2017-09-13, 00:29
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Detta bör polisen också ta hänsyn till. Till allmän ordning hör att folk inte får uppträda så att andra känner sig hotade oavsett om hotet realiseras.

Hotlagstiftning finns redan då som olaga hot. Att "känna sig hotad" är godtyckligt precis som att "känna sig kränkt" och vi kan inte basera lagstiftning på godtycke. Öppnar du för det godtycket så kommer så öppnar du Pandoras ask till "känna sig hotad" och "känna sig kränkt" lagar; och då går allting åt helvete.

Judar, precis som alla andra får vackert respektera den lagstiftning som finns, annars går det bra att fira sin högtid i Israel, där judarna redan åtnjuter särlagstiftning.
Citera
2017-09-13, 00:33
Medlem
ynkes avatar
Citat:
Hot och hotbild är inte samma sak. En hotbild är risken för våldsbrott i en given situation. Ett hot kan vara mer långsiktigt och implicit.

Skulle tro att det förhåller sig precis tvärtom. Du verkar inte ha många rätt någonstans i ditt resonemang. Kanske beror på att du är en jude själv.
Citera
2017-09-13, 00:38
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ynke
Men att fira en religiös högtid blir då ett privilegium.

Ett privilegium vore det bara om endast judarna och inga andra fick fira religiösa högtider.

Citat:
Sen undrar jag hur man kan ha en dubbel etnicitet när judarna själva definierar en jude som född av en judinna, dvs på mödernet.

Med etnicitet menas att du själv och andra uppfattar dig som medlem av en given etnisk grupp. Om du känner dig - och uppfattas - som etnisk svensk bland svenskar och som jude bland judar har du dubbel etnicitet.

Det ena utesluter alltså inte det andra.
Citera
2017-09-13, 00:41
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Har inte varit på platsen själv, så jag kan inte uttala mig exakt om hur det ser ut. Men om synagogan ligger i kvarteret som pilen "judiska församlingen" pekar på borde åtminstone en del av marschvägen kring kyrkogården vara synlig därifrån. Eventuella skrän och slagord lär också höras på det avståndet.
Dom marscherar inte förbi någon kyrkogård, det är trädgårdsföreningen dom går förbi.
Om rutten är den dom visar på sin hemsida så är det utom synhåll från synagogan.
Dom lär knappast höras heller om inte judarna ställer sig på utanför synagogan ner mot kanalen och försöker höra demonstranterna.

Citat:
En ovanligt fantasifull konspirationsteori.

Problemet med Avenyn var om jag förstått rätt flankskyddet. Polisen ville förhindra att motdemonstranter angriper nazisterna.
Problemet borde väl i sådana fall vara vänsterdemonstranter som vill bruka våld eller?

Citat:
Nej, i synagogan som är inom syn- och hörhåll från den planerade marschvägen.

Polisen kommer säkert att göra vad de kan för att hålla ordning. Tyvärr får man räkna med att det dyker upp motdemonstranter (inte judarna) som är mer intresserade av att slåss än av att demonstrera.

Redan efter massakern i München 1972 började polisen bevaka sammankomster med många judar. Ett trist faktum som visar hur utsatta för hot judarna är.

Rätten att demonstrera är inte villkorslös. Man får inte hetsa mot folkgrupper - som Simon Lindberg gjorde - eller störa allmän ordning. Polisen får stoppa eller flytta på demonstrationer som riskerar att göra det.
Eftersom du inte varit här och inte kan uttala dig exakt hur det ser ut så kanske du inte skall uttala dig om att tåget hörs och syns från synagogan.

Det är inte tillåtet med hets mot folkgrupp vare sig i demonstrationer eller annars, men nassarna kanske kan kasta gatsten...det brukar från polisens sida vara något man kan se mellan fingrarna med.
Fast det kanske bara är när det är vänstern eller araber som kastar.

Hade tåget gått via Avenyn eller som den nu föreslagna så kommer den inte att synas eller höras från synagogan.
Citera
2017-09-13, 00:45
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Hot och hotbild är inte samma sak. En hotbild är risken för våldsbrott i en given situation. Ett hot kan vara mer långsiktigt och implicit.

För att ta ett konkret exempel: om det står en stor skara nazister och skränar utanför lokalen där judarna har sin gudstjänst så kommer det att upplevas som ett mycket påtagligt hot även om nazisterna inte - den gången - går till handgripligheter.

Detta bör polisen också ta hänsyn till. Till allmän ordning hör att folk inte får uppträda så att andra känner sig hotade oavsett om hotet realiseras.

Nej, hur någon känner sig hör inte till vad man kan ta hänsyn till. Det urholkar demonstrationsrätten helt. En demonstration med nazister lär med rätta känna sig hotade av en motdemonstration. Det är inget skäl att inte låta människor demonstrera mot nazister. Dock bör det göras på ett sätt som minskar risken för sammandrabbningar, dvs med hänsyn till allmän ordning. Inte att en grupp känner sig allmänt hotade av en annan. Vare sig det är judar eller nazister eller andra.

Om nazisterna hade demostrerat utanför en synagoga hade saken kanske kommit i ett annan läge, men nu är det ju inte fråga om det. Det är ju fråga om att låta dem demonstrera i centrala Göteborg på den dag de önskar. Vilket är en del i demonstrationsrätten och nazisterna skall inte särbehandlas. Och där finns högst sannolikt inget reellt hot mot några gudstjänstfirare.
Citera
2017-09-13, 00:51
Medlem
Synagogan ligger väl avskilt från "nazisternas" väg.

Synagogan ligger tex innanför vallgraven och rutten "nazisterna" tar är över 200 meter därifrån, avskilda av dels en kanal(vallgraven) samt en stor huvudled (Nya allén)samt en stor jävla park (Trädgårdsföreningen).

Oj då stackar judar?? Får demonstrationståg inte dra förbi eran kyrka?

Hur långt från synagogan får svensk verksamhet bedrivas? Hur långt från synagogan får man gå förbi om man är "nazist"? Sträcker sig synagogans makt sig så långt att den kan diktera villkor 200 meter från kyrkan?
Senast redigerad av Bluis 2017-09-13 kl. 00:58.
Citera
2017-09-13, 00:52
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Hotlagstiftning finns redan då som olaga hot. Att "känna sig hotad" är godtyckligt precis som att "känna sig kränkt" och vi kan inte basera lagstiftning på godtycke. Öppnar du för det godtycket så kommer så öppnar du Pandoras ask till "känna sig hotad" och "känna sig kränkt" lagar; och då går allting åt helvete.

Tvärtom, när man bedömer hot måste man alltid ta hänsyn till situationen och hur den drabbade upplever den.

Om en man som förföljer sitt ex sitter i sin bil utanför hennes lägenhet varje kväll kan det upplevas som ett hot även om han bara sitter där och aldrig stiger ur bilen. Och det är i en sådan situation rimligt att ge honom ett vistelseförbud som stoppar detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Judar, precis som alla andra får vackert respektera den lagstiftning som finns, annars går det bra att fira sin högtid i Israel, där judarna redan åtnjuter särlagstiftning.

Jag ser ingen anledning varför svenska judar skulle behöva åka till Israel för att få fira jom kippur i fred från demonstrerande nazister. Judarna har samma rätt till religionsfrihet som alla andra svenskar, och i den friheten ingår att kunna samlas för firande av högtider utan hot.
Citera
2017-09-13, 00:55
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Tvärtom, när man bedömer hot måste man alltid ta hänsyn till situationen och hur den drabbade upplever den.

Jag ser ingen anledning varför svenska judar skulle behöva åka till Israel för att få fira jom kippur i fred från demonstrerande nazister. Judarna har samma rätt till religionsfrihet som alla andra svenskar, och i den friheten ingår att kunna samlas för firande av högtider utan hot.

Lägg ner nu. Jag har precis berättat för dig att du får ett helvete om du öppnar för känslomässigt godtycke i lagstiftningen. Bara sluta. Judarna åtnjuter religionsfrihet, precis som alla andra. Och nazisterna åtnjuter demonstrationsfrihet som alla andra.

Det har både nazister och judar och alla andra att respektera, och sluta gnälla om att det borde vara särlagstiftningar och särhänsyn beroende på etnisk eller religös tillhörighet, eller politisk övertygelse.
I Sverige ska vi inte ha särlagstiftning, vill du ha det får du flytta till Israel.

Ge dig nu.
Senast redigerad av Nostradumbass 2017-09-13 kl. 00:59.
Citera
2017-09-13, 00:57
Medlem
ynkes avatar
Citat:
Ett privilegium vore det bara om endast judarna och inga andra fick fira religiösa högtider.

Med etnicitet menas att du själv och andra uppfattar dig som medlem av en given etnisk grupp. Om du känner dig - och uppfattas - som etnisk svensk bland svenskar och som jude bland judar har du dubbel etnicitet.

Eftersom alla fritt får utöva sin religionsfrihet, även judar, så är det ett privilegium. Kan vara bra att känna till om man tänker diskutera privilegier.

Nej det där med dubbel etnicitet saknar logik och här framträder tydligt att du är en jude. Judar kan anta vilken skepnad de vill i diasporan och med vilket taget fantasifullt juvelbutiksnamn de önskar. Judar har genom historien blivit utkastade från en rad länder där deras "dubbla etnicitet" inte fallit i god jord. Senast här var det polackerna som kastade ut femtekolonnarna vilka en del hamnade i Sverige och gör livet surt för svenskar.

Jag hoppas verkligen att många göteborgare, dvs svenskar, tar tillfället i akt att demonstrera mot överhögheten, som inte får kritiseras, när de firar sin bestialiska mordhögtid.
Senast redigerad av ynke 2017-09-13 kl. 01:00.
Citera
2017-09-13, 01:10
Medlem
rough-justices avatar
Citat:

Nu tramsar du bara för som svensk kommer jag aldrig kunna uppleva mig som jude bland judar oavsett hur jag än krälar i stoftet för att be erkänd som jude. Det är lika bra att du lär dig en gång för alla att svensken har samma rätt som judar, kurder och zigenare att få vara ett folk - utan att bli avhumaniserad och inte få lov att finnas till. Vilket blir konsekvensen av ditt ologiska tänkande.
Citera
2017-09-13, 01:17
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Dom marscherar inte förbi någon kyrkogård, det är trädgårdsföreningen dom går förbi. Om rutten är den dom visar på sin hemsida så är det utom synhåll från synagogan.Dom lär knappast höras heller om inte judarna ställer sig på utanför synagogan ner mot kanalen och försöker höra demonstranterna.

Problemet borde väl i sådana fall vara vänsterdemonstranter som vill bruka våld eller?

Jag trodde att det var en kyrkogård eftersom det stod Göteborgs Kyrkoförvaltning på den lilla kartan. Men om det är kolonilotter spelar egentligen ingen roll. Min poäng var att nazisterna borde synas och höras när de marscherar på gatan norr om grönområdet eftersom det då bara finns detta grönområde mellan gatan och kvarteret där synagogan ligger.

Vad gäller vägen längs Avenyn så är naturligtvis motdemonstranter som vill slåss ett möjligt problem. Det var det jag syftade på. Jag förstår därför varför polisen hellre ser att tåget går längs kanalen.
Citera
2017-09-13, 01:34
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Eftersom alla fritt får utöva sin religionsfrihet, även judar, så är det ett privilegium. Kan vara bra att känna till om man tänker diskutera privilegier.

Om du fortfarande inte förstår vad ordet "privilegium" betyder efter mina förklaringar kan jag inte hjälpa dig mer på den punkten.

Citat:
Nej det där med dubbel etnicitet saknar logik och här framträder tydligt att du är en jude. Judar kan anta vilken skepnad de vill i diasporan och med vilket taget fantasifullt juvelbutiksnamn de önskar. Judar har genom historien blivit utkastade från en rad länder där deras "dubbla etnicitet" inte fallit i god jord. Senast här var det polackerna som kastade ut femtekolonnarna vilka en del hamnade i Sverige och gör livet surt för svenskar.

Nej, jag är inte jude och har inte heller dubbel etnicitet. Men jag känner människor som har det, dvs. är lika bekväma i två helt olika etniska miljöer. Det är inget konstigt med det, och blir allt vanligare ju mer vi människor rör på oss mellan olika länder.

Citat:
Jag hoppas verkligen att många göteborgare, dvs svenskar, tar tillfället i akt att demonstrera mot överhögheten, som inte får kritiseras, när de firar sin bestialiska mordhögtid.

Trist att du sitter fast i antisemitiska konspirationsteorier. Hoppas att du en dag kan växa som människa och kasta av dig detta mentala ok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in