2017-09-12, 00:54
Medlem
Rudges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fundersammy
Jag tänker såhär efter mitt samtal med fd kollega till B.W.

Har B.w varit delaktig i tråden? Skrivit och försökt hjälpa till?

Jag tror verkligen mer och mer att den skyldiga funnits riktigt nära familjen. Så nära, så stöttande och hjälpsam att det inte går misstänka personen.
Saker faller lättare på plats då.
Jag har börjat tappa tron på att K.M är gärningsman.
Om man utgår från det gamla talesättet: "Nör du hör hovar klappra, tänk på hästar, inte zebror"

Vem skulle det då vara?
Min första misstanke när det begav sig var BW. En magkänsla. Han försökte FÖR mycket., men jag vet att det var en märklig situation och kanske var han väldigt hjälpsam. Man var känslig då. Om det gav upphov till att inte se klart eller till att faktiskt kunna se klart, det är frågan.
Tror på närstående.
Tror inte det är så komplicerat alls, en olycka där allt gick fel och omdömet var dåligt.
Citera
2017-09-12, 01:03
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lubbe75
Kanske övertolkar jag just ikväll. Jag fattar att infon måste ifrågasättas. Jag kör min lista igen när jag ändå håller på, med specifikation av vad som är osäkert. Den fetade punkten har jag nyligen fått bekräftat av källa A, så den är mer säker än något annat jag sagt här.

*KM är med i bilen till förfesten i Töreboda. KB kör bilen. Han är med på festen och troligen även i bilen till stadt (ej bekräftade uppgifter).
*KM klänger på HA på stadt (ej bekräftade uppgifter)
*KM var inte på den arbetsplats han borde varit 2/6 (källa A).
*KM var tillsammans med KB som red med HA vid Hassle-säby, vilket är KMs uppväxtort. (källa A)
*KB och HA är goda vänner. (källa A).
*En webbsida med gamla kontaktuppgifter till KM på Lorentzons styr i Skövde tas bort blixtsnabbt när namnet kommer ut här (jag la märke till det).
*INGEN i KMs stora släkt dementerar honom som pilot utan hemliggör Fb-konton och tar bort bilder. Bland annat försvinner en bild på KM från sonens sida, och en del sommarbilder från en systers sida (de som följt med har kunnat se).
*Minst två av KMs systrar bor på lockerud 92. Två av dessa sätts av två oberoende källor i samband med en mindre vit bil, "typ Nissan micra." (källor A, men verkar dock inte stämma för just 1992).
* KM är kusin med talman U Ahlin vilket kan förklara mörkläggning. (jag vet om släktskapet men förstås inte mörkläggning).
* KM har två överskumma och hemliga facebook-konton och visar sig inte på sociala medier alls (alla som följt med kan se).
* KM är inne på förhör 1992 (vilket ändå stärker det faktum att han varit på stadt och/eller med den dagen).

Därutöver: jag och några till i tråden har fått bekräftat att KM suttit anhållen från nära invigda källorav olika slag, källor A och B. Freija har det naturligtvis från MYCKET nära håll.

Första punkten: Detta är Prinzezzans uppgifter och hon uttalar sig i termer av att KM "ska ha varit med" - inte "var med". Men varifrån kommer uppgiften att KM var med på festen? Det finns väl ingen sådan uppgift? Och att KM "troligen är med i bilen till Stadt"? "Troligen"? Hur löst och spekulativt får det bli?

Andra punkten: Helt riktigt: Det är obekräftade uppgifter att KM ska ha klängt på Helena på Stadt.

Tredje punkten kan jag inte kommentera.

De följande punkterna om sociala medier: Har ingen bäring alls. Behöver inte betyda något.

Släktskapet med Ahlin och tankarna om mörkläggning: Kan kanske finnas något i det, men är ytterst osäkert.

Jag kan ha missat något, men varifrån kommer uppgiften att KM var på förhör 1992?

Min fetning (det sista under "Visa mer"): Källor "A" och "B"? Du - och ingen annan heller - har fått något från en källa "A". Källa "B" är det närmaste.
Senast redigerad av Ugglan. 2017-09-12 kl. 01:05.
Citera
2017-09-12, 01:08
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freija21
Ugglan har fått det I PM vet jag

Nej, jag har inte fått bilder i PM, utan via andra kommunikationskanaler. Men jag tänker inte lägga upp några bilder på en för mig obekräftad (och kanske oskyldig?) person - bilder som dessutom togs minst tio år innan Helena försvann.
Citera
2017-09-12, 01:09
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Det har INTE framkommit något signalement på mannen på bron förutom att han bar pilotglasögon. Någon har skrivit i tråden och sagt att han var vitklädd men om det är en trådsanning är det frågetecken på. Det fysiska signalementet såsom bla längden gäller mannen vid bilen på sjukhusparkeringen! Folk måste hålla isär begreppen annars blir det en enda röra! När det gäller iakttagelsen på bron så säger Jenven ordagrant att "det är ytterst osäkert om det verkligen var Helena som befann sig där"

Helt riktigt, divadnil: Uppgifter rörs ihop så det liknar inget (men det är lätt hänt).
Senast redigerad av Ugglan. 2017-09-12 kl. 01:20.
Citera
2017-09-12, 01:18
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freija21
Snälla ugglan! jag har ju gett dig en massa info i PM du vet mycket väl var min källa ligger på bokstavsskalan och ändå skriver du så här jag förstår faktiskt inte.

Jag uppskattar iallafall att du förstår innebörden av PM och inte läcker information till andra tråd användare .. det gör att jag känner att jag kan lita på dig och att jag inte råkar ut för något liknande som stackars var det " rudge "? .. kommer inte ihåg!

Om inte min källa vill att jag skriver ut det i tråden då gör jag inte det jag håller mina löften / ord och det är väl bara bra.

Du vet ju i alla fall det enda du inte vet är namnet på min källa.

Sen har vi ju Lubbes långa lista med indicier också.

Min fetning: Jo, du har angett var på bokstavsskalan dina källor skulle ligga men det föreligger tre problem:
1) Jag kan inte skriva det som du skrev i PM om vilka tilltänkta källor du nämnde. Sekretess!
2) Du skrev att du skulle försöka kontakta källorna. Hur det sedan blev med det har jag inte fått veta.
3) Om de här källorna skulle ha gett dig "bekräftelsen" betyder det att polisen läcker information ur förundersökningen i ett mycket känsligt läge.
Senast redigerad av Ugglan. 2017-09-12 kl. 01:36.
Citera
2017-09-12, 05:43
Medlem
Stryknings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Första punkten: Detta är Prinzezzans uppgifter och hon uttalar sig i termer av att KM "ska ha varit med" - inte "var med". Men varifrån kommer uppgiften att KM var med på festen? Det finns väl ingen sådan uppgift? Och att KM "troligen är med i bilen till Stadt"? "Troligen"? Hur löst och spekulativt får det bli?

Andra punkten: Helt riktigt: Det är obekräftade uppgifter att KM ska ha klängt på Helena på Stadt.

De följande punkterna om sociala medier: Har ingen bäring alls. Behöver inte betyda något.

Släktskapet med Ahlin och tankarna om mörkläggning: Kan kanske finnas något i det, men är ytterst osäkert.

Jag kan ha missat något, men varifrån kommer uppgiften att KM var på förhör 1992?

Min fetning (det sista under "Visa mer"): Källor "A" och "B"? Du - och ingen annan heller - har fått något från en källa "A". Källa "B" är det närmaste.

Det är ungefär så jag ser på den där listan också. Vi får avvakta och se om något kan bekräftas framöver.
Citera
2017-09-12, 07:25
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudge
Min första misstanke när det begav sig var BW. En magkänsla. Han försökte FÖR mycket., men jag vet att det var en märklig situation och kanske var han väldigt hjälpsam. Man var känslig då. Om det gav upphov till att inte se klart eller till att faktiskt kunna se klart, det är frågan.
Tror på närstående.
Tror inte det är så komplicerat alls, en olycka där allt gick fel och omdömet var dåligt.

Jag vill minnas att BW ordnade egen sökinsats med Bj.Be och HJ. Kan du berätta mer om det och att han försökte FÖR mycket?
Citera
2017-09-12, 07:32
Medlem
Citat:

Jag argumenterar i motvind, den saken är klar. Men fortsätter så länge jag inte får dementier utan bara skeptism. Punkterna har bäring tillsammans, så tänker jag. Två saker då!
1. Du vet ju att F har fått saker från källa A, eller hur?
2. Uppgiften om förhöret är nytt, har en skärmdump på kommunikation mellan X och släkting. Då har jag sagt mer än nog.
Senast redigerad av lubbe75 2017-09-12 kl. 07:34.
Citera
2017-09-12, 07:48
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Upplever att UA var spänd och är förberedd på hur hon ska berätta. Ex när hon får frågan -vad pratade ni om?. Så ger hon inte ett rakt svar utan måste ha med det hon tänkt säga.
Hon förklarade varför hon inte var med ut och letade. Det var av någon anledning viktigt att få med. I det sammanhanget var inte det vesäntligt eller passande hur och när plånboken hämtades.
Min tolkning, kan vara helt fel....

Du kan ha rätt, det låter i alla fall rimligt.
Jag stör mig dock på att hon "hela tiden ville vara hemma" om det är så att hon ändå körde fram och tillbaka till Töreboda och kanske var borta i en timme. Det är ingen felsägning.
Citera
2017-09-12, 07:56
Medlem
Citat:
Nej, jag har inte fått bilder i PM, utan via andra kommunikationskanaler. Men jag tänker inte lägga upp några bilder på en för mig obekräftad (och kanske oskyldig?) person - bilder som dessutom togs minst tio år innan Helena försvann.

ädelt av dig. Hur många andra har hängts ut med bilder?
Citera
2017-09-12, 08:15
Medlem
Några andra saker innan jag tar ett litet break på några dagar, måste jobba lite inser jag. Sedan jag kom in hit har det inte presenteras liknande indicielistor på någon annan person än KM. Det är fortfarande ingen som med någon sorts kraft dementerar att han varit inne på förhör i juni och är den s.k. pilot. Flera av oss har fått dessa uppgifter låt vara från källor B (men Freijas A) att han hämtats in till förhör från sin arbetsplats. Avancerad trollning pratar vissa om, det kan så vara men då är den riktigt avancerad och professionell helt klart. Jag har aldrig varit ute efter att hänga ut en oskyldig person men har så många indicier att jag måste stå bakom detta spår. Vi får jobba vidare och försöka bekräfta och/eller dementera de saker som är osäkra. Jag hoppas på samarbete här även av dem som bara uttrycker skepcism och ifrågasätter allt. Jag förstår varför det sker och hoppas även på ett bra debattklimat. Jag uppmanar också någon i den stora släkten att kommentera här om ni vet att detta är helt fel (vilket jag tvivlar på starkt). En till synes mycket ljusskygg person som simmat i de lugnaste vatten. Tänk om han är oskyldig, inte bra. Men tänk om han är skyldig gott folk, är det synd om honom då med?

Och en sak som jag uppmanat till förut. FLERA i denna tråd måste känna RE och HJ. Det gör inte jag. Ta och ställ frågan till dem hur det var den där kvällen, fanns KM på stadt? Visade han intresse för HA? De lär veta det. På återhörande och ha en bra dag alla trådare. Gärna PM om det händer något drastiskt eller om ni har någon fråga till mig.
Citera
2017-09-12, 08:57
Medlem
Jubberos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lubbe75
Några andra saker innan jag tar ett litet break på några dagar, måste jobba lite inser jag. Sedan jag kom in hit har det inte presenteras liknande indicielistor på någon annan person än KM. Det är fortfarande ingen som med någon sorts kraft dementerar att han varit inne på förhör i juni och är den s.k. pilot. Flera av oss har fått dessa uppgifter låt vara från källor B (men Freijas A) att han hämtats in till förhör från sin arbetsplats. Avancerad trollning pratar vissa om, det kan så vara men då är den riktigt avancerad och professionell helt klart. Jag har aldrig varit ute efter att hänga ut en oskyldig person men har så många indicier att jag måste stå bakom detta spår. Vi får jobba vidare och försöka bekräfta och/eller dementera de saker som är osäkra. Jag hoppas på samarbete här även av dem som bara uttrycker skepcism och ifrågasätter allt. Jag förstår varför det sker och hoppas även på ett bra debattklimat. Jag uppmanar också någon i den stora släkten att kommentera här om ni vet att detta är helt fel (vilket jag tvivlar på starkt). En till synes mycket ljusskygg person som simmat i de lugnaste vatten. Tänk om han är oskyldig, inte bra. Men tänk om han är skyldig gott folk, är det synd om honom då med?

Och en sak som jag uppmanat till förut. FLERA i denna tråd måste känna RE och HJ. Det gör inte jag. Ta och ställ frågan till dem hur det var den där kvällen, fanns KM på stadt? Visade han intresse för HA? De lär veta det. På återhörande och ha en bra dag alla trådare. Gärna PM om det händer något drastiskt eller om ni har någon fråga till mig.

All heder till dig och ditt idoga arbete med att föra en saklig diskussion med förmåga till självinsikt. Apropå det lilla vi utbytt kring det lilla vi nuddat vid, vid ett tillfälle, så hoppas jag få lite mer kött på benen under dagen....då jag precis som du ska försöka ge jobbet lite kvalitetstid också.

Respekterar din önskan om ett litet break och PMar dig om köttet på benet verkar vara "ätbart".

Ha en bra dag, både du Lubbe och alla andra här i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in