Citat:
Ursprungligen postat av
Anonymare
Brott skall bestraffas för sig utan koppling till andra brott. Om någon avslöjar krigsbrott lär man gå fri från straff om det sker på ett ansvarsfullt sätt. Kombinerar man detta med massläckor utöver vad som behövs för att avslöja krigsbrottet så ska man skaka galler för den delen (men inte för avslöjandet av krigsbrottet i sig). Det är inte svårare än så. Sans och balans.
När Daniel Ellsberg läckte en stor drös dokument till amerikanska tidningar så vill jag minnas från en dokumentär jag sett att han ville visa på diskrepansen mellan vad som sas bakom låsta dörrar med vad som presenterades för folket. Det handlade som jag uppfattar det inte bara om att avslöja vissa speifika brott, utan att avslöja maktmissbruk. och "vårdslöshet med sanningen" och ett mönster av bedrägligt beteende. Själva volymen visar att det inte bara rör sig om en eller några få specifika händelser som behöver avslöjas utan ett förhärskande förhållningssätt.
Vill man avslöja en genomgripande ruttenhet i systemet så räcker det kanske inte med att lyfta fram en enstaka händelse eftersom denna lätt kan viftas bort som ett påstått undantag. Det kan säkert vara värdefullt att en granskande journalist får en större volym att arbeta med för att ur detta material dra sina slutsatser.
Hannes Råstam fick ju helt lagligt (såvitt jag vet) tillgång till en enorm mängd material rörande Quicks morddomar och terapi, och ur detta kunde han dra slutsatser som han inte hade kunnat dra annars. Han behövde till exemepl visa att det inte fanns någonting som Quick hade rapporterat som han inte först hade läst sig till eller som blivit föreslaget eller avslöjat av polis m. fl. under förhör eller terapi. Hade han verkligen kunnat avslöja rättsskandalen utan tillgång till detta stora material?
Jag drar upp det som ett argument för varför det kan vara värdefullt med ett stort material för att avslöja underligheter och avvikelser från hur en verksamhet är tänkt att skötas. Det är direkt fjantigt av dig att hacka på läckan och inte på de som missköter sig.
Du skjuter på budbäraren. Manning (om det var han) läckte till en neutral organisation som han kände förtroende för, efter att, om jag minns rätt, ha försökt andra vägar, dvs att likt Ellsberg läcka till amerikanska dagstidningar.
Tack vare Wikileaks har allmänheten fått tillgång till filmen Collateral Murder, och Reuters har därmed fått veta vad som hände med deras två journalister som mejades ner genom att skjutas ihjäl från en amerikansk helikopter. Förstår du inte vikten av den typen av nyhetsförmedling? Varför ska mördarna gå fria medan budbäraren torteras och döms till 35 års fängelse? Är det en rättsstat som agerar så?