Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Har inte varit på platsen själv, så jag kan inte uttala mig exakt om hur det ser ut. Men om synagogan ligger i kvarteret som pilen "judiska församlingen" pekar på borde åtminstone en del av marschvägen kring kyrkogården vara synlig därifrån. Eventuella skrän och slagord lär också höras på det avståndet.
Dom marscherar inte förbi någon kyrkogård, det är trädgårdsföreningen dom går förbi.
Om rutten är den dom visar på sin hemsida så är det utom synhåll från synagogan.
Dom lär knappast höras heller om inte judarna ställer sig på utanför synagogan ner mot kanalen och försöker höra demonstranterna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
En ovanligt fantasifull konspirationsteori.
Problemet med Avenyn var om jag förstått rätt flankskyddet. Polisen ville förhindra att motdemonstranter angriper nazisterna.
Problemet borde väl i sådana fall vara vänsterdemonstranter som vill bruka våld eller?
Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Nej, i synagogan som är inom syn- och hörhåll från den planerade marschvägen.
Polisen kommer säkert att göra vad de kan för att hålla ordning. Tyvärr får man räkna med att det dyker upp motdemonstranter (inte judarna) som är mer intresserade av att slåss än av att demonstrera.
Redan efter massakern i München 1972 började polisen bevaka sammankomster med många judar. Ett trist faktum som visar hur utsatta för hot judarna är.
Rätten att demonstrera är inte villkorslös. Man får inte hetsa mot folkgrupper - som Simon Lindberg gjorde - eller störa allmän ordning. Polisen får stoppa eller flytta på demonstrationer som riskerar att göra det.
Eftersom du inte varit här och inte kan uttala dig exakt hur det ser ut så kanske du inte skall uttala dig om att tåget hörs och syns från synagogan.
Det är inte tillåtet med hets mot folkgrupp vare sig i demonstrationer eller annars, men nassarna kanske kan kasta gatsten...det brukar från polisens sida vara något man kan se mellan fingrarna med.
Fast det kanske bara är när det är vänstern eller araber som kastar.
Hade tåget gått via Avenyn eller som den nu föreslagna så kommer den inte att synas eller höras från synagogan.