Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Jag skulle inte vara så säker på det, och det kommer hur som helst att gå många fler nazister i tåget. Hur vet du att ingen av dessa kommer att heila eller ropa antisemitiska slagord?
Bara nazisttåget i sig kommer säkerligen att skrämma en del av synagogans besökare.
Islamofobi betyder hat mot muslimer och har inget med fobier att göra. Detta är ju något OT här, men se mitt inlägg här för mer om detta:
(FB) Tysk islamofob och PEGIDA-grundare inför rätta
Phobos åsyftade i grekisk mytologi personifikationen av rädsla, i sht för krigets fasor. Ett synnerligen passande begrepp i relation till islam och inte alls något att förringa eller förakta. Var hatet och fientligheten kommer in vet jag heller inte, det verkar inte ligga i phobos.
Men oavsett hur islamofobi exakt definieras så är det uppenbart för var tänkande människa att det främst är ett kort som läggs fram för att avvärja kritisk diskussion, och sådant är ovärdigt ett demokratiskt samhälle.
Richard Dawkins har svårt att ta ordet islamofobi på allvar, det brukar vara en bra värdemätare...
Edit: Lite mer OnT, så skulle man kanske kunna kalla judarnas rädsla i den här situationen för nazifobi, om phobos används på korrekt vis.