det mer om dig än om hur osynlig KM var.

Min misstro är på grund av hur du uttrycker dig och i förlängningen hur jag tolkar att du uppfattar din omgivning.

Du uttrycker dig i affekt, med eftertryck och utropstecken och det ligger därför närmare tillhands att vara skeptisk till din information än att tro på dig, eftersom du inte presenterar uppgifter begripligt och får mig som läsare att undra om du ens tolkar den information du får med någon form av egen värdering.

Jag har haft liknande tankar om Freija21 som du har. Om Freija21 hängde så mycket med Helena och Karin som Freija21 påstår kan Freija21 omöjligen ha kunnat uttryckt sig som "Kl*s Malmgr*n, vem fan är det?", när det namnet dök upp. (Det är så Freija21 har beskrivit sin reaktion när namnet KM dök upp!) Är man en sådan kompis med bland andra Karin måste ju även Karins pojkvän KM vara given. Hur kan Freija21 inte veta vem KM är? Kan Freija21 förklara det här?
Senast redigerad av Ugglan. 2017-09-12 kl. 12:43.
Citera
2017-09-12, 12:51
Medlem
Klimakteriehaxans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlurryFace69

Hata slumpen..

Hon kanske gick en "hemmamatch" som en del pojkar kallade det efter att de åkte hem från PW
Deras föräldrar var ju tydligen inte hemma och UA valde ju att inte följa med till stadt tillsammans med de andra.
Och det var ju andra pojkar med på hemresan(resorna) någon av dessa kanske tillbringade natten med UA , så därför kanske någon av benämnda initialer kan tagas bort ?
Samt att någon också stannade kvar hos PW ?
Kanske därför vissa som vi på tråden misstänker kan bortföras från misstanke !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in